Precis. Det är vad jag skrev i min första inlägg här. Misstänker dock att standardfjäder är för hård. Men kanske är det inte så problematiskt när man har 160 mm slag, då får man kanske 130 mm istället.
Den jag provade hade MotionControl dämpare, ok men inte fantastiskt. Jag har ingen aning hur R dämpare (utan kompressionsdämping) är.
Vet inte riktigt, har man 160 vill man gärna nyttja 150 vid normal till hård körning och ha de sista 10mm över som reserv till dåliga spårval eller om man råkar landa på platten eller dylikt.
min öhlinsare har ju bara lågfarts kom på individuell sjysstering, högfarten har 4 lägen men den ändrar lågfarten om man rattar på den, den ända gången jag någonsin ändrar på den är möjligtvis nån flowtrack eller jumplines för att få bättre pump, men knappt då faktiskt. Med rätt fjäder i så har man per automatik rätt kompression, eftersom dem är linjära.
det finns alltså ingen lågfarts komp att ratta på med TS dämpare? Isf gissar jag att en fjäder som skulle passa bra, är ett steg över den perfekta, bara för att få aningen mera support. Men jag har varket sett eller kännt på den modellen så ta mitt uttalande om fjäder hårdhet får tas med en nypa salt
om man ska jämföra med Öhlins lista över åkarens vikt och fjäderns hårdhet.
som standard levereras dom med en fjäder för 80-85kg åk vikt, jag vägde nog 78 när jag köpte gaffeln och uppfatta dämparen som stenhård, gick ner 1 steg ( möjligen 75kg fjäder) det vart 10x bättre, men jag nyttjade inte så mycket av dämparen jag ville och fick inte riktigt ner vikten i framdäcket. Så nu ligger jag på en 69kg fjäder (jag väger 74kg atm), och vid huck 2 flat från 1.5-2m har jag 5mm kvar av slaget, och vid normal trail/enduro körning har jag 25mm onyttjat slag, nu kan ju jag ställa lågfarten som kompenserar för den lättare fjädern så för mig är det den ultimata setupen.
i en annan ram, typ specz enduro (nya) hade jag nog kört ett steg hårdare. Jag kör en stumpy med 170slag fram 140 bak så har fått laborera en del med hårdheten i fjäder fram och bak, för att få en bra balans.
kontentan är att coil är inte lika enkelt att hitta den exakta spring raten på, som luft, men när man väl hittar sin perfekta inställning är det magi! Speciellt för dom som gärna kör med livet som insats genom stökiga banor/trail etc.
Är man mer laggd åt att ha så mycket airtime som möjligt o hoppa feta hopp, ja då är nog luft att föredra.
lycka till och hoppas du blir nöjd med dämparen