Asymmetrisk fälg till en Cannondale AI ram?

Cannon4

Medlem
Hej

Jag har en Cannondale Scalpel SI Carbon 4 där bakfälgen spruckit sönder. Nu har jag köpt en ny fälg och tänkte ekra om hjulet men....
Jag köpte en Stans Crest MK4 fälg som har 1,5mm asymetri på hålen. Hur kommer det fungera med Cannondales AI ram som är asymmetrisk? Någon som har provat? Eller måste jag istället köpa en symmetrisk fälg?

Från vad jag har sett är mittpunkten mellan flänserna 6,5-7,5 mm offset från mitten av baknavet. AI-offset är 6 mm. Så en offset på fälgen av kring 1 mm skulle vara optimalt. En mm hit eller dit gör dock inte så mycket när vinklarna av ekrarna är nästan symmetriska. Och skillnaden ekarlängd är försumbara.

Från vad jag har sett är mittpunkten mellan flänserna 6,5-7,5 mm offset från mitten av baknavet. AI-offset är 6 mm. Så en offset på fälgen av kring 1 mm skulle vara optimalt. En mm hit eller dit gör dock inte så mycket när vinklarna av ekrarna är nästan symmetriska. Och skillnaden ekarlängd är försumbara.
Tack för svaret. Har du mätt åt vilket håll, jag tänker hur det då blir bäst att vända fälgen i förhållande till navet. Ska hålen vara förskjutna åt drivlina eller bromsskiva?

Tack för svaret. Har du mätt åt vilket håll, jag tänker hur det då blir bäst att vända fälgen i förhållande till navet. Ska hålen vara förskjutna åt drivlina eller bromsskiva?

6 mm AI-offset kompenserar just inte för offset av flänserna. så fälgen borde visa mer mot kassetten.

När jag byggde hjul till min Scalpel sa Ai att om jag skulle använda osymetriska fälgar skulle jag vände fälgen tvärt emot så ekrarna fick bättre vinklar. Jag köpte sen symmetriska av annan anledning och har inte tänkt så mkt på det sen dess.

När jag byggde hjul till min Scalpel sa Ai att om jag skulle använda osymetriska fälgar skulle jag vände fälgen tvärt emot så ekrarna fick bättre vinklar. Jag köpte sen symmetriska av annan anledning och har inte tänkt så mkt på det sen dess.

Vad menar du med "tvärt emot"?

Somcjag skrev räcker AI just inte för att kompensera för offset av flänsarna så man borde montera en asymmetrisk fälg som vanligt.

Bäst är såklart att mäta distanserna av flänserna på navet man har.

Jag uppfattade det som att man skulle vända fälgen med ofset tvärt emot vad den var tänkt för. Då skulle det passa bättre med ramens centrum eller vad man ska säga. Som sagt så tänkte jag inte mer på det utan köpte andra kompletta hjul.

Med Cannondales Ai-offset OCH en assymetrisk fälg med hålen förskjutna åt vänster, byggde jag ett bakhjul med i princip identiska ekervinklar på höger och vänster sida. CarbonTi X-hub SP baknav och 2,4 mm offset på fälgen, om jag inte minns fel.

Tillbaka
Topp