Äta mat eller junk på långtur

• Trådstartare Trådstartare DH
  • Start datum Start datum

DH

Aktiv medlem
Funderar på längre cykeltur (flera dagar) genom Sverige. Men, jag tycker maten är viktig del av upplevelsen. Dessutom bortskämd efter cykling i Frankrike (där det finns bra matställen nästan överallt).
Går det att genomföra en runda på 50-100 mil och undvika: burgare, pizza, sushi, kebab och thai? Hur tänka o planera isf?
Eller är det bara korkat - sticka utomlands istället?

Det går men det finns ju bra hamburgare också. Kan också ofta innebära lite avstickare från planerad rutt. Ställen som jag ännu inte hunnit till är t.ex Jägarförbundets gård längs 223:an cirka 30km söderut från Gnesta (distansen kan vara fel), Lammkebab och safari i Tvååker, Småländska hembagerier som finns i en bok jag köpte (alla med var sitt recept). Jag tänkte om man cyklar Småland runt (cirka 1.000 km) så hinner man äta lite också
Kulinarisk touring är det jag uppskattar mest av alla förgreningar inom cykelsporten. En balanserad diet av bakelser, ost och rödvin är så rätt.

Det går men det finns ju bra hamburgare också. Kan också ofta innebära lite avstickare från planerad rutt. Ställen som jag ännu inte hunnit till är t.ex Jägarförbundets gård längs 223:an cirka 30km söderut från Gnesta (distansen kan vara fel), Lammkebab och safari i Tvååker, Småländska hembagerier som finns i en bok jag köpte (alla med var sitt recept). Jag tänkte om man cyklar Småland runt (cirka 1.000 km) så hinner man äta lite också
Kulinarisk touring är det jag uppskattar mest av alla förgreningar inom cykelsporten. En balanserad diet av bakelser, ost och rödvin är så rätt.
Kulinarisk touring. Bra, beskrivning vad som bör ingå i en lyckad tur på cykel. Får nog utgå från mat- och sovstoppen - sen planera resten därifrån.

Är det Öster Malma du menar?

Det borde väl gå, men det kräver nog en hel del googlande i förväg för att hitta bra restauranger (och hotel?) på lagom dagsetappsavstånd. Och inkludera Thai & Indian & Japanese på listan oxå. Men det är nog glest i vissa delar av landet.

Men hallå? Sushi och Thai är ju finmat! Du vet väl att du inte måste beställa friterad jordnötssås från menyn? Finns wokade grönsaker och nyttiga soppor också.

Det är inga problem. Lägg bara ut din färdplan här på forumet kommer du få massor med tipps på ställen att äta på. Jag planerar själv en mtb tur i sommar på några dagar. Där jag bara kommer bo bra och äta den bästa maten.

Men hallå? Sushi och Thai är ju finmat! Du vet väl att du inte måste beställa friterad jordnötssås från menyn? Finns wokade grönsaker och nyttiga soppor också.
Jag har ätit sushi 1 gång i livet - som någotsånär efterliknar hur det ska vara. Det var inte i Sverige. Det som serveras i princip överallt i Sverige borde kallas ngt annat. (Jag vet, det finns säkert ett o annan hyggligt undantag..)
Thai barerna har gått samma väg. Iofs åt jag en riktigt bra Thai soppa i Danmark för några år sedan och har ännu inte hittat ngt som motsvarar här i Sverige.
Snobbig, elitist? Ja, kanske. Men jag vill gärna hissa alla som gör en kulturgärning och severar vällagd mat.

Rekommenderas om man vill ha god mat! Vet inte om de kör buffé i dessa tider, men den var bra men lite dyr tidigare. Kul väg att cykla också!

Du menar alltså att Sushi och Thai i Sverige inte kan vara vällagad mat? Eller att det inte tillför någon matkultur eller kultur i allmänhet?

Är det något mer du vill säga till ditt försvar?
Nu vill jag inte skruva upp tonläget. Jag är av den bestämda uppfattningen att de flesta sushi o Thai-hak du hittar i Sverige levererar en rätt sorglig kulinarisk upplevelse.
Sen finns det undantag. Ja. Men de är tyvärr rätt få.
Det är oxå rätt nya företeelser (-90 tal typ) och vi har ännu inte byggt en egen twist på detta.

Nej, visst.
Nu vill jag inte skruva upp tonläget.

Nej, visst. Men du drar ju en hel yrkeskår med hårt arbetande människor och stor passion över samma kam. Du verkar tro att alla Sushi och Thai resturanger är sunkiga hak brevid macken i förorten. Finns för övrigt extremt bra pizzerior med riktiga italienare och pizzor för runt 200 kr också, inget större fel på deras passion.

Och vi pratar matkultur skulle jag nog säga att Japan som land har 100x den matkultur som finns i Sverige. De har också betydligt större fokus på renlighet och rena råvaror i allmänhet. Pröva någon exklusiv japansk krog på din resa och pröva riktig sushi, tuna tataki, wagyu beef, ägg, div alger, soppor etc.

Intressant problem. Jag kollade på restaurangkartan.se, interaktiv och man kan se namn & bild, man kan ju chansa på ställen med namn som innehåller Värdshus / Golf / Slott / Krog? / Gård? .

Ja just den, den har ofta varit för nära eller för kort ut än så länge.

Och vi pratar matkultur skulle jag nog säga att Japan som land har 100x den matkultur som finns i Sverige. De har också betydligt större fokus på renlighet och rena råvaror i allmänhet. Pröva någon exklusiv japansk krog på din resa och pröva riktig sushi, tuna tataki, wagyu beef, ägg, div alger, soppor etc.

Precis, det gäller ju bara att hitta dessa. Samma för Thai.

Nej, visst.

Nej, visst. Men du drar ju en hel yrkeskår med hårt arbetande människor och stor passion över samma kam. Du verkar tro att alla Sushi och Thai resturanger är sunkiga hak brevid macken i förorten. Finns för övrigt extremt bra pizzerior med riktiga italienare och pizzor för runt 200 kr också, inget större fel på deras passion.

Det beror ju helt och hållet på vilka preferenser man har. Generellt sett skulle jag dock säga att det är större chans att hitta vällagad svensk mat i Sverige än vällagad asiatisk. Och vice versa.

Intressant problem. Jag kollade på restaurangkartan.se, interaktiv och man kan se namn & bild, man kan ju chansa på ställen med namn som innehåller Värdshus / Golf / Slott / Krog? / Gård? .
Jag skulle nog hellre använda white guide istället. De har så att säga redan gjort jobbet.

Hur löser du det med kläder?

Tar du med något finare ombyte eller tänkte du få din kulinariska upplevelse sittandes i ett par bibs du cyklat 80 mil i?

Sushi i Sverige är oftast en sorglig affär jämfört med hur det är i Japan och också jämfört med många andra länder. Visst finns det några bra ställen främst i Stockholm, men en genomsnittlig sushi i Sverige kommer nog inte ens upp i Bic Mac standard om man tar det på en burgarskala, snarare liknar det mer en micrad ostburgare i nivå.

Pizza är lite samma grej, Svennepizza är inte gott och borde antagligen inte få kallas pizza ens, men här börjar det finnas undantag även utanför Stockholm med fantastiska vedugnsbagerier som poppar upp här och där.

Thaimat däremot finns det rätt bra av även på många mindre orter om man undviker buffé. Pratar man med personalen om önskemål så fixar de ofta en thaimat som är bättre än på många ställen i Thailand. Finns gott om thailändare (läs thailändskor) ute i landet så det är ju inte så konstigt. Tillgången på ingredienser varierar över tid och säsong dock så man får fråga vad som är bra och vad de har.

Generellt är Sverige ett jäkligt otacksamt land att äta ute i, det är ofta rätt mediokert och rätt dyrt, eller så om man ska ha nåt riktigt bra så är det snuskigt dyrt och så ska man ha bokat bord långt innan. Mellansegmentet saknas också ofta, snabbt och vällagat annat än på vissa lunchställen finns knappast.

Tar du med något finare ombyte eller tänkte du få din kulinariska upplevelse sittandes i ett par bibs du cyklat 80 mil i?
Jag tourar aldrig i bibs, ett par rena Norrøna-shorts och en Ice breaker-tröja, Vaude-sandaler går bra där jag varit hittills. Krävs det långbrallor får man testa att skarva med benvärmare?

Inget problem. På sommaren behövs inte mkt mer än ett par ok shorts (cykelshorts är ofta prydliga!) och en kortärmad skjorta el liknande.
Nuförtiden finns inte slipstvång eller annan gammal kvarleva.
Du skriver roligt om "kulinarisk upplevelse" - känns som det spottas fram! ?

Ställen som jag ännu inte hunnit till är t.ex Jägarförbundets gård längs 223:an cirka 30km söderut från Gnesta (distansen kan vara fel)
Jag har iofs inte ätit på Öster Malma, men cyklat och fikat där, det är c:a 15km från Gnesta (och även c:a 1,5km från 223:an), om man ska vara petig
Vägen söderut från Öster Malma är riktigt fin att cykla, jag har inte tänkt på att äta där, det kan vara ett bra tips men det gäller att behärska sig vid bufféer
Jag har ett tungt minne av cyklingen tillbaka till Sthlm efter att ha svullat buffé på Ösmo Plantshop, men det dröjer väl innan man äter där igen.

Det finns ju också stora regionala skillnader. Gotland, Österlen och Bohuslän (för att nämna några) har betydligt större utbud av finmat än många andra landsändar (som vi inte behöver nämna).

Dessutom undrar jag var Fikasvettot tog vägen? Han skulle behövts nu.

Generellt är Sverige ett jäkligt otacksamt land att äta ute i, det är ofta rätt mediokert och rätt dyrt, eller så om man ska ha nåt riktigt bra så är det snuskigt dyrt och så ska man ha bokat bord långt innan. Mellansegmentet saknas också ofta, snabbt och vällagat annat än på vissa lunchställen finns knappast.

Det är väl ingen tröst, men Nederländerna är värre. I Nederländerna är nästan allt mat mediokert, om det nu är mellansegmentet eller dyrt. I Nederländerna har jag aldrig ätit ute på en cykeltur och alltid letat efter en medioker bageri. Wenigstens finns i Sverige trevliga lunchställen med bra mat som är värd att planera i i en cykeltur.

50-100 mil skriver du. 50 mil kan du klara på 3-4 dar utan större bekymmer. Då räcker medhavt (som vi sä på Ölenn) rätt långt, och ett restaurangbesök på vägen blir bonus. ...Korv på macken? 100 mil, då närmar vi oss 10 dagars cykling. Då behövs minst ett lagat mål mat om dagen, annars blir det soppatorsk. Du har ingen följebil?

Det där kan man hålla med om.. Men Swe är ju ett litet land i civilizationens norra utkant. Själv tycker jag inte det är prisvärt med riktigt fin restauranger här, har varit några enstaka gånger och det var alltför svindyrt.
Tackar vet jag tex Los Angeles, NY eller Buenos Aires, där finns stora mängder med bra/bättre & ganska billiga restauranger / restaurangkedjor, även för lunch. Eller Bangkok såklart.

Håller med DH om att den kulinariska upplevelsen, framför allt in mindre byar är hästlängder bättre i Frankrike än i Sverige. Gillar man standard thai-mat, "svensk sushi" o svensk pizza så har man nog inga problem att ta sig fram. Vill man ha ngt annat blir det nog lite svårare. Varför inte en cykelsemester i Frankrike, Italien eller ngt annat trevligt land istället om det är bra mat o kanske finare miljöer du är ute efter?

Hungern är bästa kryddan! Cykla tills du svimfärdig av hunger så är en vanlig fulpizza en kulinarisk höjdpunkt. :) Annars är det svårt att äta gott. Golfklubbar är ett bra tips men om man vill cykla och äta gott är det nog bäst/enklast att cykla i ett annat land. Eller att göra cykelturen till sträckor mellan restauranger du vill äta på?

Hungern är bästa kryddan! Cykla tills du svimfärdig av hunger så är en vanlig fulpizza en kulinarisk höjdpunkt. :) Annars är det svårt att äta gott. Golfklubbar är ett bra tips men om man vill cykla och äta gott är det nog bäst/enklast att cykla i ett annat land. Eller att göra cykelturen till sträckor mellan restauranger du vill äta på?
Efter 200km på touringhojen i en stuga i skogen så säger jag inte nej till ett par micrade färdigrätter framför skogs-tv tills ögonlocken går igen.
Att äta bra varje dag är svårt men att ha ett par ställen längs vägen, kanske med en vilodag är nice.

Efter 200km på touringhojen i en stuga i skogen så säger jag inte nej till ett par micrade färdigrätter framför skogs-tv tills ögonlocken går igen.
Att äta bra varje dag är svårt men att ha ett par ställen längs vägen, kanske med en vilodag är nice.
De gånger man äter bra blir ju himmelska. Åt en gång på restaurangen i stora sjöfallet (röding, potatis, sky osv) efter några dagars svettigt trampande med tung packning. Från att ha varit en sunkig cyklist som trånade efter nudlar, som Gollum efter sin ring, var jag människa igen. Himmelskt gott. Jag hade dessutom bett om extra potatis, och de gav mig extra potatis...

Håller med DH om att den kulinariska upplevelsen, framför allt in mindre byar är hästlängder bättre i Frankrike än i Sverige. Gillar man standard thai-mat, "svensk sushi" o svensk pizza så har man nog inga problem att ta sig fram. Vill man ha ngt annat blir det nog lite svårare. Varför inte en cykelsemester i Frankrike, Italien eller ngt annat trevligt land istället om det är bra mat o kanske finare miljöer du är ute efter?
Yepp, det kanske blir utomlands till sist ändå.
Men, samtidigt känns det läge att ge Sverige en chans i dessa pandemitider. Förra året snurrade vi runt på Vikbolandet utanför Norrköping och hittade flera bra och trevliga ställen.
Absolut inte ute efter enbart fine-dining, men anständigt då det finns lite hjärta och ambition bakom. Arkösunds Hotell var tex en glad överraskning. Likaså hamnkrogen i Stegeborg och fiket i Mem.
Mer sånt!

Yepp, det kanske blir utomlands till sist ändå.
Men, samtidigt känns det läge att ge Sverige en chans i dessa pandemitider. Förra året snurrade vi runt på Vikbolandet utanför Norrköping och hittade flera bra och trevliga ställen.
Absolut inte ute efter enbart fine-dining, men anständigt då det finns lite hjärta och ambition bakom. Arkösunds Hotell var tex en glad överraskning. Likaså hamnkrogen i Stegeborg och fiket i Mem.
Mer sånt!
Gör en RR med tips om bra restauranger i Sverige. Jag skulle läsa definitivt läsa den. Mer sånt!

Nu vill jag inte skruva upp tonläget. Jag är av den bestämda uppfattningen att de flesta sushi o Thai-hak du hittar i Sverige levererar en rätt sorglig kulinarisk upplevelse.
Sen finns det undantag. Ja. Men de är tyvärr rätt få.
Det är oxå rätt nya företeelser (-90 tal typ) och vi har ännu inte byggt en egen twist på detta.

Kan bara dela den bilden.... kines resturang som "vi har suchi också!". Klart att det blir därefter.

Gör en RR med tips om bra restauranger i Sverige. Jag skulle läsa definitivt läsa den. Mer sånt!
En RR är kanon men vi borde ha en tråd (finns säkert redan) som behandlar dom ställen vi gillar/gillat att stanna på. Hur man tar/tagit sig dit är sekundärt.
Tråden bör dessutom vara ganska aktuell, platser man åt på 2015 kan ha nya ägare med annat koncept/meny.

Tyvärr är en sån tråd idag svår att få till då läget är rätt ansträngt minst sagt.
20210307_101953.jpg

När inte ens OK/Q8 tillåter gästspel så känns det tufft.

En RR är kanon men vi borde ha en tråd (finns säkert redan) som behandlar dom ställen vi gillar/gillat att stanna på. Hur man tar/tagit sig dit är sekundärt.
Tråden bör dessutom vara ganska aktuell, platser man åt på 2015 kan ha nya ägare med annat koncept/meny.

Tyvärr är en sån tråd idag svår att få till då läget är rätt ansträngt minst sagt.
Visa bilaga 473731

När inte ens OK/Q8 tillåter gästspel så känns det tufft.
Jag förutsätter att den/de som skriver en utförlig RR om bra restauranger längs bra cykelvägar uppdaterar den varje (eller iaf vartannat) år. :)

Tillbaka
Topp