Återhämtning efter lunginflammation

Botis

Medlem
Lyckades helgen före mitt inbokade test hos Aktivitus blir sjuk, förmodligen influensa som senare i alla fall slutade i lunginflammation. Det finns nog många grader av lunginflammation och jag misstänker att min är relativt mild även om jag hostar en slem och har ett bubblande ljud i lungorna efter hostattacker.

Så nu sitter jag hemma på kammaren (äntligen feberfri) och knaprar Kåvepenin och funderar på hur lång tid det kan tänkas ta innan man blir sitt forna jag konditionsmässigt? Någon som har erfarenheter att dela med sig av?

Så länge du går på pencilin ska du inte träna! Låt kroppen mörda bakterierna med hjälp av pencilinet. Vilan kommer att göra dig gott och du förlorar ytterst lite i kondition. Däremot är min erfarenhet av lunginflamationer att dom djäklarna är sega att bli av med. Dessutom sätter pencilin ner din motståndskraft mot andra infektioner så när kuren är klar ska du ta långa omvägar runt dagis/skolor och andra smitthärdar någon vecka. Hemmaboende småbarn slås lämpligen in i gladpack och hålls isolerade veckan efter en pencilinkur.

Botis skrev:
-------------------------------------------------------
> Så nu sitter jag hemma på kammaren (äntligen
> feberfri) och knaprar Kåvepenin och funderar på
> hur lång tid det kan tänkas ta innan man blir
> sitt forna jag konditionsmässigt?

Börja med att fundera på hur många dagar du skall vänta innan du ber om ett penicillin som funkar. Ingen i vår familj har fått någon effekt av Kåvepenin, utan har fått starkare varor efter några dagar.

Det kan ta många veckor innan man är i skick att träna efter lunginflammation.

Stumpy skrev:

> Börja med att fundera på hur många dagar du
> skall vänta innan du ber om ett penicillin som
> funkar. Ingen i vår familj har fått någon
> effekt av Kåvepenin, utan har fått starkare
> varor efter några dagar.

I mitt fall verkar det faktiskt hjälpa, men jag har läst om fler som råkat ut för samma sak som er. Jag började min kur i fredags och igår var min första feberfria dag och jag känner mig klart piggare.

>
> Det kan ta många veckor innan man är i skick att
> träna efter lunginflammation.

*gråter en skvätt*

Jag råkade ut för lunginflammantion förra hösten och det tog tid innan jag tränade igen. Och nu när jag har en förkylning som gått ner i luftrören vågar jag inte cykla alls, kom ihåg hur illa det var förra gången.

Ta det lugnt och bli helt frisk, lunginflammation är inte att leka med.

Men ledsamt över att vara stilla är det.

/A

Om det är samma höstpest som jag drabades av så räkna med minst 3 veckor innan man ens närmar sig någon form av möjlighet att anstränga sig, innan dess är det en returbiljett ner i lungväsandet och bubblandet igen.

Stumpy skrev:
> Botis skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Så nu sitter jag hemma på kammaren (äntligen
> > feberfri) och knaprar Kåvepenin och funderar
> på
> > hur lång tid det kan tänkas ta innan man blir
> > sitt forna jag konditionsmässigt?
>
> Börja med att fundera på hur många dagar du
> skall vänta innan du ber om ett penicillin som
> funkar. Ingen i vår familj har fått någon
> effekt av Kåvepenin, utan har fått starkare
> varor efter några dagar.
>
> Det kan ta många veckor innan man är i skick att
> träna efter lunginflammation.

Nja, Kåvepenin (eller PcV om intravenöst) biter nästan utan undantag på de pneumokocker som är vanligaste orsaken till pneumoni i Sverige, vi är nästan helt besparade av resistens, vilket vi ska vara glada för. En vanlig missuppfattning är att Kåvepenin skulle vara "svagt", om det inte biter så har man helt enkelt drabbats av en annan infektion, vilket är osannolikt i det här fallet. Blir lite trött på den vanliga missuppfattningen som bara leder till onödigt bred antibiotikaförskrivning.

I övrigt så är det ju dessvärre så att man efter en rejäl lunginflammation kan dras med sviter i ganska många veckor, även om det inte behöver bli så i just ditt fall. Ta det lugnt tills du känner dig hyfsat pigg, då provar du försiktigt och lyssnar på det svar du får efter ansträngningen.

//Doktorn

Ta det väldigt lugnt, bättre att du blir ordentligt frisk än att du får ett återfall. Du borde känna att kroppen inte mår så bra? Jag gjorde iaf det när jag hade lunginflammation förra sommaren, jag kände mig riktigt kass rätt lång tid efter pencillinkuren. Jag tror att det tog en 3 månader innan jag kände att kroppen ville bli max andfådd igen.

En bekant strax under 30 år dog faktiskt för ett tag sedan av just lunginflammation. Han var fullt frisk för övrig och höll på att bli bättre, men dog oväntat under natten. Fruktansvärt för hans nära och kära. Har märkt att sjukvårdsfolk jag känner har stoor respekt för lunginflammation, även de som rycker på axlarna åt det mesta. Så ta det hellre för lugnt, man vill ju ha lungor med toppfunktion.

Hur är det med det där som en del påstår, att det kan bli ärrvävnad som gör att det blir lättare att få det igen? Någon kunnig i det där?

grump skrev:
> Hur dör man "plötsligt" i lunginflammation?

Vanligen i sepsis-bild, dvs spridning till blodbanan-->kraftigt inflammatoriskt svar-->cirkulatorisk chock pga kärldilatation-->multiorgansvikt och i förlängningen död (men ovanligt om adekvat behandling.

Lotta B skrev:
> Ta det väldigt lugnt, bättre att du blir
> ordentligt frisk än att du får ett återfall. Du
> borde känna att kroppen inte mår så bra? Jag
> gjorde iaf det när jag hade lunginflammation
> förra sommaren, jag kände mig riktigt kass rätt
> lång tid efter pencillinkuren. Jag tror att det
> tog en 3 månader innan jag kände att kroppen
> ville bli max andfådd igen.
>
> En bekant strax under 30 år dog faktiskt för ett
> tag sedan av just lunginflammation. Han var fullt
> frisk för övrig och höll på att bli bättre,
> men dog oväntat under natten. Fruktansvärt för
> hans nära och kära. Har märkt att
> sjukvårdsfolk jag känner har stoor respekt för
> lunginflammation, även de som rycker på axlarna
> åt det mesta. Så ta det hellre för lugnt, man
> vill ju ha lungor med toppfunktion.
>
> Hur är det med det där som en del påstår, att
> det kan bli ärrvävnad som gör att det blir
> lättare att få det igen? Någon kunnig i det
> där?

Generellt sett så ska man inte ha förhöjd risk att få det igen, man kan få resttillstånd som höjer risk (pulmonell sekvester, http://www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=3819) men det är ovanligt och även lite omdebatterat huruvida det kommer efter lunginflammationen eller om det är medfött.

binsell-gerdin skrev:
> grump skrev:
> -----
> > Hur dör man "plötsligt" i lunginflammation?
>
> Vanligen i sepsis-bild, dvs spridning till
> blodbanan-->kraftigt inflammatoriskt
> svar-->cirkulatorisk chock pga
> kärldilatation-->multiorgansvikt och i
> förlängningen död (men ovanligt om adekvat
> behandling.

Okej, så kroppen dör i chock med andra ord? Där ser man, i min föreställningsvärld var det snarare att man "drunknade" i ett mer långsamt förlopp.

binsell-gerdin skrev:
> En vanlig missuppfattning är att Kåvepenin skulle
> vara "svagt", om det inte biter så har man helt
> enkelt drabbats av en annan infektion, vilket är
> osannolikt i det här fallet. Blir lite trött på den
> vanliga missuppfattningen som bara leder till onödigt
> bred antibiotikaförskrivning.
>
> //Doktorn

Tack för förklaringen. Det känns bara så onödigt att varje gång så börjar man med Kåvepenin och det slutar med att man har gått på två sorters antibiotika. Det om något borde öka resistensen.

//Inte doktor

Stumpy skrev:
> binsell-gerdin skrev:
> -----
> > En vanlig missuppfattning är att Kåvepenin
> skulle
> > vara "svagt", om det inte biter så har man helt
>
> > enkelt drabbats av en annan infektion, vilket
> är
> > osannolikt i det här fallet. Blir lite trött
> på den
> > vanliga missuppfattningen som bara leder till
> onödigt
> > bred antibiotikaförskrivning.
> >
> > //Doktorn
>
> Tack för förklaringen. Det känns bara så
> onödigt att varje gång så börjar man med
> Kåvepenin och det slutar med att man har gått
> på två sorters antibiotika. Det om något borde
> öka resistensen.
>
> //Inte doktor

Absolut! Och då har du fått fel från början! Men för de flesta lunginflammationer så är Kåvepenin bäst OCH smalast...

Jag hade lunginflammantion i slutet av Januari var riktigt dålig i 12 dagar men blev snabbt bättre med Kåvepenin. Började träna ca tre veckor efter jag hade slutat pencelinen. Tyckte dock att det gick tungt att träna i början. Tyvärr var det bara några veckor kvar till Vasaloppet som jag hade tränat för hela vintern. Jag gjorde ett maxtest på milbanan i Lugnet där jag gick för fullt i två varv, det var samma vecka som Vasaloppet gick då bestämde jag mig för att köra. Ingen optimal uppladdning men tycker att det gick bra.

Två veckor efter Vasaloppet fick jag feber som sedan övergick i nästa Lunginflamantion! var akut sämre den här gången och efter den här vilade jag en månad innan jag tränade igen. Sjukvården tar allvarligt på lunginflammantion och jag fick genomgå utredning med två stycken spirometri och en lungröntgen.

Ta det lugnt och känn efter innan du kör på igen.

Mats

Då är jag en av de lyckliga som överlevt en septisk chock pga lunginflammation som spred sig till blodet. När jag kom akut in, har jag hört och förstått senare, var jag mindre än 24 timmar från att dö :-(
Sen tog det nästan 6 månader innan jag kunde gå max på träning, om jag lyssnade på kroppen.
Har haft lunginflammation ytterligare en gång, då märkte jag det när det var försent. Vanlig denna gång. Då tog nästan 8 veckor innan jag kunde träna normalt igen.

Så mitt råd är att det lugnt och lyssna på kroppen. Du tjänar ingenting på att stressa!

Tackar för all feedback!

Min penicilinkur tar slut på fredag, sedan räknar jag med att behöva vila minst en vecka efter det i väntan på att sista hostan skall försvinna.

När det väl är dags så har jag har en trainer och tänkte att det är bra att börja med några väldigt lugna pass för att se hur kroppen reagerar, men ifall man inte märker av något särskilt så borde det bara vara att trappa upp sakta eller? Eller var är det för signaler jag skall lyssna efter? Det kanske ger sig när man väl kommer dit :)

Det jag hade var tydligen en kraftig variant, jag var inte så intresserad av träning om jag säger så, mer av att kunna andas. Jag brukar verkligen lida av att inte kunna vara aktiv men det kändes inte viktigt den här gången :) Jag lät som ett rosslande ånglok nästan i rätt många veckor efter kuren vid minsta ansträngning, en läkarkompis sa att i teorin skall det vara att köra på efter kuren, men hans erfarenhet var att det tar rätt många veckor att bli helt bra och det var så i mitt fall.

Botis, du verkar känna dig rätt bra, jag hade först sett till att bli helt fri från rossel och ev. sjukdomskänsla, sedan försiktigt belasta och känna efter. Det jag märkte när jag började för tidigt var att det inte kändes som vanligt, andningen hängde liksom inte med. Jag hade en annan snäll kompis som lyssnade på lungorna, väldigt bra så att man vet att det har läkt ut.

Jag brukar inte tycka att det är så farligt att vara lite sjuk men lunginflammation vill jag aldrig få igen, det var rätt jobbigt rätt länge :(

Tillbaka
Topp