Återhämtning efter träning

nasso

Aktiv medlem
Jag tränade en hel del fotboll i mina yngre år men de senaste åren (läs: 5 - 10) har det inte varit någon ordning med träningen alls. Jag tränade någon termin thai-boxning. Har haft några gymkort och har försökt att komma ut och jogga/springa. Problemet har varit motivationen, jag tycker det är så otroligt tråkigt med både gym och att springa ut och jogga. Därför har återhämtning mellan träningspass inte direkt varit något problem. Har nog tränat som mest 2 ggr per vecka när jag tränat och de flesta perioder har jag inte tränat alls förrutom cykling till och från skola/jobb dagligen.

Nu sedan ett par veckor tillbaka så har jag precis motsatta problemet. Jag har skaffat mig en mountain bike och nu vill jag ut och träna hela tiden men kroppen orkar inte med. Jag är medveten om att jag är otränad och att det säkert blir bättre med tiden.

I går var jag ute i två timmar och cyklade ganska hårt. I slutet av passet var det inte mycket krafter kvar i benen. I dag var jag också ute i en timme och då var benen rätt trötta hela passet. Jag orkade helt enkelt inte med. Jag hade inte träningsvärk, bara helt enkelt inte kraften. Jag borde förmodligen vänta någon dag mellan passen i alla fall och återhämta mig men med jobb, ungar och annat vill man ju ta varje chans man kan och sticka ut och cykla.

Så till min frågeställning. Hur gör jag för att återhämta mig snabbare/bättre inför nästa träningspass? Jag har aldrig någonsin druckit en proteinshake eller liknande efter träning. Är fullständig novis på detta. Min metod har varit att dricka lite vatten, ibland äta något och ligga lite på soffan... Det känns som att det finns förbättringar att göra i de rutinerna. :)

Det är alltså framförallt återhämtning jag är ute efter. Att få ut mer från träningen i form av förbränning/muskeluppbyggnad skadar väl inte heller men det är inte anabola jag är ute efter. ;)

Senast ändrad:
Stuvstaix skrev:
-------------------------------------------------------
> Näe fan, inte en till. Jag orkar inte. Jag tar
> denna imorgon.

hahaha
krångla inte till det så förbaskat

länka ;)

Oboy e ju gott. :)

Vill bara klargöra att det inte vara är kosttillskott och liknande jag är ute efter. Alla former utav tips. Långpromenad efter träningspasset? Bastu? Sova upp-och-ner? Kullerbyttor? Iskall dusch? Vad vet jag? :P

En kortis:
* 50gr snabba kolhydrater direkt efter passet
* 25gr snabbt protein direkt efter passet

Kaseinhydrolysat och Vitargo om du vill vara petig ( + ANNAT, men det sparar vi)

Vanligt proteinpulver (vassleisolat) och maltodextrin om du ha en enklare blandning

...eller

OBOY! (obs skämt)

Snabba kolhydrater är det viktigaste. 5dl Cola funkar även om det inte är idealt.

Senast ändrad:
nasso skrev:
> Iskall dusch

Att direkt sänka sig i kallt vatten är väldigt bra för återhämtningen. Det finns kallbassänger hos alla storklubbar och när landslaget samlas (fotboll).
Lite svårt att få nedkylningeffekten med en dusch.
Badkar kanske.
Sätt dig i snön om det är vinter.

Efter hårda eller långa pass så jag till att få i mig så mycket protein så möjligt. oftast dricker jag 1-2 stora glas mjölk (5-6 dl) för att få i mig energi + protein innan jag hoppar in i duschen.

Efter duschen drar jag på mig ett par 2XU tights (som jag har på mig över natten) och äter sedan en stor portion mat, gärna med lite extra protein i, t.ex. tonfisk. Innan jag går och lägger mig för natten så ser jag till att ha ätit ytterligare protein i form av 1-2 stekta eller kokta ägg + lite yoghurt eller mjölk.

Med detta upplägg kan jag minska antalet vilodagar från 3 till 1. Fuskar jag så behöver jag 2-3 vilodagar innan jag är återställd.

Om jag har träningsabstinens under vilodagen så kör jag ett kort superlugnt pass med extremt låg puls för att stilla den värsta abstinensen.

nasso skrev:
> Det låter lite obehagligt, och omständigt med
> ett badkar med iskallt vatten. ;) Riktigt så
> hardcore är jag nog inte. :)
>
> Stuvstaix > Trevligt! Tjejen tyckte att jag skulle
> ta av den "shaken" hon har använt nån gång
> efter gym.
>
> https://www.dropbox.com/s/40l1bhff8ygmaku/2013-09-
> 14%2023.53.03.jpg
> https://www.dropbox.com/s/zc8oedfe067cx0q/2013-09-
> 14%2023.52.45.jpg
>
> Om jag tolkar dina siffror rätt och siffrorna på
> förpackningen måste jag ta rätt många
> portioner av det här? :P

Nejdå, men du måste komplettera med Vitargo. Billigast är nog att köpa en hink från XXL.

Oskar skrev:
> nasso skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det låter lite obehagligt, och omständigt med
> > ett badkar med iskallt vatten. ;) Riktigt så
> > hardcore är jag nog inte. :)
> >
> > Stuvstaix > Trevligt! Tjejen tyckte att jag
> skulle
> > ta av den "shaken" hon har använt nån gång
> > efter gym.
> >
> >
>
> > 14%2023.53.03.jpg
> >
>
> > 14%2023.52.45.jpg
> >
> > Om jag tolkar dina siffror rätt och siffrorna
> på
> > förpackningen måste jag ta rätt många
> > portioner av det här? :P
>
>
> Nejdå, men du måste komplettera med Vitargo.
> Billigast är nog att köpa en hink från XXL.

Vad tror du om en sån shake, i mjölk, med en banan till. Hade det räckt? :)

fredrikw skrev:
> Bananer är ofta inkörsporten till tyngre
> missbruk av till exempel juice.

Free-base:ar man på det?

Hehe. :)

Finns det inte ett pulver/shake som det räcker att ha? En sån efter träningen bara blandat med vatten? :) Kanske för enkelt? :P

Protein-shakesen verkar ju ha väldigt lite kolhydrater och vitargo inget protein. Finns det inget bra mellanting? Eller det är bara dyrt och det är lika bra att köra proteinshake + vitargo?

Edit: Gärna låglaktos också, då jag är laktosintolerant. :P För att komplicera det hela lite...

Senast ändrad:
nasso skrev:
> Hehe. :)
>
> Finns det inte ett pulver/shake som det räcker
> att ha? En sån efter träningen bara blandat med
> vatten? :) Kanske för enkelt? :P
>
> Protein-shakesen verkar ju ha väldigt lite
> kolhydrater och vitargo inget protein. Finns det
> inget bra mellanting? Eller det är bara dyrt och
> det är lika bra att köra proteinshake +
> vitargo?

Vitargo Gainers Gold: http://www.energikakan.se/9_Produkter#anchor_14195

Oskar skrev:
> nasso skrev:
> -----
> > Hehe. :)
> >
> > Finns det inte ett pulver/shake som det räcker
> > att ha? En sån efter träningen bara blandat
> med
> > vatten? :) Kanske för enkelt? :P
> >
> > Protein-shakesen verkar ju ha väldigt lite
> > kolhydrater och vitargo inget protein. Finns
> det
> > inget bra mellanting? Eller det är bara dyrt
> och
> > det är lika bra att köra proteinshake +
> > vitargo?
>
>
> Vitargo Gainers Gold:
> http://www.energikakan.se/9_Produkter#anchor_14195

Schweeeet. :) Det där får jag nog ta och prova på :) tackar.

nasso skrev:
> Det låter lite obehagligt, och omständigt med
> ett badkar med iskallt vatten. ;) Riktigt så
> hardcore är jag nog inte. :)
>
> Stuvstaix > Trevligt! Tjejen tyckte att jag skulle
> ta av den "shaken" hon har använt nån gång
> efter gym.
>
> 14%2023.53.03.jpg
> 14%2023.52.45.jpg
>
> Om jag tolkar dina siffror rätt och siffrorna på
> förpackningen måste jag ta rätt många
> portioner av det här? :P

Den är OK. Det är vassleproteinkoncentrat (avfettad och laktosreducerad torrmjölk i princip, där man separerat kaseinet).
Kör på det.

En hink Vitargo Pure som nämnts finns prisvärt fr XXL har nämnts. Ta 50gr av det också (eller Maltodextrin om det är snålt med budget)

Den produkten du visar är fr Lifebutikerna. De tar rätt bra betalt och kör koncentrat istället för isolat (enklare protein som är långsammare och kräver mer av magen). Nästa gång kolla Gymvaruhuset/Gymgrossisten eller liknande (alt Myprotein/bulkpowders fr UK). Det blir bra mycket billigare - och färre tillsatser.

nasso skrev:
> Edit: Gärna låglaktos också, då jag är
> laktosintolerant. :P För att komplicera det hela
> lite...

Då är jag inte säker på det proteinpulvret du har, det är som sagt koncentrat.
Är du mycket intolerant skulle jag gå på vasslehydrolysat alt något annat som Carnivore (köttprotein).

EDIT: Håller med om kompressionskläderna. På med dem bara. Under och efter passet.
Inte UCI-legalt men vem fan bryr sig.
Kolla in 2xU finns överallt. Hittar du Zoot är det bara att köpa, vi snackar kompression a la Marianergrav.

Senast ändrad:
Byt ut det ena passet till ett rent teknikpass! Då ska det bara vara fokus på teknik och att ha så roligt så möjligt. Men jag pratar inte om spurtteknik utan stökkörning, balans, stenhällsklättring, drops mm.

Stuvstaix> Kanon. Tack för alla bra tips. Det blir nog att börja med en vitargo gainers gold-hink. Känns enkelt och bra. :)

Kung_Gustaf> Sant. Finns rätt mycket man kan göra på plan asfalt också. Min wheelie hade kunnat behöva lite förbättring ;)

Stuvstaix skrev:
> Fliken skrev:
> -----
> > Ems tens.
> >
> > Lmgtfy
> >
> >
> http://en.m.wikipedia.org/wiki/Electrical_muscle_s
>
> > timulation
>
> +1 på den. Tyvärr har jag för lite tid just nu
> för min dyra maskin...

Måste tyvärr säga samma sak. Men prylen var rolig att köpa och testa. Många sladdar och dioder och annat viktigt.

nasso skrev:
>
>
> vitargo?
>
> lite...

Det kallas för mjölk (i ditt fall utan laktos) med oboy. Gott men eftersom det är billig får man ingen placeboeffekt. Den är nog så viktig.

Miss Lycka skrev:
> Vilken fantastisk fysik du måste ha som tränar
> varje dag. I princip har "alla" andra vilodagar
> och viloperioder inlagda i träningsprogrammet.

Jag har inget "träningsprogram". Jag är en glad motionär som är ute och cyklar i huvudsak för att det är så roligt. Så seriös är jag inte.

Då tjejen jobbar "udda tider" och vi har två barn där hemma kan jag inte bara träna när jag vill. Därför vill jag kunna träna när jag kan. Det är oftast på helgen jag har tid. Tex skulle det vara trevligt att skynda på återhämtningen så att jag orkar ett hårt pass på fredagen och ett på söndagen.

Var skrev jag att jag tränar varje dag? Det kan gå ett par dagar mellan passen, men ibland skulle jag vilja träna 3 ggr på 4 dagar tex för att jag har tid och lust. Jag skrev i första inlägget att jag inte har fantastisk fysik så jag har ingen aning hur du kan ha kommit till de slutsatserna, förrutom att du inte läser innan du svarar.

Senast ändrad:
Fliken skrev:
> nasso skrev:
> -----
> > Hehe. :)
> >
> > Finns det inte ett pulver/shake som det räcker
> > att ha? En sån efter träningen bara blandat
> med
> > vatten? :) Kanske för enkelt? :P
> >
> > Protein-shakesen verkar ju ha väldigt lite
> > kolhydrater och vitargo inget protein. Finns
> det
> > inget bra mellanting? Eller det är bara dyrt
> och
> > det är lika bra att köra proteinshake +
> > vitargo?
> >
> > Edit: Gärna låglaktos också, då jag är
> > laktosintolerant. :P För att komplicera det
> hela
> > lite...
>
> Det kallas för mjölk (i ditt fall utan laktos)
> med oboy. Gott men eftersom det är billig får
> man ingen placeboeffekt. Den är nog så viktig.

Ok. Hur mycket mjölk med oboy måste man dricka för att få i sig samma mängd kolhydrater/protein som med tex vitargo gainers gold? Är det lika "snabba" kolhydrater och protein? Blir det mycket billigare än en 2kg hink? Kan tänka mig att den räcker rätt länge. Låter rätt smidigt med shaken också. :)

nasso skrev:
>
>
> vitargo?
>
> lite...

Jodå, då heter det gainer o finns i hälspkoster o XXL o gymgrossisten etc. På din vanliga livsmedelsaffär kan du köpa det dyrt färdigblandad i tetrapack under namnet Gainomax, i för liten portion, det är lagom med 2 paket per portion.
Mycket billigare, köp kolhydrater (vitargo eller maltodextrin) i en påse o protein i en annan. Sen blandar du själv 1 del protein med 2 delar kolhydrater.
Vanligt vassleprotein, tex whey 80, innehåller ganska mycket laktos enligt min mage, men jag är också extremt känslig. Jag kör sojaprotein, för smakens och djurens skull.

Om jag vilar mer än 2 dagar har jag inget krut alls för ett hårt pass rakt upp och ned. Så för mig skulle det inte fungera att vila hela veckan och sen köra hårt fredag, lördag och söndag. För att det ska funka behöver jag köra några korta tröskelintervaller typ på torsdagen. Jag tror du måste ställa om dina förväntningar en del till att köra progressivt och bygga upp och sen ladda ur på söndagen. Eller så accepterar du läget och bara cyklar för skoj skull istället

> Jodå, då heter det gainer o finns i hälspkoster
> o XXL o gymgrossisten etc. På din vanliga
> livsmedelsaffär kan du köpa det dyrt
> färdigblandad i tetrapack under namnet Gainomax,
> i för liten portion, det är lagom med 2 paket
> per portion.
> Mycket billigare, köp kolhydrater (vitargo eller
> maltodextrin) i en påse o protein i en annan. Sen
> blandar du själv 1 del protein med 2 delar
> kolhydrater.

+1 på varning för Gainomax.
Gainomax är Norrmejeriers försök att kapitalisera på träningstrenden. Deras proteindryck är i princip mjölk med extra torrmjölk (vilket de kallar "både kasein och vassleprotein"). Kolhydratkällan är sackaros (socker). Skiten är iofs laktosreducerad.
Efter att ha arbetat med mejerisektorn från tid till annans kan jag meddela att detta inte är annat än ett sätt att fimpa mjölköverskott i en produktkategori med långt shelf life och höga marginaler. Produkten har tillkommit inom ramarna för supply chain inte genom att någon frågat "hur kan vi ta fram den optimala återhämtningsprodukten till ett slagkraftigt pris".

Får bli en beställning av gainer från xxl. Ska ändå köpa en ny lampa till cyklingen där.

Gainomax kanske inte är ekonomiskt eller bra men det är så sjukt gott. :P Iaf vaniljsmaken, tror bara det är den jag smakat. Smakar som flytande gammaldags vanilj-gräddglass typ. :) Köpte någon enstaka sån på gymmet efter träning för en massa år sen. Mest för att det var gott. :)

Du beklagar dig för att din kropp inte orkar träna varje dag när du har kört några dagar. Sedan så ska du lösa det med pulver.
Träna-vila-träna-vila....
är nog det du ska hålla på med tills du orkar träna mer systematiskt.

Man kan göra hemmagjord "Gainomax" med mjölk, vaniljsocker och lite flytande honung som körs i mixer en minut. :)

Att träna tre dagar av fyra borde väl gå för vem som helst utan att börja hinka i sig pulver. Ät något när du tränat klart och träna inte alltid i motionärsfart (dvs lite hårdare än halvhårt).

Ibland blir jag förstummad över att allt ska göras så invecklat.

Jag tror inte att du behöver - på din nivå - göra mycket mer än att äta någonting med lite variation (lite kolhydrater, någon proteinkälla och lite fett) och dricka tillbaka vätskan och kanske dra över en nypa salt på käket.

"På din nivå"
Problemet med bristande återhämtning är väl att TS inte tar sig ifrån "sin nivå". Det låter väl vettigt att ta tag i förutsättningarna för återhämtning innan man skruvar upp träningen. Proaktiv istället för reaktiv. Notera att man inte behöver tillskott för att öka återhämtningsförmågan.
Hela logiken för återhämtning kokar ner till att snabbast möjligt regenerera de skador/slitage som sker under träning OCH hamna på nettoplus. Kolla på Elofsson som körde fettfri diet, fyra timmars daglig träning + mykoplasma. Ingen dietcoach.
Grunden är att kroppen ska ha fri tillgång till de rätta aminosyrorna (protein) + glukos så fort passet är avklarat (eg under passet men intraworkout supplementation verkar inte Happy vara moget för än). Kombinera det med bra blodflöde fram till musklerna (strech, nedvarvning, TENS, kompressionplagg) så har du grunden.
Oftast är det enklare och billigare ha häva en shake direkt efter träning än att ställa sig och laga nåt. Det är också lätt att ha i väskan och det ger någorlunda standardiserade näringsmängder.

Vad har Stuvstaix för bakgrund som gör att hen kan uttala sig så tvärsäkert om allt detta? Läst allt på internet, eller finns det en yrkesprofession i bakgrunden också? Vilken galning som helst kan ju skriva spaltkilometer med inlägg på ett forum, men det gör ju inte att informationen som presenteras är korrekt.

fredrikw skrev:
> Vad har Stuvstaix för bakgrund som gör att hen
> kan uttala sig så tvärsäkert om allt detta?
> Läst allt på internet, eller finns det en
> yrkesprofession i bakgrunden också? Vilken
> galning som helst kan ju skriva spaltkilometer med
> inlägg på ett forum, men det gör ju inte att
> informationen som presenteras är korrekt.

"Hen"?? Det är väl en "han"?

Löjligt pk-ord.

Jag tror inte TS problem har med kost att göra ö.h.t. Om man bara tränar på helgerna kan man inte förvänta sig så stora resultat så fort. Ffa inte bara träna hårda pass om inte kroppen är van vid det. Är väl egentligen ganska bra att TS inte orkar, eftersom risken för skador blir mindre då. Jag tycker (med bakgrund av vad TS själv beskrivit sin situation till att vara) att TS ska tagga ned lite, cykla det som är skoj utan att ha så höga ambitioner.

Senast ändrad:
fredrikw skrev:
> Vad har Stuvstaix för bakgrund som gör att hen
> kan uttala sig så tvärsäkert om allt detta?
> Läst allt på internet, eller finns det en
> yrkesprofession i bakgrunden också? Vilken
> galning som helst kan ju skriva spaltkilometer med
> inlägg på ett forum, men det gör ju inte att
> informationen som presenteras är korrekt.
Jag har en bakgrund inom performance management och business intelligence. I lekmannatermer innebär det att isolera, kvantifiera och mäta faktorer som styr mot ett visst mål och sedan göra resan från grunddata till beslut. Sen en feedbackloop för att mäta resultatet av beslutet. Jag har bland annat arbetat med stora bolag inom farmakologi och finans.
Akademisk bakgrund inom beteendevetenskap, IT och business administration. I en närliggande tråd gjorde jag försök att länka till medpub-artiklar, men jag tror inte nån brydde sig.

Numera är jag nån slags förvirrad chef som bygger världens bästa bolag ;-)

Tillbaka
Topp