Återhämtning efter träning?

Kerberos

Aktiv medlem
Nu har jag hängt på forumet tillräckligt länge för att våga mej på ett eget inlägg...

Jo, alltså, det sägs ju att det är viktigt att strax efter ett avslutat träningspass få i sig någonting som hjälper kroppen att återhämta sig. Det ligger väl antagligen något i detta...
Om man då kikar på diverse mer eller mindre svindyra återhämtningsdrycker, bars, kakor och
allt vad det är så ser man att det rör sej om någorlunda snabba kolhydrater och protein.

Mycket kan jag, men näringsfysiologi är inte mitt expertämne direkt, så att det första jag associerar till med proteiner o kolhydrater är öl och korv. Något säger mig dock att det kanske
inte är optimalt, hur gott det nu än är - vilket då äntligen leder till min fråga...

Vad stoppar man i sej efter ett rejält svetto-pass på cykeln och hur snart efteråt?

/en som aldrig frågat förut...

Efter träning trycker jag gärna i mig en liter lätt-Yoggi. Är man hungrig som efter ett pass så slinker det ner halsat rakt ur förpackningen på 3-4 minuter.

Snabba kolhydrater - check (ca 100gr)
Proteiner - check (ca 35gr)
Vätska - check (ca en liter)
Smakar lagom gott - check (slår de gainers o.dyl. jag testat)
Lättillgängligt - check (finns i de flesta kiosker/matvarubutiker dvs. man slipper släpa på den under passet.)

Säkert inte Lance Armstrong/Arnold Schwarzenegger-optimalt med det lirar för mig.

För några år sen gav jag mig på styrketräning. Älskade det! Tränade 1 timme varje dag..tills jag blev övertränad. Sen var jag konstant sjuk-lite bättre-sjuk igen-skadad- lite bättre- skadan tilltog-lite bättre-sjuk igen i ett drygt halvår. Läste på bättre, började om, tränade upp mig ca 10 kg året därpå.
Sen dess har jag gått på Pauluns linje, den lyder ungefär så här:

"Hur snart: Inom en timma efter träning. Ju förr desto bättre.

Vad: Snabba kolhydrater och protein. 60-120g kolhydrater, beroende på hur rädd man är för att få fett på kroppen, och ca 30 g protein."

De svindyra kakorna barsen o dryckerna går på Pauluns linje, men i en exlusiv variant.
De innehåller oftast ca 1 del protein och 2 delar snabba kolhydrater. Snabba kolhydrater är sådana som snabbt höjer blodsockret vilket är dåligt i alla sammanhang utom när en diabetiker har blodsockerfall och direkt efter träning.
Enklast är en gainer, behöver inte vara dyrare än mat om man köper billigt, vilket man gör i pulverform. Nu är det länge sen jag räknade på det, men har för mig att varje portion kostade mig ca 7:-. Antingen färdig eller proteinpulver för sig o maltodextrin för sig. (Maltodextrin är en kolhydrat som inte smakar så sött, 2 dl druvsocker får en lätt att vilja spy genast)
Tex http://www.gymvaruhuset.com/ http://www.gymgrossisten.com/. Båda bra priser. Gymgrossisten finns som fysiska butiker, gymvaruhuset har en butik i malmö bara. Gymvaruhuset har godare pulver, tycker jag.

Vill man hellre äta mat (vilket man givetvis gör ändå, Vän av Ordning som kommer påpeka det i tråden) hittar man snabba kolhydrater i vitt bröd, couscous, vitt ris. Och protein i bönor linser ägg mjölk. Och när man äter döda djur.

Om du tittar på hur alla gamla vanliga maträtter är uppbyggda så är formeln Ganska mycket kolhydrater, lite mindre protein, o lite fett: Tex potatis med stekt fisk, spaghetti med köttfärssås, piroger, sushi, pannkaka.. what ever. Kolhydrater i form av bröd, ris, pasta eller potatis+ protein i form av kött, fisk, böna, mjölk, ägg.

(Läs lite Paulun, det finns fler som kan förklara det, men han gör det enkelt och roligt och riktar sig till tränande, inte till bantande i första hand.)

Aha! Snabba och insatta svar!
Impad av Ratatosk som verkar ha skaplig koll på ämnet!

Önskesvaret hade givetvis varit nåt i stil med "Huvet på spiken - öl och korv är optimalt" men ett par vittbröd-mackor med ägg och döda djur och mjölk istället för biran är ju i närheten iallafall. Ska kolla upp gainer-tipsen också, även om det känns lite överkurs för en glad amatör. Är nog mera inne på det du kallar äta mat-linjen.

Lätt-yoggin hoppar jag däremot gärna över. Pallar inte saker med sötningsmedel i, men tack för tipset ändå Nisseson.

Paulun förresten... Är inte han en såndär GI-gök?

Det tar emot att säga det, men en öl kan vara ett ganska bra alternativ efter träning. Tillsammans med en bra proteinkälla förstås.

En öl innehåller relativt mycket antioxidanter, vitaminer och mineraler. Självklart även kolhydrater av det snabbare slaget, vilket vi alla verkar vara överens om är de bästa.

Ölen har även en förmåga att motverka det "onda" kolesterolet i blodet, vilket ju är possitivt. Innehåller dessutom en hel del fibrer.

Öl av de starkare varianterna bör dock undvikas då alkohol verkar negativt mot imunförsvaret och kroppens läkningsprocesser, för sjuka vill vi ju inte bli.

Kör hårt..

Men öl måste vara bra. När jag har druckit en sex sju öl på Sorbon så måste jag vila dagen efter. Och vila är bra för att återhämta sig efter träning.

TobiasC - kan inte du ge lite fakta?

Banan. ett glas mjölk och en näve russin direkt efter passet. Sen en rejäl middag med mycket kolhydrater, helst inom en timme.

Det tar emot att säga det men om man dricker alkohol så blir man sjuk och svag? Haha!

Vilket öl innehåller mycket fibrer? Och varför skulle det vara till någon som helst nytta?
En starköl efter träning funkar nog bra som gainer (men inte för den som är rädd för att få fett på kroppen! Den där Paulún är ganska lustig).

Kerberos skrev:
-------------------------------------------------------
>
> Vad stoppar man i sej efter ett rejält
> svetto-pass på cykeln och hur snart efteråt?

Om man anstränger sig mycket under en lång tid så är det också viktigt att få i sig energi under träningen/tävlingen.

Finns olika varianter av energidryck. Finns bla. dels rena kolhydratsladdare och dom med magnesium (dom innehåller naturligtvis kolhydrater också) (finns i tablettform också) i vilket är nödvändigt vid längre pass har jag fått lära mig eftersom man svettas ut mineraler, salter osv.

Om man inte tillsätter det så kan man få kramp (som beror på vätskebrist) som jag fick erfara på HammarbyhillXC. Fan vad jag led men jag kom runt men det var banne på håret.

Har hört att man ska dricka var 10:e minut cirka mellan 1-2dl oavsett om man är törstig eller ej. När man har blivit törstig så är det för sent redan. (Kan jämföras med när man sitter vid en eld och konstant matar på mera ved hela tiden. Slutar man med det så kan det inte brinna längre) Så det är bara ha koll på tidtagningen på med cykeldatorn och hålla koll på "10 minutarna".

Sen också ha med sig bars anser jag också som viktigt.

Sen när jag kommer hem så tar jag en electrolyte dryck (kallas också för återhämtningsdryck) som fort som möjligt. Jag känner en märkbar skillnad när jag har med sig energidryck+vatten+bars+plus återhämtningsdryck efteråt. Den brutala hungern försvinner snabbt.

Sen är det förstårs jätteviktigt att äta ett ordentligt mål mat efter det.

Jag brukar göra en stor (7-8 dl) mugg med chokladmjölk direkt när jag kommer hem efter en träningsrunda.

Med lättmjölk som bas, och ca 30-35 gram Oboy-pulver i får jag i mig 60-65 g kolhydrater (snabbt socker i pulvret och långsamt laktos i mjölken), 25 g protein, 5 g fett och ca 7 dl vatten.

Kanske en banan till det också, och ett glas saft en stund efteråt, om jag tror jag behöver mer vätska.

mzi skrev:
> TobiasC - kan inte du ge lite fakta?

Behöver ju bara ge fakta om man påstår något :)
Men jag kan säga så här mycket att jag ställer mig väldigt tveksam till öls magiska egenskaper(vad gäller hälsa)

Zimp-Man skrev:
> Det tar emot att säga det, men en öl kan vara
> ett ganska bra alternativ efter träning.
> Tillsammans med en bra proteinkälla förstås.
>
> En öl innehåller relativt mycket antioxidanter,
> vitaminer och mineraler. Självklart även
> kolhydrater av det snabbare slaget, vilket vi alla
> verkar vara överens om är de bästa.
>
> Ölen har även en förmåga att motverka det
> "onda" kolesterolet i blodet, vilket ju är
> possitivt. Innehåller dessutom en hel del
> fibrer.
>
> Öl av de starkare varianterna bör dock undvikas
> då alkohol verkar negativt mot imunförsvaret och
> kroppens läkningsprocesser, för sjuka vill vi ju
> inte bli.
>
> Kör hårt..

Den där har jag hört oxå, Även att en viss mängd alkohol gör kroppen lugn och avslappnad vilket tydligen skall kunna förbättra återhämtningen. Tror vi pratade om typ alkoholen från en halv elelr en öl typ.

Om det stämmer,...ingen aning. Öl är gott...tror det räcker för mig:)

Jag tränar 5-6 pass i veckan och att få i sig rätt saker efter tränignen är ett måste om man ska må bra och finna glädje i träningen.

Satsa på att köpa en Gainer i pulverform (ca 7-10:- per portion) eller om man är lat kan man köpa Gainomax som kostar ca 11:- (lock=200:- på Willys) dock innehåller den en del socker vilket i och för sig gör den väldigt god men inte riktigt lika "nyttig" som pulver. Jag kör dock Gainomaxen nu för den fungerar bra för magen och är "lättillgänglig".
Som det står tidigare så gäller det att få i sig detta hyffsat snabbt och sedan addera en bra middag inom 1-2 timmar.

Sen får man tänka på att detta skiljer en del från person till person då man har olika lätt för att lägga på sig och man har även olika mål, vissa vill gå ner i vikt och vissa lägga på sig mkt muskler. Ska du köpa pulver/bar produkter till bra pris så prova Gymgrossisten.

Under och efter ett cykelpass brukar jag trycka i mig massa vatten, nötter, mandlar och russin, samt ett fat Yoggi när jag kommer hem. När jag kör närkamp vilket är enl. min mening mer energikrävande så kör jag Gainomax rekommendatior fast jag byter ut deras produkter mot Friggs (och det är för att jag fick några kartonger av Friggsprodukter så att klarar jag mig ett år framöver) och det funkar faktiskt bra. Har inte lika ont i musklerna efteråt och är piggare. Vet jag att jag skall göra något väldigt energikrävande så energiladdar jag ordentligt innan med bl a. pasta el. dyl. Däremot slarvar jag väldigt mycket med sömnen och den är viktigare än man tror.

// Miche

Känns som en viss slagsida åt gainer-hållet i svaren här, så att jag blir nog tvungen att prova iallafall. Har tidigare mest varit inne på "vanlig mat" men vaffan, allt ska provas som det heter!
Nyss blev det dock mackor med messmör, kaffe och vatten.

Eftersom det trots allt är fredag idag, och eftersom både öl och korv som bekant är grundämnen (nummer 3 och 4 i periodiska systemet har jag för mej) så kommer eftermiddagens intag nog att luta mer åt den typen av kolhydrat / b-vitamin / proteinmix! ;)

Tack för alla svar!

Snacka med en som tränat kampsort och dyl. hela sitt liv som kör just nu MMA. Och enl. honom så är 'riktig' protein typ kött o dyl. bättre de som finns i proteintillskotten som är snabba proteiner. Så om man skall gå hans linje så är det bättre att äta en köttkorv efteråt. Obs jag kan inget om näringslära så jag lyssnar på de erfarna ;-)

En annan sak som jag har märkt om mig själv när jag har börjar med preteintillskott är att jag har inte gått ner i vikt men att byxorna har blivit lite lösare. Och något som jag själv har slarvat med är stretchning.

Jag citerar mig själv från en gammal tråd.

Lite svag studie, men ändock:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov

Chocolate milk as a post-exercise recovery aid.

Dept of Kinesiology and Applied Health Science, Human Performance Laboratory, Indiana University, Bloomington 47405, USA.

Nine male, endurance-trained cyclists performed an interval workout followed by 4 h of recovery, and a subsequent endurance trial to exhaustion at 70% VO2max, on three separate days. Immediately following the first exercise bout and 2 h of recovery, subjects drank isovolumic amounts of chocolate milk, fluid replacement drink (FR), or carbohydrate replacement drink (CR), in a single-blind, randomized design. Carbohydrate content was equivalent for chocolate milk and CR. Time to exhaustion (TTE), average heart rate (HR), rating of perceived exertion (RPE), and total work (WT) for the endurance exercise were compared between trials. TTE and WT were significantly greater for chocolate milk and FR trials compared to CR trial. The results of this study suggest that chocolate milk is an effective recovery aid between two exhausting exercise bouts

kan inte skaparen eller någon som kan det här skriva något? en massa gissningar och rena myter blir ingen hjälpt av.

edit: ja där ser man :)

Senast redigerad av en moderator:
Lite allmänt kan jag skriva att det är framför allt kolhydrater man tjänar på att omgående tillföra eftersom den hormonella miljön är optimal för neoglykogensyntes, som i vanligt tal kan beskrivas som ; benägenhet att lagra intagna kolhydrater som muskelglykogen. Det är emellertid endast av vikt om man avser att träna igen samma dag. Annars är det mängden kolhydrater som är av största betydelse. Äter du 1-2 gram kolhydrater per kilo kroppsvikt efter en timmes hård träning och försöker se till att inte huvuddelen av dessa kommer från sackaros är detta så nära optimalt man behöver komma.

Vad gäller protein så är det lite olika bud, men i de sammanfattande studier av bland andra Tipton och Wolf jag sett så lutar man åt att rekommendera en hårt tränande atlet att äta 1,5-2 gram protein per KILO KROPPSVIKT OCH dag. Det åstadkommes ganska lätt med en bra komponerad kost. Själv lyckas jag med linser, bönor och ris kryddad med en kvälls-DoublePro (mest för att den är så in i helvetet god).

Vad gäller öl så finns det vissa negativa effekter av alkohol på proteinsyntesen (alltså nybildningen av muskelprotein) som jag inte vill ha efter träning. Hur stora dessa är vet jag faktiskt inte men tillräckligt för att en fylla ska undertrycka proteinsyntesen nästan helt under en begränsad tid. Men en lättöl efter träning är helt ok. Bra kolhydrater och en försvinnande liten alkoholmängd. Givetvis ur flaska köpt i en så kallad drickaback. Gott så det förslår.

Sammanfattat

1-2 gram kolhydrater så snabbt efter avslutad träning som möjligt. Måste inte vara högglykemiska (snabba) om du inte tänkt träna igen samma dag.

Ett glas mjölk till detta är sjusärdeles optimal. Lite protin samt har mjölk visat sig vara väldigt bra för att återställa vätskebalansen

Tänker man igenom sin kost lite är det över dagen ofta inga problem att få sig vettig fördelning av makronutrienter (fett, protein, kolhydrater). Det är ingen millimetervetenskap.

Edit: Det blev ganska lite protein där ett tag.... Nästan omöjligt att äta så lite. Hoppas ingen gick och kräktes upp ostmackan.

Senast redigerad av en moderator:
cerberos skrev:
> Klockrent, då forsätter jag utan massa dyra
> grejer :)
>
> Fan vilket schysst nick du har Kerberos ;)

Eehh... Hoppsan!
Kollade inte den stavningen när jag reggade mitt nick.
Så försmädligt! Hoppas du inte tar för illa upp...?

Kerberos skrev:
> cerberos skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Klockrent, då forsätter jag utan massa dyra
> > grejer :)
> >
> > Fan vilket schysst nick du har Kerberos ;)
>
>
> Eehh... Hoppsan!
> Kollade inte den stavningen när jag reggade mitt
> nick.
> Så försmädligt! Hoppas du inte tar för illa
> upp...?

Nej jag tar inte illa upp men risken för förvirring ökar :)

Lite referenser

Mjölk som återhämtningsdryck

There has been growing interest in the potential use of bovine milk as an exercise beverage, especially during recovery from resistance training and endurance sports. Based on the limited research, milk appears to be an effective post-resistance exercise beverage that results in favourable acute alterations in protein metabolism. Milk consumption acutely increases muscle protein synthesis, leading to an improved net muscle protein balance. Furthermore, when post-exercise milk consumption is combined with resistance training (12 weeks minimum), greater increases in muscle hypertrophy and lean mass have been observed. Although research with milk is limited, there is some evidence to suggest that milk may be an effective post-exercise beverage for endurance activities. Low-fat milk has been shown to be as effective, if not more effective, than commercially available sports drinks as a rehydration beverage. Milk represents a more nutrient dense beverage choice for individuals who partake in strength and endurance activities, compared to traditional sports drinks. Bovine low-fat fluid milk is a safe and effective post exercise beverage for most individuals, except for those who are lactose intolerant. Further research is warranted to better delineate the possible applications and efficacy of bovine milk in the field of sports nutrition.

Journal of the International Society of Sports Nutrition 2008, 5:15. Milk: the new sports drink? A Review.

Kolhydrater OCH protein efter träning kan vara ännu bättre än bara kolhydrater
- Ger anledning att ta det där mjölkglaset jag nämnde

http://www.jssm.org/vol3/n3/3/v3n3-3text.php

"[...] Moreover, recent research suggests that consuming a carbohydrate/protein supplement post exercise will have a more positive influence on subsequent exercise performance than a carbohydrate supplement."

bigmollo skrev:
> Skaparen, visst menar du 1-2 gram per kilo
> kroppsvikt?
>
> Öl och kött efter träning lät ju nästan
> optimalt. :=)

Haha! Tackar för påpekandet. Inlägget är redigerat nu.

fredrikw skrev:
> tack för det skaparen, det blev lite för mycket
> snack om gainers, proteinpulver, och nu senast
> bubblaren "riktigt protein".

Ja, det kan bli det ibland. Jag vill dock påpeka att jag inte är någon motståndare till kosttillskott (vad det är har debatterats ganska flitigt också, men om vi säger allt som gemen man kallar pulver i alla dess former).
Själv begagnar jag mig av en viss mängd EAA, kreatin, maltodextrin, Beta-Alanin, Glycerol och koffein i tablettform beroende på vad jag har tänkt uträtta under en period. Men problemet är att innan man ger sig på sådant ska man ha koll på det allra mest avgörande - basen, som utgörs av av mat. Utan detta någorlunda i ordning blir det som att sätta ett par Bora-hjul på en gammal damknarr. Man behöver dessutom inget av de ovan nämnda tillskotten för att bli en sjuhelvetes bra cyklist. Jag har bara ett intresse och många vänner i branschen, och tycker det finns all anledning att forska i vilka _lagliga_ tillskott som kan vara till hjälp för en tränande individ. Inte minst för att styrketränande ungdomar (som vi här på Happy under vintern) ska kunna nå bra resultat utan att behöva riskera hälsan med Tesotobol.

skaparn skrev:
>
> Sammanfattat
>
> 1-2 gram kolhydrater så snabbt efter avslutad
> träning som möjligt. Måste inte vara
> högglykemiska (snabba) om du inte tänkt träna
> igen samma dag.
>
> Ett glas mjölk till detta är sjusärdeles
> optimal. Lite protin samt har mjölk visat sig
> vara väldigt bra för att återställa
> vätskebalansen
>
> Tänker man igenom sin kost lite är det över
> dagen ofta inga problem att få sig vettig
> fördelning av makronutrienter (fett, protein,
> kolhydrater). Det är ingen millimetervetenskap.
>
>
Där satt den va? Känns som om detta är en kandidat till det svar jag egentligen var ute och fiskade efter. Man bockar.

Fan, detta är förödande för min workflow... Får ju inte ett smack gjort av det jag borde göra!
Uj uj, tillbaka till verkligheten! :)

OCH:

Hur svårt ska det vara att skriva mitt användarnamn rätt"!!!!#???

rooster49kleinke3.jpg

Kerberos skrev:
> Fan, detta är förödande för min workflow...
> Får ju inte ett smack gjort av det jag borde
> göra!
> Uj uj, tillbaka till verkligheten! :)

Grattis, välkommen till Happy. =D

skaparn skrev:
> Ja, det kan bli det ibland. Jag vill dock påpeka
> att jag inte är någon motståndare till
> kosttillskott (vad det är har debatterats ganska
> flitigt också, men om vi säger allt som gemen
> man kallar pulver i alla dess former).

Nej nej, det var inte det jag menade heller, det var snarare ett sätt att beskriva hur gamla myter om träning och mat florerade hej vilt här i tråden.

skaparen skrev:
> OCH:
>
> Hur svårt ska det vara att skriva mitt
> användarnamn rätt"!!!!#???

vad menar du nu?
=)

skämt åsido, ber om ursäkt och lovar bättring.

Miche skrev:
> Snacka med en som tränat kampsort och dyl. hela
> sitt liv som kör just nu MMA. Och enl. honom så
> är 'riktig' protein typ kött o dyl. bättre de
> som finns i proteintillskotten som är snabba
> proteiner. Så om man skall gå hans linje så är
> det bättre att äta en köttkorv efteråt. Obs
> jag kan inget om näringslära så jag lyssnar på
> de erfarna ;-)
>
> En annan sak som jag har märkt om mig själv när
> jag har börjar med preteintillskott är att jag
> har inte gått ner i vikt men att byxorna har
> blivit lite lösare. Och något som jag själv har
> slarvat med är stretchning.

Jag måste bara kommentera det här också. "Proteintillskott" är inget magiskt. De flesta på marknanden är vassel, kasein eller en blandning av de två. Koncentrerad mjölk skullöe man kunna säga. Du blir inte smalare, grövre, starkare eller svagare av Proteintillskott. Detär helt enkelt protein. En del av kosten du äter. Får du inte i dig tillräckligt med protein i den mat du äter så kan preoteintillskott åtgärda detta, men annat är det inte. I praktiken. Jag har alldeles för måga gånger tappat läsares intresse genom att gräva ner mig i detaljer.

Och vad gäller din kamrat MixedMartialArts-utövaren. Han gör fel i att generalisera så. Proteinet i ett kaseinbaserat "tillskott" är väldigt långsamt och kommer sörja för en positiv proteinbalans i kroppen under många timmar. Vassle däremot är ett snabbt protein som han säger men fyller sin funktion det också som tillskott direkt efter träning då dess snabbhet stimulerar proteinsyntesen under en kortare tid. Det är sådant som gör att jag sällan uppmanar någon att börja med olika kosttillskott eftersom funktionen av dem kan bli omintetgjord om man inte vet vad man tar och varför man gör det och när man ska göra det.

fredrikw skrev:
> skaparn skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ja, det kan bli det ibland. Jag vill dock
> påpeka
> > att jag inte är någon motståndare till
> > kosttillskott (vad det är har debatterats
> ganska
> > flitigt också, men om vi säger allt som gemen
> > man kallar pulver i alla dess former).
>
> Nej nej, det var inte det jag menade heller, det
> var snarare ett sätt att beskriva hur gamla myter
> om träning och mat florerade hej vilt här i
> tråden.

Det är lugnt. Jag tog det inte så hårt heller men insåg att det var på sin plats att jag är öppen med hur jag själv tillämpar det här med kost eftersom jag mässar ganska friskt.

När nu ämnet är uppe: jag har hört att det inte är någon större mening att äta mer än runt 30 gram protein vid ett och samma tillfälle. Kroppen skulle inte lyckas (för proteinsyntes) ta upp mer än i runda slängar den summan varannan timme. Är det något skaparn eller annan kunnig kan uttala sig om? Myt eller fakta?

En sak till som hör till ämnet.

Ska ni bara läsa en enda blogg, och vill veta mer om kost och träning från ett evidensbaserat perspektiv ska ni läsa denna blogg. Stabil killa som dels har vett att styrka det han påstår, dels är ödmjuk och nyanserad och till råga på allt är pedagogisk.

http://traningslara.se/blogg/

Disclaimer: Utan att veta, bara tror.

Är inte detta med kost/tillskott (i vilken form det nu månde vara) direkt efter träning något av en gammal muskelbyggarmyt? Spelar det inte större roll vad man för i sig över tid, i förhållande till träningsmängd/energiåtgång.

Jag köper resonemanget om man tex kör hård cykling, tar en lunchpaus, för ett sedan cykla vidare. Men efter avslutat pass? Är det så livsviktigt att klunka proteindrink/käka pasta medans svetten fortfarande rinner längs träningskläderna?

Rippa skrev:
> Disclaimer: Utan att veta, bara tror.
>
> Är inte detta med kost/tillskott (i vilken form
> det nu månde vara) direkt efter träning något
> av en gammal muskelbyggarmyt? Spelar det inte
> större roll vad man för i sig över tid, i
> förhållande till träningsmängd/energiåtgång.
>
>
> Jag köper resonemanget om man tex kör hård
> cykling, tar en lunchpaus, för ett sedan cykla
> vidare. Men efter avslutat pass? Är det så
> livsviktigt att klunka proteindrink/käka pasta
> medans svetten fortfarande rinner längs
> träningskläderna?

Som jag skrev. Efter avslutad träning kommer inlagringen av nytt muskelglykogen vara större än två timmar senare. Det är ingen sekundstrid, men om man vill träna igen inom 24 timmar är det en klar fördel att dricka en sportdryck direkt efter träningen.

Men livsviktigt? Nej, inte alls.

nisseson skrev:
> När nu ämnet är uppe: jag har hört att det
> inte är någon större mening att äta mer än
> runt 30 gram protein vid ett och samma tillfälle.
> Kroppen skulle inte lyckas (för proteinsyntes) ta
> upp mer än i runda slängar den summan varannan
> timme. Är det något skaparn eller annan kunnig
> kan uttala sig om? Myt eller fakta?

Sant om du med protein syftar på rent vassle. Där finns en begränsning av hur mycket kroppen klarar av att ta upp vid ett och samma tillfälle. Falskt vad gäller alla andra typer av protein.

För att fördjupa oss i vassle så är det tarmens upptag som sätter gränsen, och det ligger kring 15 gram. Resten blir bajs. Och med stor sannolikhet gaser.

J Int Soc Sports Nutr. 2008 Jul 24;5:10.

Some products have a suggested serving size as high as 50 g of protein. However, due to possible inhibition of endogenous digestive enzymes from over-processing and rapid small intestine transit time, the average amount of liquid WPC that is absorbed may be only 15 g. The combined effect of these factors may contribute to incomplete digestion, thereby limiting the absorption rate of protein before it reaches the ceacum and is eliminated as waste.

Det verkar också som att du inte kan förlångsamma upptaget av vassle genom att blanda olika proteiner. Däremot så är det sjusärdeles optimalt att äta ett så kallat blandprotein såsom DoublePro eller CompleteIII där det är både kasein och vassle. Då får man den anabola effekten av vassle och den proteinsyntesbalanserande effekten från kasein i samma pulver.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15168035

Gastric emptying, gastric secretion and enterogastrone response after administration of milk proteins or their peptide hydrolysates in humans.

[...] CONCLUSIONS: The rate of gastric emptying and the plasma GLP-1 and PYY responses to feeding with cow milk protein solutions in humans are independent of the degree of protein fractionation and are not altered by small differences in the amino acid composition or protein solubility.

Och eftersom jag ändå inte verkar ska jobba denna förmiddag kan jag skriva ytterligare ett inlägg. Mjölkprotein, as we know it och får i oss från en helt vanlig tetra, består av kasein och vassle. Fördelningen har jag inte exakt i huvudet men det är om jag inte minns fel betydligt större andel kasein.

Messmör innehåller mycket vassle. Messmör är dessutom gott. Messmör är dessutom inte socialt acceptabelt om man är laktosintolerant. Dessutom går dessutom att överanvända.

Tillbaka
Topp