Återhämtningsdryck?

Återhämtningsdryck?
Har börjat köra med Oboy spetsat med några extra teskedar socker* efter de hårdare passen. Man blir betydligt piggare de närmaste timmarna tycker jag.

(* Min vän kost- och friskvårdaren samt amerikanska Runners World har båda konstaterat att chokladmjölk med extra socker är ungefär så bra återhämtningsdryck man ngnsin kan önska)

Återhämtningsdryck?
Jag brukar dricka bulk (protein- och kolhydratpulver som blandas med mjölk), jag tycker inte att jag blir så seg efter passen som jag blev tidigare när jag bara drack vatten/saft.
Sen om det verkligen funkar eller om det är placeboeffekt vet jag inte...

Återhämtningsdryck?
Vatten? Mjölk? Vin? Öl?

Definiera "passen"
Definiera "mellan"

Kör man flera pass per dag är det väl befogat. Vill du komma åt placeboeffekten eller känna dig som ett prffs så är det väl acceptabelt.

Frågan är om man behöver det, och jag skulle säga att så länge man inte tränar på hög nbivå så behövs det inte.

[disclaimer: Köpa prylar och/eller pula i sig saker är alltid lättare/roligare/effektfullare än att träna planerat och målmedvetet. Det är inte fel tillskott som gör att man får kramp]

Återhämtningsdryck?
Vitargo Gainers Gold med chokladsmak, stavmixat i vatten med lite blåbär, kan inte bli bättre tror jag. Jo förresten, ifall jag tar havredryck istället för vatten, men då blir det så dyrt så det tar jag bara vid speciella tillfällen. =D

Senast redigerad av en moderator:
Återhämtningsdryck?
Tränar du inte för att gå ner i vikt kan det väl rent generellt sägas att du bör fylla på med ungefär den mängd energi som du gjort åt, för att utveckla kondition/styrka på bäst sätt.

Om du sen gör det före/under/efter din träning har i mina ögon inte lika stor betydelse...förutsatt att du inte hamnar för långt ifrån själva träningen. Kroppen är bättre på at ordna med detta än vad man ofta tror, personlig åsikt bör tilläggas.

Vad du sen får din energi ifrån är klart underordnat, ta det du känner för!

// Oskar

Återhämtningsdryck?
Själv kör jag med gymgrossistens Whey-80 blandat med carbo-flex! Vet inte om det gör någon effekt men känns ju bra iaf=) Så brukar jag inte kunna äta något direkt efter passet, då är det lättare och snabbare att köra en liten drink...

Återhämtningsdryck?
Gajjnomacks om jag tränat hårt (det händer faktiskt). Tycker att jag märker stor skillnad mot att bara dricka vatten.

EDIT: Kanske borde nämna att det märks skillnad efter 8h också. Inte bara en tillfällig sockerkick m.a.o. Men man kanske skulle prova Oboy+socker. Låter ju gott och säkert mer prisvärt.

Senast redigerad av en moderator:
Återhämtningsdryck?
Miss Lycka: Lät gott och är ju både mjölk (grädde) och choklad i de så. :)

Jag brukar köra med Oboy, men när jag väl får hem Maxim Recovery så provar jag och troligen kör med de istället.

Återhämtningsdryck?
MickeS skrev:
-------------------------------------------------------
> Mixat banan, mjölk, kakao, ägg. Enda nackdelen
> är att ungarna dricker upp den för mig...

Jag tror faktiskt inte man kan ta upp ägg på det viset. Rent sojamjöl emellertid är väl typ 80 % fullvärdigt (läs alla aminosyror eller nåt) protein. Själv kör jag med två bananer, sojamjölk, ett par msk sojamjöl, och blåbärssylt. MMMMMmmmm!

Återhämtningsdryck?
jimjim skrev:
> Body Check från Friggs är det bästa som finns,
> bra sammansättning, bra smak och lagom volym

Håller med. Bra, prisvärt, komplement till bananen, mackan å allt det där andra vanliga. Särskilt om man blandar den med mjölk...

Har däremot inte hittat någon butik som säljer deras kartong med portionspåsar sedan i höstas. Något tips på butik i västerort/kungsholmen?

/P-M

Återhämtningsdryck?
drick någon sorts gainer
eller gör en engen dryck på
två ägg
1,5dl naturell yogurth
lite havregryn
druvsocker
frysta bär
mixa

gott som attan

Återhämtningsdryck?
Kör nästan alltid en proteindryck gjord på 4 dl mjölk efter passen. Gain Max tror jag det heter. Spettsade med ett rått ägg igår faktist.

Återhämtningsdryck?
Jag får väl skriva det igen då.. Råa ägg är ingen mening att slänga i "drinken" då kroppen har väldigt svårt att ta hand om och bryta ner det råa ägget....

Återhämtningsdryck?
Min återhämtningsdryck för cykel komponeras av 75% Coca Cola, 25% super starkt kaffe, lite havssalt och hyffsat mycket dextropur. Det låter inte speciellt gott men det smakar inte så dumt faktiskt samt så gör den susen. Givet körs det i en mixer för att få bort kolsyran.

Efter en sparringpass brukar jag bara köra med en red bull mest pga lathet ;-)

Återhämtningsdryck?
Fässberg skrev:
> Jag får väl skriva det igen då.. Råa ägg är
> ingen mening att slänga i "drinken" då kroppen
> har väldigt svårt att ta hand om och bryta ner
> det råa ägget....

Orkade inte läsa hela tråden, slängde bara upp mitt "recept". Var faktist första gången jag körde i ett rått ägg. Men då verkar det som att jag inte behöver göra det igen =)

Återhämtningsdryck?
Beror på hur hårt och ofta du tränar. Tränar du regelbundet hårt minst en timme varje dag, behöver du snabb påfyllning av de tömda glykogenförråden. Tränar du varannan dag räcker vanlig mat, då det tar ca 2 dagar för musklerna att återhämta sig på vanlig mat. Men som sagt, kör du varje dag och vill orka nästa dag och nästa dag och nästa... måste det vara snabba kolhydrater. helst inom en kvart efteråt.

Återhämtningsdryck?
Jäkla massa proteintillskott ni sätter i er. Äter ni dåligt med mat, eller är ni på någon sorts atkinsdiet där ni överdoserar protein? Man ska slarva ganska ordentligt med maten om man ska få i sig för lite protein med en välbalanserad kost, däremot är snabba kolhydrater det som är viktigast direkt efter träning för att fylla på glykogenförråden i musklerna.

Återhämtningsdryck?
En återhämtnigsmåltid för mig brukar se ut så här.

Direkt efter träning.
3 dl mjölk.
1 banan.
En smörgås med mager ost och kalkon.
5 dl vatten.

1 till 1,5 timmar efter träning.
Middag.

Sen innan jag lägger mig. 1,5-2,5 timmar senare.
3 dl mjölk.
3 dl vatten.

Jag har även börjat med vitaminer och fettsyror som tillskott och tycker att jag mår bättre och är piggare.

/Danne

Återhämtningsdryck?
Fässberg skrev:
> ...Råa ägg är ingen mening att slänga i "drinken" då kroppen har väldigt svårt att ta hand om och
> bryta ner det råa ägget....
Har du nån länk eller annan info ang det?
Själv har jag i ägget mest för att få mixen lite matigare - proteinet i mjölken räcker väl annars enl artikeln i tidigare Kadens?

Återhämtningsdryck?
redbull och vodka:)

Annars funjkar gainjomax eller ännu hellre bodycheck
Sysslar man med uthållighetssporter vill man ju inte bygga för mycket muskler så alla dessa pulver går bort för mig iaf

Återhämtningsdryck?
Fässberg skrev:
> Orkar inte...
Dagens ungdom...

> men sök på valfirt kroppsbyggar forum så finns det mkt att läsa om det...
Kan jag väl inte - kroppsbyggare vill ju bli stora fort, så deras teorier funkar väl inte för oss cyklister. Åsså knaprar de anabola hela bunten.

Återhämtningsdryck?
VO2max skrev:
> redbull och vodka:)
>
> Annars funjkar gainjomax eller ännu hellre
> bodycheck
> Sysslar man med uthållighetssporter vill man ju
> inte bygga för mycket muskler så alla dessa
> pulver går bort för mig iaf

Vad tror du skiljer en gainomax mot en gainerpulver? Same shit different name. Man blir inte stor bara för att det är en krallig kille på burken.
/J

Återhämtningsdryck?
Fässberg skrev:
> hoho tänk, ett vettigt svar av BigM ;)

Passa på att njuta, för det kommer dröja länge till nästa gång. =D

Återhämtningsdryck?
bigmollo skrev:
>
> Vad tror du skiljer en gainomax mot en
> gainerpulver? Same shit different name. Man blir
> inte stor bara för att det är en krallig kille
> på burken.
> /J

Jag kan intyga att det stämmer, har ätit gainers under flera år utan att se ut som de gör på burken. Det krävs rätt mycket tunga lyft och ingen cykling för att bli biffig, så risken att man skulle "drabbas" bara för att man äter gainers är rätt minimal. Om nån trots allt har lyckats så PMa mig gärna med vilken produkt ;)

Tillbaka
Topp