Återigen en "vilken cykel skall jag köpa"-tråd.

Tjena
Är ny här på forumet som behöver lite tips och råd

Lite background info:
45 år,188 lång,120kg som sakteliga ökar. Detta fläsk skall jag nu få att vika hädan med hjälp av min stundande cykelinvestering.
Jag köpte nyligen en lite "bättre" mtb till en av mina söner och han ville prova cykla stigar i skogen. Jag inhandlade då en mtb på närmsta XXL för 3000kr för att hänga med (å visa vad pappa kan?). Vi hade svinkul mellan alla vurpor och jag inser nu att jag funnit mitt kall.
Senast jag cyklade något sånär "normalt" och regelbundet var på tiden man gick i shorts och hade en slangbella i bakfickan, för en sisådär 25-30 år sedan, då hette det att Crescent, DBS (Döden Bakom Styret) och SCA var av de "bättre" märkena och mountainbike var nåt nytt, exklusivt och obekvämt.
Jag inser nu när jag tittar på alla sidor på internetet att ett visst mått av kaos och en molande smärta infinner sig i min hjärna när jag skall välja.

Om någon med lite mer erfarenhet än min frus "-välj den röda" skulle kunna vägleda mig så vore jag oändligt tacksam.
Jag har sorterat ut 4 st. cyklar som kan tänkas vara intressanta. Har du någon annan modell/märke än de jag jag länkar till som förslag så funkar det fint.
Budgeten är i runda slängar ca 10 000 kr och i motsats till min frus råd så saknar färg betydelse.

https://www.wiggle.se/ns-bikes-eccentric-lite-2-mountainbike-hardtail-2021
https://www.wiggle.se/vitus-nucleus-29-vrs-mountainbike-2021#itemtop
https://www.bikester.se/cube-race-one-M900073.html?vgid=G1289302&cgid=36898
https://www.bikester.se/wilier-503x-sx-1432536_4214247.html

Jag hade i alla fall sorterat bort Cube (mest på grund av 2-växlat fram) och Wilier (på grund av utdaterad geometri jämfört med de första två).

Hade nog valt Vitus för att få en luftgaffel och en helt okej spec i övrigt.

Slänger in ett alternativ till dig. En cykel som just nu diskuteras en del om just hur prisvärd den ska vara. De verkar dessutom dyka upp lite titt som tätt men då får man vara snabb med att beställa.

Jäklar va snabba ni va på att svara. Tack som fan för det.
Givetvis valde ni den röda cykeln.
Känner ni Emma? (min fru) ?

Grym köpguide, det behövs för det finns många frågor för newbies du tar upp där.

Slänger in ett alternativ till dig. En cykel som just nu diskuteras en del om just hur prisvärd den ska vara. De verkar dessutom dyka upp lite titt som tätt men då får man vara snabb med att beställa.
@Kngl19 ... trevlig cykel men den verkar inte beställningsbar öht.
@Rholm tack.. lutar åt Vitusen då.?‍♂️

NS Eccentric ser finare ut tycker jag men stålfjäder innebär att du måste få rätt styvhet på den, kolla med Wiggle vilken vikt fjädern är anpassad för och/eller om det finns utbytesfjädrar för din vikt.

Det har blivit lite av ett mantra här på happy att framväxel är så himla otufft. Det är ju synd när det som borde spela roll är användningsområde/funktion för den som tänkt använda cykeln.

Jag införskaffade en Cube för några år sen, och den har tvådelad framväxel precis som den Cube du länkar i första inlägget. Det har varit guld för mig med möjlighet att hoppa ner till lillklingan när backarna är tuffa eller packningen tung. Speciellt i början när konditionen var mycket sämre uppskattade jag det extra mycket. Med tanke på din uppgivna vikt så kanske det kan vara skönt med möjlighet till lättare växlar också i knixiga partier eller om det går mycket uppför.

Det som kan vara negativt är att det tar lite längre tid att lära sig bemästra både fram- och bakväxel, men det ger sig ganska snabbt. Och så påstår ”vissa” att det kan vara svårare att hitta reservdelar, men det har jag inte märkt så det vetisjutton. Folk vill ju gärna komma med försäkrande argument för varför de ska följa strömmen och göra som alla andra.

Så, kontentan: Räkna inte bort Cuben av anledningen att den har framväxel. (Om du nu inte är lika trendkänslig som många andra här.) Det kanske snarare är ett plus, tycker jag. ?

Tittade inte så noga innan, men Cuben verkar ha 2x12 växlar och en 10-45-kassett? Det är ju inte så pjåkigt, man kan ju enkelt själv skrota framväxeln och sätta på en 30T fram.

Cykeln från Decathlon ser ju prisvärd ut om den går att få tag på. Den kommer dock i 27.5" i de mindre storlekarna S/M, men det kanske passar bra till den mindre storleken.

120kg är väl tyvärr i högsta laget för många cyklars spec men om du idag kör på en cykel för 3k utan problem så ska ju cyklarna i den här prisklassen tåla betydligt mer.

Vitusen funkar säkert också bra men jag har svårt att egentligen se varför man ska välja den framför Decathlon-cykeln (förutom färgen då, och förutsatt att man får tag på Decathlon-cykeln). En lysande röd färg kan ju se fint ut när man kollar, sedan när man ägt cykeln ett tag så föredrar jag själv en något mer diskret look.

Senast ändrad:
Lite spännande att Wiggle specar att Vitusen har Boost på gaffeln men QR 100x9 mm på navet.

Lite spännande att Wiggle specar att Vitusen har Boost på gaffeln men QR 100x9 mm på navet.
Baknavet för att förtydliga, ja det var lite udda. Blir lite besvärligt den dag man behöver nytt hjulset. Men på en cykel i den här prisklassen blir det ofta kompromisser, lite mindre kompromiss på Decathlon-cykeln då, om den nu går att köpa.

De bästa köpen är de när man känner ”f-n vad snygg den är”, en cykel man är kär i använder man. Oavsett framväxel eller ej. Så jag säger den röda! ;-)

Baknavet för att förtydliga, ja det var lite udda. Blir lite besvärligt den dag man behöver nytt hjulset. Men på en cykel i den här prisklassen blir det ofta kompromisser, lite mindre kompromiss på Decathlon-cykeln då, om den nu går att köpa.
Nja, framnavet är det väl ändå jag pratar om. Uppenbarligen är det fel spec antingen på gaffeln eller på navet, annars är det en jävla utmaning att få ihop det.

9443CF3D-41FD-43C0-983B-9DA168570DEA.jpeg

Cykeln från Decathlon ser ju prisvärd ut om den går att få tag på. Den kommer dock i 27.5" i de mindre storlekarna S/M, men det kanske passar bra till den mindre storleken.

120kg är väl tyvärr i högsta laget för många cyklars spec men om du idag kör på en cykel för 3k utan problem så ska ju cyklarna i den här prisklassen tåla betydligt mer.

Vitusen funkar säkert också bra men jag har svårt att egentligen se varför man ska välja den framför Decathlon-cykeln (förutom färgen då, och förutsatt att man får tag på Decathlon-cykeln). En lysande röd färg kan ju se fint ut när man kollar, sedan när man ägt cykeln ett tag så föredrar jag själv en något mer diskret look.
Fördelen med Decathlons lite tråkigafärgsättning är att man kan göra lite vad man vill med den. Årets färg för mig är rosa och blå. Blir kanske nya färger nästa år.
IMG_20210808_132946.jpg

Tillbaka
Topp