Åtgärda hälglapp i five-ten sko

Kleinis

Ny medlem
Jag har köpt Five Ten Freeride MTB skor.

Sitter perfekt på höger fot men lite glapp på vänster häl... Ngn som har bra tips på att åtgärda detta?

Har dels kollat på ngn heel-lock knut som ska testas i eftermiddag, men skeptisk att det löser hela glappet.

Sett "pads" som klistras vid hälen på insidan av skorna, känns vettigt men har dålig koll på var dessa säljs. Cykelbutiker, sportbutiker, apotek eller endast på nätet?
Länk till bild på hälpad:
http://www.minfot.se/pub_images/large/B04110_2351.jpg

Bilagor

• Screenshot_2015-07-02-11-07-45.png
    Screenshot_2015-07-02-11-07-45.png
    73.3 KB · Besök: 118
Lock lacing brukar fungera grymt i löpskor om inte annat. Dock så är det bättre ju längre upp sista hålet för snörena sitter så att man kan knyta bak och ner hälen så att säga.
Annars är väl sulor osv något att titta på och sist men inte minst finns det ju alla möjliga saker att klistra i längst bak i skon för att hålla i hälen. Kolla på en bra löpskobutik.

Köpte ett par strumpor på Löplabbet som hade extra förstärkt häl (lite tjockare i hälen helt enkelt) och snörade skorna enligt "Lock lace". Kändes som om skorna satt bättre därefter och inget hälglapp.

Får se om det dyker ngt glapp efter lite cykling!

På löplabbet hade man inga erfarenheter av pads, utan tjockare strumpor är det de föreslår.

Jag skulle ha bytt skon till en storlek mindre.
I regel är för övrigt vänster fot lite längre än höger... Men det "lilla" det i vanliga fall skiljer kan ju töjas. Jag vet att skor "inte kan" töjas på längden, bara på bredden.

Lycka till. Lite bökigt att leta internetförsäljare för five ten och beställa och dona så jag köpte spd istället :)

Kommer att behålla dem.
Är verkligen nöjd med skorna i övrigt då de är riktigt sköna och snygga, och mäter jag dem så kommer en hel storlek mindre att bli för små... Denna modell har jag inte hittat i strl 11,5 (köpte 12 nu) utan en storlek mindre blir 11.

Vid nästa beställning ska jag köpa en modell som har i 11,5 och testa hur de sitter!

Hälglapp har inte primärt med storleken att göra, utan beror oftast på att hälkappan inte är skålformad som den skall vara. på ett korrekt utfört par funkar det dels helt ok med betydligt större storlek än du egentligen har, dels funkar skorna utan glapp med korrekt storlek och närmast oknutna skor.

men man kan alltså kompensera dåligt utförda skor med påklistat hälgrepp på insidan, eller extra hård knytning. hur bekvämt är det??

det funkar däremot inte när det gäller gummistövlar. dom måste vara ganska lösa över hålfoten för att man överhuvudtaget skall få dom på sig. den skålade hälen är här ännu mer nödvändig för att få med sig stövlarna på ett bekvämt sätt utan skavsår.

till skillnad från skor, som faktiskt oftast är korrekt utformade, är det mesta som säljs av stövlar rent skräp. exempel på vanligen bra utformning är askim. deras stövlar har hög kvalitet och håller i decennier. tretorn är också oftast ok i formen, men deras gummiblandning brukar spricka sönder efter några år...

Tillbaka
Topp