Att cykla utan glasögon?

Loftberg

Aktiv medlem
Att cykla utan glasögon?
Jag måste bara få fråga. Jag ser folk varje dag, både i skogen och längs pendlarstråken, som kör helt utan glajjor. Och jag förstår det inte. Kan omöjligt greppa. Jag vill veta hur ni gör det, för i mina ögon (ofrivillig ordvits) så ter det sig tametusan fullständigt omöjligt att cykla ens ett tiotal meter utan att 'like clockwork' få något skit slängt rakt in i korpgluggarna - oavsett om jag befinner mig i en lerig skog eller på en snustorr cykelbana. De få gånger jag tänkt 'äh vafan ska ju bara ner till Ica, lämnar brillorna hemma' så hinner jag som sagt inte mer än ett par meter innan något litet flygfä eller slumpartad klump med smuts letar sig till mina ögon.

Så jag vill verkligen veta, till alla ni som kör utan glasögon på daglig basis, hur fanken gör ni? Finns det någon teknik att lära sig, eller handlar det om karma, vibes och ren bondtur?

/Erik

Att cykla utan glasögon?
Det handlar om karma ;)

Tävlade och tränade mycket Trial(motorcykel i skogen) när jag var yngre och där hade aldrig någon någonsin skyddsglasögon. Så för mig ska det vara soligt för att glasögonen ska åka på.

Att cykla utan glasögon?
Var bor du? Har du inga ögonfransar?

Jag cyklar oftast utan glasögon. Det händer väl nån gång i månaden att jag får in någon mindre insekt i ögat, men det står jag ut med om jag inte är på dåligt humör.

Att cykla utan glasögon?
Bara glasögon ibland på asfalten nedför berget på väg till näsra berg. I skogen åker dom av. Bättre sikt. Oskönt med brillor. Vet att man borde ha dock. Jag tappar brillorna i skogen.
Nej kör utan. Bättre.

Att cykla utan glasögon?
Jag är i samma sits som OP. Någon gång har jag fixat tre-fyra rundor på raken utan brillor men allt som oftast så tar det ungefär en kvart innan jag står och försöker grina bort knott eller grus ur ögat. Jag har börjat acceptera mitt öde ni men är också förundrad över hur andra verkar klara av det. Vi kanske har kassa blinkreflexer eller något?

Att cykla utan glasögon?
Det känns tryggare med glasögon, men jag börjar också känna att öppenheten/sikten är tillfredsställande utan.

Har aldrig några problem med kryp dock. Mer rädd för pinnar, grenar och lera/sten.

Att cykla utan glasögon?
Ibland måste man ta av dom för att det blir för svettigt och immigt i skogen men annars försöker jag också alltid ha dom.

Jag har dom av de vanliga anledningarna men också faktiskt för att linsen i ögat åldras snabbare med UV-ljus, precis som hud åldras och blir stel och hård om man solat för mycket. Glasögon är alltså bra för att förhindra ögonproblem på lång sikt.

Att cykla utan glasögon?
Med pissdålig mörkersyn så åker glajorna av när skuggorna blir långa. Natt och regn i hög fart nerför är också ett scenario där visiret/brillorna åker av. Insekter är nog värst på landsvägen, grenar på mtb'n.

Att cykla utan glasögon?
Skar upp ett ögonbryn mot en gren en gång, kom i rätt hög fart. Sen dess har jag glasögon i skogen, sen om det väl hjälper när man får en gren vet jag inte, den petar väl undan brillorna med men känns bättre.

Att cykla utan glasögon?
Jag använder aldrig glasögon och jag har aldrig fått något i ögonen, dock så får jag ibland något flygfä i munnen. Jag har väl tur antar jag, det är helt klart en bra ide att skydda ögonen och jag hade haft glasögon om det inte var för att min näsa är så jäkla känslig, efter några minuter åker dom av. Men den dagen jag får något i ögonen lär jag nog svära i all oändlighet.

Att cykla utan glasögon?
Jag har alltid haft glasögon och efter att en gång sprungit tjurruset utan förra året så kommer jag definitivt fortsätta med det. Bifogar bild på hur det går om man springer in i en avbruten gren utan glasögon…

Bilagor

• _20150712_161932.JPG
    _20150712_161932.JPG
    73.3 KB · Besök: 106
Att cykla utan glasögon?
Cyklade 12 mil landsväg idag (men med keps) fick två små flyggande insekt / mygg i öget - men bara när jag satt nästan rakt upp
Kör oftast med glassögon när jag kör i grupp eller om det är riktigt soligt - annars fungerar en keps under hjälmen rätt bra.

Att cykla utan glasögon?
14mil nästan bara grusväg utan glajjer, en liten flugjävel som jag nästan fick i ögat :).

Som någon nämnde så är det schysst med brillor när man hojjar i grupp.

Senast ändrad:
Att cykla utan glasögon?
En annan fördel med glasögon i skogen är ju att det faktiskt blir mycket lättare att bränna rakt igenom små buskar och grenar som är ivägen om man måste.

Att cykla utan glasögon?
Flygfän har jag inga problem med. Däremot kommer jag ungefär 100 meter innan jag inte ser nåt för att ögonen antingen torkat ut eller för att det sprutar tårar. Förmodligen beror det på att jag alltid bär kontaktlinser, så jag måste ha nån form av vindskydd, annars blir jag helt blind.

Att cykla utan glasögon?
Är det regnigt eller fuktigt i skogen kör jag helst utan för att slippa imma. Kan ibland vara jobbigt om jag suger nåns hjul eftersom det stänker en del. På landsväg har jag alltid glajjor och har inga problem med imma.

Att cykla utan glasögon?
<OT>I går hade jag linser istället för glajor. Fick 150 grader varm frityrolja i ansiktet, då hade jag hellre haft glasögonen. </OT>

Har alltid glasögon, (ännu mer alltid efter gårdagens oljeincident), är rädd om synen. Humlor och granar är inte snälla mot hornhinnan.

Att cykla utan glasögon?
Alltid glasögon, avskyr att kisa och blir bländad av minsta ljus. Bliz Pursuit som aldrig immar igenoch oerhört bra kontrastverkan . Finns ju även "molnglas" att byta till, även om det sker sällan. Så i första hand inte glasögon för att inte få skit i ögonen utan för se oavsett väderlek även om det är en positiv bieffekt av dem att inte heller få insekter/grus/regn/snö/sol i ögonen. Utan glasögon cyklar jag inte.

Att cykla utan glasögon?
Japp, jag har också ofta skräckslaget reflekterat över det faktum att jag ser cyklister utan glasögon. Jag cyklar alltid med och minns alla saker som jag haft studsandes mot olika delar av mitt ansikte: Grenar, flygfän, stenar, lera osv. Ögonen är viktiga saker att behålla friska och fungerande, även till annat än cykling.

Att cykla utan glasögon?
Jag kör nästan alltid med glasögon, speciellt om man skall köra i grupp då det lätt flyger upp diverse skit från framförvarande cyklister. Precis som Makten skriver tycker jag nog att största fördelen är att man slipper vinden i ögonen(hela tiden) även om man också(mer sällan) skyddas mot flygande djur/föremål.

Är det mörkt/dåligt väder så kör jag med klara eller orange glas, är det soligt så blir det mörka glas.

En sak som kan låta lite fånigt men som iaf jag tycker är att det är STOR skillnad på glasögon av olika kvalitet(oftast ganska rak korrelation med priset). Med ett par bra brillor upplever iaf inte jag att sikten störs som den ibland kan göra av glas med sämre kvalitet/optiska egenskaper. Hur tråkigt det än är så är Oakley svårslaget tycker jag.

Att cykla utan glasögon?
Fattar inte heller, cyklar jag till jobbet på fixien är mina ögon torra och "röda" av fartvinden, med bara lite otur har jag fått något skräp/flygfä i ögonen också.
Alltid glasögon på hoj för min del. Trail/DH/LVG/Pendling

Att cykla utan glasögon?
Intressant att det finns en sån bred variation huruvida man använder glasögon eller ej. Reflekterar min bild bättre än jag trodde. Och visst har jag ögonfransar, men sista gången jag inte använde glasögon, slutade med att jag bokstavligt talat fick gräva ur en handfull lera och annat härligt smask ur mitt öga med en tops, med en efterföljande ömhet och rodnad. Så jag har slutat chansa. Däremot håller jag med om att sikten när man väl inte använder brillorna, är oslagbar. Speciellt då jag alltid svettas väldigt mycket, och det gärna både rinner och immas igen under en längre tur. Nu köper jag ju dock bara snik-varianter, och vill (rekommendationer till trots) gärna undvika ett par 2-loppors-Oakley...

Senast ändrad:
Att cykla utan glasögon?
Loftberg skrev:
-------------------------------------------------------
> Intressant att det finns en sån bred variation
> huruvida man använder glasögon eller ej.
> Reflekterar min bild bättre än jag trodde. Och
> visst har jag ögonfransar, men sista gången jag
> inte använde glasögon, slutade med att jag
> bokstavligt talat fick gräva ur en handfull lera
> och annat härligt smask ur mitt öga med en tops,
> med en efterföljande ömhet och rodnad. Så jag
> har slutat chansa. Däremot håller jag med om att
> sikten när man väl inte använder brillorna, är
> oslagbar. Speciellt då jag alltid svettas
> väldigt mycket, och det gärna både rinner och
> immas igen under en längre tur. Nu köper jag ju
> dock bara snik-varianter, och vill
> (rekommendationer till trots) gärna undvika ett
> par 2-loppors-Oakley...

Ett tips mot svett i ögonen är att köra med mössa, även på sommaren. Faktum är att det kyler rätt bra när den blir fuktig av svett. Men det dräller aldrig ner i ansiktet:-) Är det riktigt varmt så doppar man mössan i vatten då och då.

Att cykla utan glasögon?
Alltid glasögon. Nästan alltid med fotokromatiska glas, så att jag slippe byta linser mellan dag/kväll/natt och dom är oftast bättre kvalitet och bättre genomsikt än spegelglas. Rayban aviator om jag skall finköra.

Att cykla utan glasögon?
Brillor på! Igår tog jag tag i saken och provade utan.. PANG!(höll på att köra av grusvägen då det var nerförsbacke och kurva) något i ögat och jag ser nada. Till och med såhär ett dygn efteråt ser jag suddigt. Det jag har problem med är att alla mina brillor blir vad jag tycker sjukt mörka, så nu får man väl ta och köra med kontrastlinsen..

Att cykla utan glasögon?
Är också en sån som känner mig naken utan brillor, även på väg till affären. Djur på landsväg och grenar i skogen gör plus att mina ögon rinner vid minsta vindpust. Använder glasögon även vid skidåkning, inlines och krig (fritidssoldat).

Känner dock inget större behov av glasögon när jag springer, men ibland rinner ögonen så mycket att jag knappt ser något så jag har faktiskt använt glasögon när det varit blåsigt, just för att slippa rinnande ögon.
Kör med Shimano-brillor med ganska ljusa fotokromatiska linser när jag sportar och klara linser i ballistiska skyddsglasögon när jag krigar, använder sällan eller egentligen aldrig solglasögon.

Att cykla utan glasögon?
Använder glasögon 99% av tiden. Det är väl bara på nåt lugnt rullpass som jag ibland skippar glasögonen eller att jag tar av dem och sätter dem i hjälmen när det börjar bli mörkt ute.
Ni som gnäller på dålig optik och imma etc. bör sluta med billiga snikglasögon och köpa ett par Oakley eller dylikt istället, perfekt optik och de immar nästan aldrig.

Tillbaka
Topp