att fasta

att fasta
Vad vill du uppnå? Jag har testat viktväktarna (jag använder deras poängsystem men går inte på möten och sådant). Det har tagit mig från 112kg i juni till 98 idag. Målet ligger kring 90 till nästa "säsong". Vikvitväktarna är inte unikt men sedan jag testat det är min uppfattning att alla varianter av fastning och mirakelkurer är ett plågsamt sätt att åka jojo. Lägg om kosten och håll koll på hur mycket du äter. För dagbok och du kommer (troligen) märka förändring snart.

Ett fult tips är att viktväktarna har programvara som går att hitta på t.ex. DC++

att fasta
Min spontana motfråga blir; varför?

Om viktminskning är målet finns det bättre sätt än att svälta kroppen på kort tid. T.ex. mer cykel och mindre bärs :-)

Edit:
Jag kanske förhastade mig lite inser jag. För mig innebär fasta att äta väldigt lite under en tid, det kanske det inte gör för alla?

Senast redigerad av en moderator:
att fasta
Varför?

Att fasta belastar bara kroppen, det låga energiintaget slår om kroppen till 'svält-överlevnad' vilket betyder minskad fettförbränning. Viktnedgång beror till största delen av att kolhydraterna försvinner från musklerna och med dem vatten. Samtidigt bryter kroppen ned "onödiga" muskler. Sen börjar fettförrådet minska. Man blir trött och hängig och immunförsvaret går i botten med förkylningar och annat elände som följd.

När man sen börjar äta normalt igen fylls glykogendepåerna och vikten går upp. Dock inte lika högt då både muskler och fett har försvunnit, men musklerna kommer snart åter (förhoppningsvis).

Lär dig äta rätt istället. Du vet säkert hur man egentligen ska göra men letar efter ett snabbare/bekvämare sätt?

Låt alla kostförändringar ta tid, så känns det inte lika avigt och man lär sig tycka om maten. Dra ned på mättat fett och ät fleromättat istället. Alltså olivolja istället för margarin, fet fisk istället för fet gris.

Ät mer kött och grönsaker och inte fullt så mycket potatis/ris/spaghetti. Kroppen har inte vant sig vid de raffinerade livsmedlen än som vitt bröd & pulvermos. Rotsaker och frukt är nyttigt. Ät flera mål ofta istället för stora mål sällan, då håller du blodsockret på en jämn nivå. Vilket minskar sötsuget och ger bättre fettförbränning. Skippa fikabrödet till kaffet. Ta trappan istället för hissen. Alla sådana där småjobbiga saker man alltid hört funkar.

Ha en dag i veckan då du får äta vad du vill, men missbruka den inte genom att tokfrossa i lösviktsgodis och pizza...

Så långt teorin, själv har jag inte karaktär nog att följa den ;)

att fasta
Håller med e föregående talarna. Fasta anses av många vara renande men troligen så blir det bara en mental rening och inte en fysisk...

Om målet är viktreduktion så finns det väl 1000 olika kurer idag. Det som folk i min närhet har lyckats med är Viktväktarna och GI-metoden. Som the_TNT skriver är det ju inte primärt fett som försvinner under en fasta. Dessutom planerar man ju att återgå till samma kosthåll vilket gör hela processen meningslös.
/J

att fasta
En del menar att man bör fasta om man byter kosthållning, t.ex. går från asätare (sorry ;) ) till veganföda (eller tvärt om), då hävdas det ibland att det är bra att rena systemet innan. Men jag tror som KungFiskare att det mest handlar om en mental rening. Det kanske blir enklare att byta kost om man sätter har en ordentlig gräns.

Själv tycker jag man borde gå till väga på motsatt sett, lite långsamt byta ut kosten...

f

att fasta
Fasta används av "de gamla hederliga vegetarianerna" som en kur för att rena kroppen och tömma den på en massa slaggprodukter o "skit". Om det funkar eller inte låter jag vara osagt. Har en mormor som varit med och anordnat fasteveckor för Hälsofrämjandet för "hundra år sen" - eller slutet av 60-/början av 70-talet. Kommer ihåg att jag inte var speciellt gammal när jag sprang runt i kåkarna uppe i Högbo på den tiden.

Att använda det som bantningsmetod existerar inte överhuvudtaget i min värld - det är bara idiotiskt att tro att det skall ha någon bestående effekt.

För mer info, gå in på http://www.halsoframjandet.se/ så hittar du säker info där, alternativt kontaktytor för att få ytterligare information.

Testat själv har jag gjort ett par gånger också förresten. Tredje dagen är ett H-vete... sen flyter det på hur lätt som helst. Har kört en till tre veckor.

att fasta
Testat på det just för att rena kroppen. Effekten har blivit en betydligt piggare kropp OCH själ efteråt - känns som att börja "på ny kula" igen på nåt sätt. Har alltid hållt mig till strikt "hälsofasta", dvs hållt mig till de drycker som finns att införskaffa på hälsokostbutikerna.

att fasta
anki Skrev:
-------------------------------------------------------
> Det gör det säkert... Fast det har liksom inte
> riktigt med det här att göra.

Jo. En rensning av slaggprodukter från kroppen.

att fasta
Nope, inte ur min synvinkel. Kroppen består av mer än tarmar ;)
Så en tarmrensning har inte någon kroppsrenande effekt mer än på de slaggprodukter som befinner sig i tarmarna. O inte är det fasta heller som var vad det hela rörde sig om från början. ];)

att fasta
antar att elitcyklisterna gör det för att ställa in kroppen på svältperiod, efteråt så blir de väl lite boostade när de vräker på med käk. borde dock inte vara så bra att hårdträna och fasta samtiditgt skulle jag tro...

att fasta
Undra fall dedär proffsen super sig aspackade oxå, så att de tycker att de får bättre balans och mindre on t i huvet när allat har släppt:\

att fasta
Fasta kan vara ett bra sätt att bryta en ovana och börja på en ny kula, men inte för att viktminska, precis som feffemannen skriver. Det kan vara "enklare" fasta en kort period och sen börja en hälsosammare kosthållning än ett långsamt förfarande. Risken att man återfaller tror jag är större utan fasta.
Men ett bra sätt är att först föra dagbok över precis allt man stoppar i sig under tex. en vecka. Man blir förvånad hur mycker skit man vräker i sig, undra på att man är rund och go ;-)
Om man inte cyklade så skulle man antagligen se ut som en spärrballong.
Sen kan man utgå från sin dagbok och om man nu har en stark karaktär ta bort alla bullar, chips, öl och godis och ersätta det med frukt.
Fan, att man inte har den karaktären! :-(
Tänk vad snabb man skulle vara om man tof bort 15 kilo!

//Johan

att fasta
Jag började läsa den här tråden, men fattade ingenting:-(

Sen såg jag att jag hade läst fel på rubriken:-)

"Att fasta", jag hade läst det som "Att festa" :-)

ha det
Jan

Senast redigerad av en moderator:
att fasta
Jag brukar inte fasta, däremot brukar jag bli "veckovegetarian" när jag känner att det har blivit lite för mycket kött (speciellt när jag har ätit köttpizza och McDonaldskäk ett par gånger samma vecka). Man känner sig faktiskt lättare, piggare på något sätt efter några dagar med vegetarisk kost. Jag tror att man blir friskare och sundare av vegetarisk föda.

Har inga vetenskapliga belägg för mitt påstående, dock.

att fasta
bjorre Skrev:
-------------------------------------------------------
> Pizza och McDonalds kan väl knappast klassas som
> att ha ätit för mycket kött?!

Nej, men att man blir och må lite halvkass efter ett besök på Gyllene Måsen är föga förvånande.

Blanda inte ihop McD med kött ;)

Dock skulle de flesta här i världen må bra av att äta mer vegetariskt. Att helt utesluta kött funkar inte för mig, iaf. inte om man känner grillos...

Mmmmmarkus F.

Tillbaka
Topp