Att hälsa eller inte hälsa...

Jag var ironisk och glömde smileyn med flit. Sorry! Jag hälsar alltid tillbaks när jag vill om jag hinner.

Bang skrev:
-------------------------------------------------------
> SuperApe skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > I dag hälsade jag på en cyklist i skogen. Den
> > fan hälsade inte tillbaks! Som hämnd hälsade
> > jag inte på en jävel efter det. Jag kokar
> > fortfarande. Vilken jävel asså!
>
>
> Haha! Han kanske hade en mycket rötter att äta
> just dåe.

Senast redigerad av en moderator:
Jag hälsar nickar eller fingarr till alla på vägen som ser ut att svettas. I skogen hälsar jag på allt och alla eller växlar några ord. Snöskoteråkarna är svårflirtade.

Jag hälsar på alla former av cyklister som inte väller fram som lämlar på väg mot stupet i en urskillningslös massa -även på skitstroppar som inte hälsar tillbaka... -likaså tutande biler och andra idioter i trafiken !
Antagligen beror det på att jag blir glad av att cykla :-D

I stort sett varenda människa jag möter här (i Sri Lanka) hälsar, och jag försöker hälsa tillbaka på alla, men ibland blir det bara alldeles för mycket.
Bilar, bussar, lastbilar, MC, tuk-tuk, landmasters m fl hälsar alla med en rejäl tutning, som alltså här är en genuint mycket vänligt sinnad handling....vilket dock inte på något sätt hindrar dem från att i nästa sekund nästan meja ned en.

En sån här tråd har ju varit uppe för inte så länge sen. Alla skrev ungefär samma i den.

Typ: Är det ok att hälsa på sin egen spegelbild när man cyklar förbi ett skyltfönster?

När man var liten och åkte stadsbussarna, så hälsade alla busschaufförerna glatt på varandra hela tiden. Vi får lära av dom :-)

Ja hälsa bör man - fast inte på elcyklar, tantcyklar, folk som cyklar utan hjälm/glasögon, men annars så!

Slängde in lvg'n i bilen i somras för en sväng på Tjörn.
När jag stod och bytte om och fixade så märkte jag att jag glömt hjälmen hemma.
Surt men inte fasen ville jag åka hem igen för det.
Tror aldrig jag mött så många cyklister någon gång som den dagen.
Många hejade glatt och jag hejade tbx och skämdes som fan för att jag inte hade hjälmen på mig.

Zorban sa:
Många hejade glatt och jag hejade tbx och skämdes som fan för att jag inte hade hjälmen på mig.

Jag gjorde något liknande fast glömde cykeltröja. Hade dock en kortärmad rutig skjorta på mig - supersnyggt med bibs, cykelpjuck, hjälm och glajor... skämdes lite, men fick ju cykla iaf... polyester är dock inte supermysigt när man är svettig...

Bengt-re sa:
Zorban sa:

Jag gjorde något liknande fast glömde cykeltröja. Hade dock en kortärmad rutig skjorta på mig - supersnyggt med bibs, cykelpjuck, hjälm och glajor... skämdes lite, men fick ju cykla iaf... polyester är dock inte supermysigt när man är svettig...
Allt för att få cykla :)

Zorban sa:
Bengt-re sa:
Zorban sa:

Allt för att få cykla :)

Jo... man är väl lite knäpp.

Arkeologi ;-)

Klart man hälsar när man inte väntar sig möte, el extremt mycket glest bland dem.

(som den gång mitt ute i ingenstans, en kille med punka på grusvägen och undrade om det fanns någon cykelmeck i närheten ;-) slut på slang och lappar på väg till Malmö, dvs 30 mil kvar... Men då stannar man ju och snackar och ger bort vad man har)

Ett pendlings-godmorgon vid 06 på vintern kan det ju också bli vid gott morgonhumör, samma människor man möter vid samma tid och plats liksom.

Det beror på vilken stad man bor i
Om man bor i en mindre stad lever det kvar att hälsa. Och om man inte gör det...
Men man orkar inte hälsa på alla
I en större stad är alla moderna och ingen hälsar- och ingen lider av det

Då bor du i en mindre stad.
När du kommer till en större stad och "känner" att du måste hälsa på alla du ser. Då lägger du snart ned den idén

Annars blir du knäpp

Dom flesta verkar lida av denna flock-mentalitet att "Jag hälsar och då hälsar du" alltså finns jag till. Jag ser dig, du ser mig, alltså finns jag till.
Vi andra vet att vi duger och finns till ändå

Jag hälsar på andra i mtbspåren, och likasinnade på racers. Vanliga svenssonpendlare på skärmförsedda damtrallor ser mest frågande ut när man vinkar...

Möter nästan ingen i skogen så när jag väl gör det vill jag nästan bjuda in den på fika. Klart man hälsar.

Oj, de gånger under en säsong jag möter någon på mina träningsrundor är det klart jag hälsar... Blir ju säkert en gång var 20:e mil eller så.

Hörde för övrigt en som definierade när man behöver hälsa som en funktion som beror av gör öde man befinner sig och hur väl man känner varandra. På gatan hemma hälsar man på den man känner, på träningsrundor hälsar man kanske på folk man sett några gånger, men är man mitt i djupaste skogen här nere i Småland och råkar få syn på någon överhuvudtaget är det klart man hälsar...

Jag måste ju bara svara när jag cyklade Rudan idag som första posten handlade om.
Jag hälsade på DEN hundägare jag mötte på vägen dit, och hem, som inte vände ryggen till. MTB-spåret var kliniskt rent från både cyklister och andra så där blev det inga hej. Ser på spåren att några andra som cyklar där men ramlar man knasigt därute lätt nog räven vara den första som hittar en om man inte har tur.

På rundan idag kom jag på en landsväg, skulle svänga vänster in på mindre väg med stoppskylt. Stod en bil där som skulle svänga vänster ut. Jag gav tecken en bit innan, men fortfarande sånt avstånd så bilen skulle hunnit ut utan några problem. Bilen stod kvar, och till och med backade lite för att ge utrymme. Jag ökade lite för att inte fördröja för mycket. När jag svängde in nickade jag och log, fick en liten nick och ett leende tillbaka från tanten.
Trevligt.

Tillbaka
Topp