Att klä sig rätt?

Oggler

Aktiv medlem
Att klä sig rätt?
Jag är precis tillbaka efter ett gannska hårt 1,5h grusvägspass på MTBn. Det här med att klä sig rätt för hård fysisk aktivitet när det blir lite kallare är ju inte så lätt. I vanliga fall så brukar jag gnälla om knäna men nu tänkter jag på överkroppen. Jag har provat lite olika jackor men det är inte så himla stor skilnad på dem. I alla fall om man räknar bort de sämta. I mitt fall så brukar problemen infinna sig efter ca 1.5h Det är ungefär som om det händer något med förbränningen i kroppen. Jag tappar orken lite, orkar inte ligga på lika hårt längre. Då börjar jag och frysa. Blöt av svett och kall. Jag brukar försöka hålla dragkedjan till jackan ganska öppen den första delen av rundan för att inte svettas för mkt osv. Det hjälper ju en aning. Lika så att försöka ventilera i uppförsbackar eller på andra långsamma partier. Det enda som hjälper riktigt bra är att ta med en extra underställströja och byta efter ca 1h. Då kan man ju liksom börja om igen.

Hur gör ni? Finns det några knep?

Att klä sig rätt?
Kör man mtb är ju ett bra knep att köra långsamma tekniska stigar, så man sliter som ett djur men ändå inte har fartvind, då fryser man inte

Att klä sig rätt?
Inte klä sig för varmt, men ha ett bra underställ i merino-ull, till exempel Aclima (har en tröja själv, fantastiskt bra på alla sätt) och sen förstås skydda sig mot vind.
Bra på händer, fötter och huvud förstås är ju också väldigt viktigt.

Att klä sig rätt?
man ska frysa lite när man sticker ut, o som jonzén säger, nått som tar vind på framsidan o släpper ut värme på baksidan hjälper mer än man tror

Att klä sig rätt?
Det var många tips på kort tid!

Vindtätt fram och andas bak känns ju närmast som en självklarhet. Kruxet är ryggan. På kvällspassen vintertid kör jag nästan alltid med en liten rygga eftersom jag har ackarna till lampan där. Dessutom är det alltid något förstärkningsplagg jag vill ha med. Ull har jag inte så stor erfarenhet. Ullstrumpor kör jag med och långkallingar i lull ibland. Däremot så har jag inte provat någon tröja i ull. Alla som pratar om ull verkar ju närmast religöst övertygade om hur bra det är. Men räcker det med att det är ull? Är ull en garanti eller finns det dålika underställ i ull? Hur är det med stadiums tex? De ska inte vara så hållbara har jag hört. Men hur är funktionen så länge de är hela?

Att klä sig rätt?
Rippa skrev:
-------------------------------------------------------
> 1=sämst 10=bäst
>
> 1 - bomullströja
> 4 - Stink Craft
> 11 - Merino ull

+1

Att klä sig rätt?
Nätunderställ i ull är överlägset vad det gäller fukttransport och dessutom det varmaste man kan ha om skalet är vindtätt. Jag har ett från Aclima som jag är ytterst nöjd med.

Att klä sig rätt?
En sak som är värt att notera i sammanhanget är det att jag ofta tränar på kvällar. Då sjunker ju ofta temperaturen under passet. Ibland en hel del. Det där märker man när man sticker ut en helgmorgon och tempen jobbar med en i stället.

För övrigt låter det som om jag ska införskaffa ett ullunderställ.

Att klä sig rätt?
Oggler skrev:
> Det var många tips på kort tid!
>
> Vindtätt fram och andas bak känns ju närmast
> som en självklarhet. Kruxet är ryggan. På
> kvällspassen vintertid kör jag nästan alltid
> med en liten rygga eftersom jag har ackarna till
> lampan där. Dessutom är det alltid något
> förstärkningsplagg jag vill ha med. Ull har jag
> inte så stor erfarenhet. Ullstrumpor kör jag med
> och långkallingar i lull ibland. Däremot så har
> jag inte provat någon tröja i ull. Alla som
> pratar om ull verkar ju närmast religöst
> övertygade om hur bra det är. Men räcker det
> med att det är ull? Är ull en garanti eller
> finns det dålika underställ i ull? Hur är det
> med stadiums tex? De ska inte vara så hållbara
> har jag hört. Men hur är funktionen så länge
> de är hela?

Stadiums funkar utmärkt tycker jag

Att klä sig rätt?
Ull är ju som nämts några gånger kanon, men det är väl bara att klä på sej mer om man fryser, och kanske stoppa i sej mer energi om man är ute länge, går ju åt betydligt mer energi när det är kallt!

Att klä sig rätt?
Först
Plagg är i ylle, inte ull http://sv.wikipedia.org/wiki/Ylle

Sedan är det så att ylleplagg inte funkar särskilt bra jmf med de bästa syntetplaggen när det är blött.
Men ylle funkar VÄLDIGT bra när det endast är fuktigt.

Därför funkar en ylletröja bäst som lager två, dvs utanpå en bra syntetröja
Såsom en nättröja i polypropylen från norska Super Brynje Super Micro eller Super Thermo
z_qm_product_grp1_8_Til_finnettingen_image2.jpg

http://www.brynje.no

eller en Coolnet från likaså norska Aclima
1-s1.jpg

De bästa tunna, lättskötta och slitstarka ylleplaggen jag känner till är 200g-varianterna från WoolPower/Ullfrotte
PROD_7112_BLACK_MEN_MPIC.gif

http://www.woolpower.se

Trots att den är såpass tunn är Woolpower 200g-plaggen slitstarka pga att yllet är blandat med syntet, dessutom gör det plaggen mkt mer lättskötta.

Det går att maskintvätta dem i 60 grader! Dessutom tillsammans med syntetplagg.
"Ullfrotté Original kan alltså maskintvättas i 60 °C och torktumlas i medelstark värme. Det har alltid varit ett absolut krav från bland annat svenska och norska försvaret och många stora kunder inom workwear. Bakterier har mycket bra förutsättning för tillväxt i fuktiga kläder vid temperaturer mellan 20 °C och 40 °C och vissa "smutsbakterier" dör inte förrän kläderna tvättas i 60 °C."
http://www.woolpower.se/se/asp/material_4.asp

Många ylleplagg från andra tillverkare, även de som är MKT dyrare, måste handtvättas, eller så går det inte att tvätta dem i annat än 30 grader maskin och de bör då inte tvättas tillsammans med syntetplagg, tex cykelbyxor, annars riskerar de att bli både filtiga och noppiga och få en alleles för kort livslängd.
Trots det höga priset kan de alltså vara mer svårskötta och de riktigt tunna 100% ylleplaggen har dessutom väldigt dålig slitstyrka = kort livslängd!

Även Woolpower-plaggen kostar iofs mer än de billiga underställen från tex Stadium/Intersport, men då får man en helt annan kvalite' oxå.

/Håkan

Att klä sig rätt?
Du behöver en jacka som andas. Det finns många varianter, vill du spara pengar köper du en lätt löparjacka, Craft eller nåt liknande.

Den bästa jackan jag köpt för cykling är en Marmot DriClime Windshirt, som andas bättre än något annat jag testat. Jackan blir helt fuktig på utsidan av allt svett, men den är ändå vindtät. Fungerar från temperaturer runt +9 och kallare ner till -10C. Microtunn fleece på insidan som suger åt sig svett och som sedan transporteras rakt igenom yttertyget. En sån här alltså:

5607_2364.jpg

http://marmot.com/fall_2009/mens/outerwear/active/original_driclime_windshirt

Kostar ca 1000kr, värd varenda krona för högaktiva sporter som cykling, löpning eller liknande.

/Leo

Senast redigerad av en moderator:
Att klä sig rätt?
Om jag hade svettats så mycket att jag började frysa efter 1,5 timmes cykling hade jag nog dragit slutsatsen att jag hade för mycket kläder på mig. Personligen använder jag aldrig jackor annat än när det är minusgrader, det blir alldeles för varmt hur mycket jackan än anses andas.

Men ditt problem verkar snarare vara att du uppenbarligen tar i för hårt under den första delen av passet i relation till hur pass tränad du är. Att du kör slut efter 1,5 timme kan inte avhjälpas med kläder, mot det hjälper endast mer träning alternativt att du tar det lite lugnare.

Att klä sig rätt?
Tycker dom gamla nätaktiga lacoste piketarna funkar bra. Det i kombination med fleece eller bara tajt träningsjacka med ytterligare nätlager räcker väldigt långt. Det viktiga är att man får några lager luft liggandes. Kan man vara hur blöt som helst utan att frysa. Brukar vara genomsur när jag kommer in. Spelar ingen roll hur jag klär mig.

Att klä sig rätt?
HåkanC skrev:

> Sedan är det så att ylleplagg inte funkar
> särskilt bra jmf med de bästa syntetplaggen när
> det är blött.
> Men ylle funkar VÄLDIGT bra när det endast är
> fuktigt.

Que? En blöt syntettröja fryser man mkt mer i än en lika blöt ylletröja. Så klart är det inte skönt när några kläder är dyngsura. Men allt annat lika så värmer fårpälsen bättre.

Att klä sig rätt?
Mina problem på överkroppen är att jag blir förbenat kall på magen och kring njurarna - inte gott alls.

Har sen förra vintersäsongen använt endast CRAFT Pro Zero Windstopper underställströja.
Det kommer inte in någon kalluft genom framsidan på den tröjan!

Fukten har jag inget problem med, jackan alt. västen är ALLTID vindtät.
Har jackor från Gill MArine (säljs ej mer) Endura ,Assos och BRIKO

Som förstärkningsplagg kort eller långärmad Merinoullströja från amerikanska SWOBO.
Vid ytterligare kyla en långärmad cykeltröja ovanpå.

Vilket ger från huden och ut:

* CRAFT Pro Zero Windstopper underställströja.
* Merinoullströja från amerikanska SWOBO.
* Vid ytterligare kyla en långärmad cykeltröja
* En jacka från - Gill Marine (säljs ej mer) Endura Stelth,Assos eller BRIKO

Hoppas det löser sig med att behålla rätt värme under denna förbannade säsong!

Att klä sig rätt?
Man kan tycka att ullkläder är dyra, men till skillnad mot syntetunderställ så kan man använda dem fler gånger utan att behöva sanera dem så fort de använts. Så tränar man några ggr / vecka, eller är på resande fot, och inte vill tillbringa all övrig tid med att tvätta så kan man klara sig bra med ett merinoullunderställ. Så priset kanske skall jämföras 1 ulltröja - 3 syntettröjor?

Fast det ser ju lite sunkigt ut efter några dar:

file=103907

Att klä sig rätt?
Kanske pröva det gammla landsvägsåkartricket med en tidning fram under jackan när man startar, för att sedan dumpa blaskan när man blivit varm. På tidiga morronpass kan man ju passa på att läsa tidningen vid första fikat. Ev kan man leta upp nån Italiensk blaska för att höja kultstatusen!!

Att klä sig rätt?
Tror att det mesta redan sagts i tråden, men jag har åkt en del längsskidor och hade tidigare exakt de problem som trådskaparen beskriver.

1. Man skall frysa rejält första kvarten. Gör man inte det så har man för mkt på sig.

2. Nätunderställ närmast kroppen. Min erfarenhet är att ett Craft-underställ ("gamla sorten", ej provat det nya som kom häromåret)) inte funkar att ha närmast kroppen om man skall hålla på längre än sisådär 45 min. Det blir helt enkelt för blött. Själv använder jag Brynje, finns säkert andra varianter också. Nätet skapar ett luftlager närmast kroppen som värmer. Ovanpå det ett Craft-underställ eller motsvarande. Ytterst ett vindtätt lager som gärna får vara ventilerat på ryggen. Mer än så behövs inte om det inte är väldigt kallt. En annan erfarenhet är att "vindtätt som andas" i praktiken är svåruppnåeligt. En väst med öppen rygg (nät typ) brukar funka bäst tycker jag, annars blir det för instängt och därmed blött.

Följande överkroppskombo funkar bra för mig för cykling ner till nollan: nätunderställ (kortärm), därefter Craftunderställ (Långärm), armvärmarre (typ vinter), vindtät väst med nätrygg.

Antalet mellanlager kan varieras beroende på temp. Vid lvg-cykling kan det dock vara nödvändigt med vindtätt även på armarna pga fartvinden.

Mvh,

Thomas

Att klä sig rätt?
Igår kväll provade jag Newlines nya softshell-jacka:

59537f4bbe8a912b0551f0b853da2e9e.jpg ht=227

OBS! den är ny för i år. Inte att förväxla med förra årets modell. Det var ca 2 grader varmt. Under jackan hade jag en tajt underställströja i från craft. det kändes ganska lagom. Jackan är inte helt tät. I början av passet så kände jag hur det silade igenom en svag luftström. Problemet med sådana jackor som ovan är ju det att om man vill lätta på klädseln och släppa in luft så måste man ju öppna dragkedjan i halsen. När jag kör så i hård fartvind så tenderar jag till att bli lite kall och stel i axlar och nacke. Även om den globala tempen är ok så att säga. jag funderar på att sy på två korta dragkedjor verikalt över bröstet på sidan om den vanliga dragkedjan för ventilation. För övrigt så känns jackan hyffsat ok. Speciellt med tanke på priset. Newlines prylar brukar ju vara lite halvdana i funktionen tycker jag. Men denna jacka verkar som sagt lovande. Bra rörlighet. Vindtät fram och utsläpp bak samt under armarna.

Att klä sig rätt?
Plus någon miljon på underställ i merinoull. Jag har ett från Smartwool som förvisso är snuskigt dyrt men ack så skönt.

L_SMARTWOOLMLRIBCREW_F07.jpg

Väl värd investering för vinterträning imho.

//Kristin

Senast redigerad av en moderator:
Att klä sig rätt?
HåkanC skrev:
...
> Många ylleplagg från andra tillverkare, även de
> som är MKT dyrare, måste handtvättas, eller så
> går det inte att tvätta dem i annat än 30
> grader maskin ...

Fast 100% ull behöver inte tvättas i maskin. Det räcker att skölja ur i kallt vatten. Någon gång ibland, kanske var tionde eller tjugande gång, kan man slänga i lite handtvättpulver och skölja igenom. Tar max fem minuter.

Att klä sig rätt?
Göksbolingen skrev:
> Kanske pröva det gammla landsvägsåkartricket
> med en tidning fram under jackan när man startar,
> för att sedan dumpa blaskan när man blivit varm.
> På tidiga morronpass kan man ju passa på att
> läsa tidningen vid första fikat. Ev kan man leta
> upp nån Italiensk blaska för att höja
> kultstatusen!!

Man skall alltså slänga blaskan i diket?

Att klä sig rätt?
Kortärmat ylleunderställ mot kroppen så kan det aldrig spåra ur helt. Dessutom får man justera kläderna under turen, förutsättningarna ändras hela tiden (platsen, vädret, tid på dygnet, din fart).

Infils ylle-plast-blandning är suverän under en långärmad tjock cykeltröja såhär års, på det en vindväst om det är kyligt. Har haft min så många år att jag skäms, förutom färgen är den fortfarande som ny... http://cykelcity.jetshop.se/ShowProduct.aspx?prodid=626

Påminner lite i materialblandningen om de lika odödliga och funktionella lumpenunderställen. (De "nya", inte bomullsvarianten från andra världskriget alltså).

Blir det kallt åker vindjackan på istället för västen. Jackan får man öppna i halsen en bit och sen ha en buff runt själva halsen. Värme och ventilation på samma gång.

Att klä sig rätt?
Crafts nya Pro zero extreme funkar mycket bättre än "vanliga" superunderställ. Har aldrig provat ylle så jag vet inte hur extremen står sig mot de plaggen.

Att klä sig rätt?
Kan bara hålla med om allt hyllningar till ull/ylle. Jag har ett gäng olika. Stadiums håller inte måttet enligt mig. För dålig kvalitet. Rapha i ren ull är grym, likaså aclima. Jag har en kortärmad Ibex i ull-plast blandning som är kanon. Skön att ha närmast huden för det verkar som ett blandmaterial tar bort fukt från huden bra samtidigt som det värmer. Underställströjan från Infils verkar som en höjdare, har dock ingen själv än.

Att klä sig rätt?
erik h skrev:
> Kortärmat ylleunderställ mot kroppen så kan det
> aldrig spåra ur helt. Dessutom får man justera
> kläderna under turen, förutsättningarna ändras
> hela tiden (platsen, vädret, tid på dygnet, din
> fart).
>
> Infils ylle-plast-blandning är suverän under en
> långärmad tjock cykeltröja såhär års, på
> det en vindväst om det är kyligt. Har haft min
> så många år att jag skäms, förutom färgen
> är den fortfarande som ny...
> http://cykelcity.jetshop.se/ShowProduct.aspx?prodi
> d=626
>
> Påminner lite i materialblandningen om de lika
> odödliga och funktionella lumpenunderställen.
> (De "nya", inte bomullsvarianten från andra
> världskriget alltså).

>
> Blir det kallt åker vindjackan på istället för
> västen. Jackan får man öppna i halsen en bit
> och sen ha en buff runt själva halsen. Värme och
> ventilation på samma gång.

Nej, det är ju bara 22% bomull i de "nya" lumpenunderställen...

Att klä sig rätt?
Oskar skrev:
> Nej, det är ju bara 22% bomull i de "nya" lumpenunderställen...

Vad är det mer? De fungerar ju faktiskt riktigt bra och håller länge.

Tillbaka
Topp