Att köpa en Cannondale

Härken

Medlem
Att köpa en Cannondale
Hej kära forum, är sugen på att införskaffa mig en Cannondale Jekyll men funderar lite över Cannondales konsument service, hur de hanterar garantiärenden t.ex.
Funderar även över bakdämparen, Fox DYAD RT2, någon som hört något om hur bra de håller? Kan man lita på dem?
Har inte lyckats hitta något vettigt efter en del googlande.

Tacksam för hjälp

Att köpa en Cannondale
Cannondales har livstidsgaranti på ramarna, dvs utmattning av materialet som leder till sprickor/rambrott eller andra rena produktionsfel. Garantierna gäller för första ägaren, inte i andra hand.

Det har varit ett par ramar som gått sönder(vilket det alltid är oavsett tillverkare mer eller mindre) och hittills har jag inte hört talas om en enda svensk ram som inte har gått på garanti.

Självklart så gäller inte rambrotts-garantin ifall brottet är orsakat av en krash, där kanske du kan försäkra dig genom drulleförsäkring med din vanliga försäkring? Det syns tydligt på rambrotten om det är krasher med smällar direkt mot ramen eller om det spruckit p.g.a belastning, utmattning etc. Därför ber de alltid om ett fotografi av rambrottet för att säkerställa orsaken.

Just jekyll är ovanlig i sverige, jag har inte hört talas om några rambrott på den. Ge dig på en googling är mitt förslag.

Att köpa en Cannondale
STIZZE skrev:
-------------------------------------------------------
> Cannondales har livstidsgaranti på ramarna, dvs
> utmattning av materialet som leder till
> sprickor/rambrott eller andra rena produktionsfel.

Nja, utmattningsbrott och rena produktionsfel är väl inte samma sak?

Dessutom undrar jag över det du skriver om att Cannondales livstidsgaranti även skulle täcka utmattningsbrott. Så här står det i Cannondales bruksanvisning:
"Damage resulting from normal wear and tear, including
the results of fatigue, is not covered. Fatigue damage is a
symptom of the frame being worn out through normal use.
It is one kind of normal wear and tear, and it is the owner’s
responsibility to inspect his/her bicycle.
"

Varifrån har du fått att livstidsgarantin skulle gälla även utmattning?

/Håkan

Att köpa en Cannondale
Genom munsägen, men då hade jag väl fel då, sorry. De har dock bytt rambrott som tytt på utmattning, så de kanske drar till med lite goodwill beroende på situation, vad vet jag.

Att köpa en Cannondale
Härken skrev:
-------------------------------------------------------
> Hej kära forum, är sugen på att införskaffa
> mig en Cannondale Jekyll men funderar lite över
> Cannondales konsument service, hur de hanterar
> garantiärenden t.ex.
> Funderar även över bakdämparen, Fox DYAD RT2,
> någon som hört något om hur bra de håller? Kan
> man lita på dem?
>
> Tacksam för hjälp

Tycker de hanterar garantiärenden bra om man ringer med de först. Mailar man bara kan det lätt ta lite tid då de verkar ha rätt mycket att göra på Cannondale. Ingen erfarenhet av den bakdämparen hållbarhetsmässigt, är ju rätt ny än så länge och inte sålts så många vad ja vet. Men verkar vara en riktigt schysst cykel, har funderat på en jag med ett tag.

Att köpa en Cannondale
Tack för alla svar! Om man skulle jämföra Cannondale med Specialized, hur står dem sig då? Har möjlighet att köpa från dem till väldigt förmånliga priser, därav just de märkena.

Sedan har jag ytterligare en fråga, det gäller kolfibervevar. Jag har en tendens till att slå i med vevarna när jag är ute å kör. Det jag undrar är hur plastvevar klarar sådana smällar? På den Jekyll modell jag kikat på sitter SRAM X0.

Att köpa en Cannondale
Jag slår också i en del i terrängen jag cyklar i. Tanken slog mig igår att jag verkligen inte skulle vilja ha lyx vevar att "träna/motionera" med av den anledning.

Att köpa en Cannondale
Väcker den här tråden till liv då jag funderar på en ny Supersix elller Emonda och livstidsgaranti på landsvägsramarna låter ju bra. Vad har ni för erfarenheter av Cannondales lvg-ramar om man upptäcker en spricka efter säg, 6 år? Brukar de hantera garantiärenden på ett bra sätt eller är det blankt nej till en ny ram om det är wear and tear?

Som det står lite längre upp i tråden verkar ju inte ramgarantin gälla för "wear and tear" vilket ju känns lite mysko?

Tar gärna emot vad ni tycker om Treks garantiåtaganden också?

Senast ändrad:
Att köpa en Cannondale
Jobbade med tidigare Trekdistributör och hade hand om bla reklamationer mot Trek-corp för Trek, GF mfl och det var ALDRIG nåt snack om reklamationer så länge det inte var uppenbart ickegarantiigt... Nu kan jag iof inte svara för hur det funkar, men gissningsvis är de lika bra att ha att göra med nu.

Att köpa en Cannondale
Öster cykel hittade en spricka i vevhuset på min 4 år gamla SuperX när de skulle göra service i höstas. Jag behövde inte göra någonting utan öster cykel och Cannondale fixade en ny ram på garantin.

Att köpa en Cannondale
Köpte min första Cannondale för 16 år sedan och den höll i 3 år, sen gick ramen sönder. Fick såklart ny ram på garantin och den ramen höll i 2 år. Genom åren har jag kört sönder 7 ramar och varje gång fått ny på garanti. (kört sönder fler ramar av andra fabrikat också) Cannondale har varje gång skött sig exemplariskt, inga problem och få ut ny ram och hyfsat snabbt har det gått också..

De 7 första ramarna var aluminium och den senaste var kolfiber och den håller än så länge. (2 år) Har samtidigt ägt en Cannondale kolfiber cykel under 8 år som fortfarande håller. Alla ramarna har varit mtb hardtail-ramar.

Att köpa en Cannondale
Det låter ju betryggande. Sen kan man ju då undra vad Cannondale o Trek menar med "wear and tear". En spricka som uppstår just på grund av utmattning eller förslitning (i brist på bättre ord) i kolfibern borde ju då inte täckas av garantin?

Ja, ja. Hårklyveri kanske men det skadar ju inte att fråga först och ni verkar ju ha goda erfarenheter. BTW, vet ni några andra tillverkare förutom Cannondale o Trek som erbjuder livstidsgarant på lvg-ramarna? Jag känner bara till Eddy Merckx också.

Att köpa en Cannondale
Utmattningsbrott sker inte med kolfiberkomposit i vanlig mening som med aluminium. Spricker det av normal användning så är det desginfel eller ojämn kvalité. Tyvärr är kolfiberkomposit mycket beroende av layupen. Namnet kolfiber gör inte en dålig design bättre per se.

Att köpa en Cannondale
Min nyliga erfarenhet av Cannondales service är inget vidare. Köpte en CAAD-ram ifjol som fått någon typ av fläckar/missfärgningar i lacken. Inte någon katastrof men inte heller något man kan förvänta sig, tycker jag. Det var svårt att fånga på bild men fick ett första besked om att de skulle fixa det så jag skickade iväg ramen via handlaren. Det lät väl jättebra. På plats tyckte de annorlunda:

“We have received the frame here and our quality department has checked the frame. You almost cannot see any difference in the paint. That is why we will return the frame in the condition as it is.

Cannondale’s neon colors are designed to weather and age over time. Our custom colors will show variarions in color richness after prolonged exposure to natural sunlight. The nean finish is a designed feature and not covered under warranty.”

Och visst, jag har inte förfäktat att det är ett enormt fel, men får man kunden att skicka iväg en ram så kan man väl åtminstone erbjuda någon typ av goodwill. Ett par vattenflaskor och strumpor eller vad fan som helst. Inte babbel om "designed feature". Vad betyder det ens?

Att köpa en Cannondale
algol sa:
Min nyliga erfarenhet av Cannondales service är inget vidare. Köpte en CAAD-ram ifjol som fått någon typ av fläckar/missfärgningar i lacken. Inte någon katastrof men inte heller något man kan förvänta sig, tycker jag. Det var svårt att fånga på bild men fick ett första besked om att de skulle fixa det så jag skickade iväg ramen via handlaren. Det lät väl jättebra. På plats tyckte de annorlunda:

“We have received the frame here and our quality department has checked the frame. You almost cannot see any difference in the paint. That is why we will return the frame in the condition as it is.

Cannondale’s neon colors are designed to weather and age over time. Our custom colors will show variarions in color richness after prolonged exposure to natural sunlight. The nean finish is a designed feature and not covered under warranty.”

Och visst, jag har inte förfäktat att det är ett enormt fel, men får man kunden att skicka iväg en ram så kan man väl åtminstone erbjuda någon typ av goodwill. Ett par vattenflaskor och strumpor eller vad fan som helst. Inte babbel om "designed feature". Vad betyder det ens?

Cannondale är otroligt generösa med sina garantier och reklamationer mm, produktionsfel och liknande tas alltid om hand om. Alltid !

Edit:
Dom har väll dessutom stått för frakt fram och tillbaka för en ram som enligt deras kvalitéinspektion är felfri ? Så vattenflaska mm nje

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp