Att köra FS, HT, eller 29er det är frågan...

Funkar fint till stök beroende hur bra man är på att cykla...
Naturligtvis inte som på en FS där man kan sitta nästan hela tiden men 29" hjulen tar mer än jag trodde i allafall.
Skaffa feeta däck och/eller en carbonsadelstolpe, tror inte du kommer ångra dig.

Jag kör helstel SS 29er och lyckas braka på rätt bra på samma stigar som de andra! Visst att man får kämpa som ett fån och inte orkar mer än 1 h på Leos turer, men fram tar man sig utan problem!

Jag har kört 26ht och ss men börjar se mig om efter en ny, kollat igenom allt vad cyklar heter men vill ha något annat, var sugen på en fs ht med slag åt am hålletmen insåg att det är kul i göteborg men inte 10 mil norr över där jag bor. Dreglet började rinna när jag tillslut började funder på en on one 29er inbred ram som jag kan finta ihop som jag vill. När jag pressade priset lite på de delar jag ville ha på så fick jag ihop den till ungefär samma pris som de kör sin helstela till (vilket är ett bra pris) fast jag fick på en ok dämpargaffel. Det är vad jag hade gjort om jag hade byggt cykel idag, nu blir det inte förrän nästa höst men drömma går ju alltid!

A jag vetefan, är rädd att man inte tycker en 29 ht gör så jättestor skillnad mot en 26 ht (kanske beroende på vilken nivå prismässigt), en fs blir ju definitivt annorlunda, priset också.

Så hur avancerad måste man va för att ha glädje av en fs?

ok ni gör det inte lätt för en asså... men det är väl så. Men finns nån magisk gräns för när en fs blir at föredra då? och var går skiljelinjen i pris då man bör överge fs å istället köpa en schysst ht?

10k får du inte så mycket FS för om du ska köpa nytt, då hade jag gått på HT.

Jag kör 26" ht och fs med 160/140mm slag på samma stigar, cyklar stökig och teknisk stig med inslag av snabba utförslöpor när jag får chansen. Båda är kul på sitt sätt, fs:en är (oftast) snabbare och mer vilsam att cykla på, ht:n kräver en mer aktiv körstil, jag står upp hela tiden och jobbar med cykeln. Den belönar å andra sidan med ett mer direkt svar, snabbare reaktioner och lättare att göra teknniska lågfartsmanövrar.

Nu bör det nämnas att ht:n har pytteliten ram och fs:en är ganska lång i överröret, så hjulbasen är väligt olika vilket såklart också påverkar en hel del.

Jag tror att om du är lång och inte har drivor med stålar så kan en 29" ht med feta däck vara vägen att gå, det är väldigt utvecklande att köra ht!

Jag har inte läst igenom tråden så det kanske har varit uppe tidigare. Men jag tycker det är en markant skillnad i styvhet mellan min 26ht och 29ht. Det här gör ju att 29an känns mkt långsammare(det är väl andra saker också som gör att den känns långsammare). Men när jag tog tid på en referensrunda så blev det i stort sett samma tid. Då är 29an helstel medan 26an i allafall har en reba i fram.

freddesvanstrom skrev:
-------------------------------------------------------
> A jag vetefan, är rädd att man inte tycker en 29
> ht gör så jättestor skillnad mot en 26 ht
> (kanske beroende på vilken nivå prismässigt),
> en fs blir ju definitivt annorlunda, priset
> också.
>
> Så hur avancerad måste man va för att ha
> glädje av en fs?

Din gamla 26" kommer kännas som grannpojkens 24" när du kört in dig på din nya fina 29".

Go 29"!

Jag skulle köra 36" om jag hittade en att köpa...

2447059788_9ab55f0fdc.jpg ht=375

freddesvanstrom skrev:
> Kollat in den lite. Men, är 29ht bra då det är
> lite stökigare skogsstig? Ellr bara till grus,
> och typ fina skogsstigar, elljusspår?

29HT tar mycket stök, jag har en stumpjumper och den känns inte speciellt annorlunda än 26an egentligen förutom att den tar sig fram lite mer, lite klumpigare här o där men jag har tunga vinterhjul på just nu så. Enda jag skulle byta mot är en lätt 26" fully typ Scalpel, epic eller kanske anthem i princip. men njaaa.

Säger som ngn annan sa, 29 ht med feta sulor. Alltid kört på 26 ht men efter att nu ha cyklat cross på stig ett tag fattar jag vad större hjul ger. Fördel.

Om jag köper ngn mer hoj blir det en 29 ss helstel.

Min Inbred <3

IMG_0440.JPG ht=544

Filar dock nu på en Salsa Dos Niner, 1 X 9, den blir så grymt bra hoppas jag.

NH skrev:
> Min Inbred <3
>
>
>
> Filar dock nu på en Salsa Dos Niner, 1 X 9, den
> blir så grymt bra hoppas jag.

Snygg inbred! 1x9 med med typ 11-34 bak hade vart kul, rent och snyggt men ff lite växlar. Jag vill inte köra ss hela tiden.

Kadens körde ett test mellan två cube hojjar för ett tag sedan en fs och en ht med ung samma spec. Fs var snabbare på alla sträckor utom en, men sedan blir det frågan om vilken känsla man vill ha, jag gillar ht känslan och kör på det..

Baaafk blir galen. Var ner till tcm nu o kolla hojjar. Kollade främst på corratec airtech glacier som ja nämnde tidigare. En fs 26". Verkar schysst. Men jag vetefan om det är fs jag ska ha. Får ju ruggigt schysst ht för dem pengarna. Eller så lägger man 8-10 papp på en ht, sen resten på lvg...

freddesvanstrom skrev:
> Baaafk blir galen. Var ner till tcm nu o kolla
> hojjar. Kollade främst på corratec airtech
> glacier som ja nämnde tidigare. En fs 26". Verkar
> schysst. Men jag vetefan om det är fs jag ska ha.
> Får ju ruggigt schysst ht för dem pengarna.
> Eller så lägger man 8-10 papp på en ht, sen
> resten på lvg...

Lägger man 10 på en radon 26" så får amn ju en cykel som duger xc lopp om det är så. Bara du kan lägga grubbleriet åt sidan och njuta av att det e kul oavsett vilken cykel du har mellan bena.Sen kan man ju alltid köpa en till..

A jag kan inte hitta något sätt fär jag måste köpa mindre än tre cyklar. 1 fs, en lvg, samt en ht då min nuvarande är skitdålig. Väger fan mer än fsen ja kollar på...

freddesvanstrom skrev:
> A jag kan inte hitta något sätt fär jag måste
> köpa mindre än tre cyklar. 1 fs, en lvg, samt en
> ht då min nuvarande är skitdålig. Väger fan
> mer än fsen ja kollar på...

Tre!?

Du måste ju ha en cyclocross också, kanske en tempohoj och minst en 29", gärna SS och helstel (du kommer förvånas av att det är den du kommer köra mest på :-D)

Banken har pengar - lev nu...

Hahaha. Måste bygga ny fixie också, aålde sommarns bygge...

Skämtåsido, fs e dyrt, ht är snyggare och billigare. Mem blir jag besviken om ja köper ht? Kör väl för närvarande mest grus och bättre stigar. Men vill kunna köra mer stök/bök tror jag. Skulle vilja klara mig på 1 mtb och 1 lvg.

Mest grus och bättre stigar????? Då har du ju redan sagt att du inte behöver en FS... Då var ju det avklarat. Då är det ju bara en fråga om hjulstorleken då...

Ja Hjulstorleken och att väga in det faktum att jag tror mig vilja köra på mer avancerade stigar i framtiden. Och att jag vid varje stök/bök-parti kommer undra om jag skulle köpt en fs...

Appropå hjulstrl, pratade med en handlare en gång som var skeptisk till 29 min storlek till trots då han var lite orolig att de större hjulen skulle tåla mindre, särskillt om man bombar på lite mer för man har större hjul. Inte lätt å köpa hoj asså.

Men som du velar kommer du ju aldrig att köpa något av alternativen. Om du kommer sitta och fundera på om du skulle ha köpt något annat än det du köpte varje gång du hamnar på en stig som antingen har för mycket/lite stök...

Vad yrar din handlare om??? Varför skulle de större hjulen tåla mindre? Den större omkretsen tar ju upp mer av stöket så slagen på hjulen blir ju mindre.. I teorin kanske de längre ekrarna skulle göra något för det men med tanke på hur en del personer bombar på med helstela 29ers här i Hellas skulle jag inte känna mig orolig för det.

Jag tror inte att jag kan komma med några fler synpunkter i alla fall, hoppas att du kommer fram till vad du ska ha någon gång..

Små hjul går sönder de också. Oftare? Mer sällan? Jag vet inte, men man har inga garantier. Jag tror otur har mer med saken att göra än hjulstorleken.

rularn skrev:
> Vart finns det carbon29ers att beställa?? Dvs som
> inte är scott, cannondale eller specialized?

On-One kommer med en, men den finns inte att köpa än.

freddesvanstrom skrev:
> pratade med en handlare en gång som var skeptisk till 29

De brukar vara det, de svenska handlarna...

Utomlands håller dock stora hjul riktigt bra!

100_5274.JPG

(Lånat från tråden om stora hjul i luften på MTBR: http://forums.mtbr.com/showthread.php?t=625619)

Det jag gillar mest med min helstela SS-29a är att den är så otroligt primitiv. Det är bara bromsar och kedja att mecka med. Så när jag väl är ute i skogen kan jag koncentrera mig på skogen.

Senast redigerad av en moderator:
larsaw skrev:
> rularn skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Vart finns det carbon29ers att beställa?? Dvs
> som
> > inte är scott, cannondale eller specialized?
>
> Kan detta vara något:
> http://happymtb.org/forum/read.php/1/1267323/14425
> 99#msg-1442599
>
> // Larsa :D

Häggs tar väl hem Niner? De är ju "ganska" schyssta.. Uj uj;)

erik h skrev:
> Det jag gillar mest med min helstela SS-29a är
> att den är så otroligt primitiv. Det är bara
> bromsar och kedja att mecka med. Så när jag väl
> är ute i skogen kan jag koncentrera mig på
> skogen.

+1

NH skrev:
> Min Inbred <3
>

Vad är det för storlek?

/A

Blir nog en ht nu och en lvg till sommarn eller tvärtom, men fs får nog vänta. Det blir för mycke pengar för endast 1 cykel som dessutom bara är bra att ha där vägarna tar helt slut.

Face skrev:
> NH skrev:
> -----
> > Min Inbred <3
> >
>
>
> Vad är det för storlek?
>
> /A

16" ram, 29" hjul.
Jag 171cm.

NH skrev:
> Face skrev:
> -----
> > NH skrev:
> >
>
> > -----
> > > Min Inbred <3
> > >
> >
> >
> > Vad är det för storlek?
> >
> > /A
>
> 16" ram, 29" hjul.
> Jag 171cm.

Hur tycker du storleken känns, är det en stor eller en liten 16"? Jag funderar på att köpa en one-one 29a och brukar gilla lite mindre hojar för att slippa för mycket tryck på händerna. Jag är 179cm och har för tillfället en 17"ram som jag gillar, har lite svårt att bestämma mig för storleken på 29an... One-one tyckte dock att jag skulle satsa på en 16". Det hela känns lite som ett lotteri. Finns det något värre än att vara mitt i mellan storlekar.

A

Face skrev:
> NH skrev:
> -----
> > Face skrev:
> >
>
> > -----
> > > NH skrev:
> > >
> >
>
> >
> > > -----
> > > > Min Inbred <3
> > > >
> > >
> > >
> > > Vad är det för storlek?
> > >
> > > /A
> >
> > 16" ram, 29" hjul.
> > Jag 171cm.
>
> Hur tycker du storleken känns, är det en stor
> eller en liten 16"? Jag funderar på att köpa en
> one-one 29a och brukar gilla lite mindre hojar
> för att slippa för mycket tryck på händerna.
> Jag är 179cm och har för tillfället en 17"ram
> som jag gillar, har lite svårt att bestämma mig
> för storleken på 29an... One-one tyckte dock att
> jag skulle satsa på en 16". Det hela känns lite
> som ett lotteri. Finns det något värre än att
> vara mitt i mellan storlekar.
>
> A

Om jag var du hade jag tagit nästa storlek, lite beroende på inseam.
Om du har normallånga ben så blir det nog bra.
Du ser att jag har sadelstolpen rätt så högt uppe, skulle inte vilja ha den mycket högre.
Det skiljer 18 mm på toptube och 51 mm på sadelröret mellan S & M på den Inbred 29" som finns nu.
Inte så mycket längre alltså.
Jag har ju gamla generationen, vet inte om geometrin skiljer.

<http://www.on-one.co.uk/i/q/FROO29INSLT2NDGEN/on-one-inbred-29er-slot-dropout-frame-2nd-gen>

kentkreitler skrev:
> Äh, då har du köpt fel FS. Jag har haft 6 st
> FS-ramar och aldrig blivit tvingad till någon som
> helst service...

Med det antalet ramar så verkar det som om du inte underhållit, utan istället bytt ut dem ;)

igår hade jag bestämt mig igen, för en ht. funderar på scott scale 35. bra? prisvärd? Sen kollade jag in cube reaction gtc pro. vilken av dessa är att föredra?

men, sen var man dum nog å dra ner på lbs på lunchen. blev återigen sugen på corratec airtech glacier. tror ni om den då?

Jag ÄR dum i huvudet som håller på såhär jag vet...

Det enda vettiga svaret är att du ska ha en av varje!
Själv kör jag på följande linup till 2011
HT (Scale) för cross-countrykörning, packad lera, grus etc
FS för AM körning
HT funderar på 622 hjul på denna

Scott scale...
Säkert bra men.. Osexig "sportaffärshoj" utan charm.

Sök på scott scale på "köp å sälj", typ 23 stycken, varför?

Jag (partisk) röstar på Specializeden eller en Inbred 29".

Tillbaka
Topp