Att tänka på med fullface-hjälm?

emilkarl

Medlem
Tjena, vad ska man tänka på vid köp av hjälm för bike parks o dh? Det skiljer ju rätt mycket i pris mellan top of the line och nedre mellanskiktet (som med allt annat). Det finns ju Bell Full-9, TLD D3 Carbon MIPS, 100% Aircarft MIPS, dom drar ju iväg men är dom lika säkra som exempelvis en 100% Status som är betydligt billigare? Här handlar det ju också om säkerhet...

Vad ska man tänka på förutom att den sitter väldigt bra?

Hellre smasha ett hål i plånboken än ett i skallen, men det känns ju onödigt att gå bananas på en hjälm om det inte är nödvändigt.

Senast ändrad:
Misstänker att alla hjälmar du köper hos vettiga handlare är godkända och gör jobbet. Som med alla saker får du betala mer deg för vissa märken och material. Men en TLD för 7000:- klarar inte fler smällar än en Fly för 1500:-. Däremot kanske den är ballare och lättare. Men så länge den sitter bra och är subjektivt snygg är väl allt bra.

Använder en av dom billigare versionerna, 661comp dh hjälm utan mips. Kosta lite under tusenlappen. Jag har f.ö inte provkrashat hjälmen ännu så vet inte hur den står sig mot dom dyrare. Men sitter verkligen otroligt skönt.

6D ska ju tydligen vara DH hjälmarnas rolls royce no.1, möjligt att en sådan ökar självförtroendet lite, men dom kostar ju endel också med deras avancerade påkostade höga avancerade NASA teknologi i hjälmen. Dock snygga ska jag erkänna:)

zyklom sa:
Använder en av dom billigare versionerna, 661comp dh hjälm utan mips. Kosta lite under tusenlappen. Jag har f.ö inte provkrashat hjälmen ännu så vet inte hur den står sig mot dom dyrare. Men sitter verkligen otroligt skönt

Har provkraschat en sådan. Funkade bra ?

Daaanyy sa:
zyklom sa:
Använder en av dom billigare versionerna, 661comp dh hjälm utan mips. Kosta lite under tusenlappen. Jag har f.ö inte provkrashat hjälmen ännu så vet inte hur den står sig mot dom dyrare. Men sitter verkligen otroligt skönt

Har provkraschat en sådan. Funkade bra ?
A det är grymt, nån måste ju agera stuntman?

Jag har också en 661 Comp. Den har hängt med fyra somrar nu men jag har inte kraschat den ordentligt än. Tänkte ändå byta ut den till sommarn då den samlat på sig ett gäng små smällar vi det här laget. Den sitter väldigt bra på mig och om man skruvar bort det onödiga gallret i fronten blir den ganska sval och luftig också.

Köp inte en hjälm som är dyrare än att du kan med att slänga den direkt när du faktiskt kraschat med den.

zyklom sa:
Använder en av dom billigare versionerna, 661comp dh hjälm utan mips. Kosta lite under tusenlappen. Jag har f.ö inte provkrashat hjälmen ännu så vet inte hur den står sig mot dom dyrare. Men sitter verkligen otroligt skönt.

6D ska ju tydligen vara DH hjälmarnas rolls royce no.1, möjligt att en sådan ökar självförtroendet lite, men dom kostar ju endel också med deras avancerade påkostade höga avancerade NASA teknologi i hjälmen. Dock snygga ska jag erkänna:)

Bilagor

• tumblr_owy25awIpP1qdr43qo1_500.png
    tumblr_owy25awIpP1qdr43qo1_500.png
    55.1 KB · Besök: 176
Grymt! Jag beställde hem två mellanprisare, Bell Transfer-9 och 100% Status, på chans. Får bli den som sitter på bäst på huvet! Svårt att testa hjälmar om man inte bor i Stockholm eller Åre? :|

ForesterGuy sa:
zyklom sa:

Hahaha.
De säljer T-shirts visst, vill ha! :) https://spaceaustralia.com.au/collections/frontpage

För att vara lite on-topic - det finns väl några kategorier av fullface-hjälmar för olika nivå av skydd. Jag skulle kalla dem DH-racing, enduro och lätt enduro. Men inom varje kategori finns ju olika dyra grejor som bör vara ekvivalenta krasch-säkerhetsmässigt. Jag köpte en DH-racing hjälm trots att jag cyklar ganska försiktigt/fegt utförs, bara för att ha lite marginal.

Hur hårt ska dom sitta över käken när dom är nya? Kuddarna på både Status 100% och Bell Transfer 9 trycker ihop kinderna lite väl mycket, nästan så munnen öppnar sig lite. I övrigt sitter dom bra men tajt, det kanske ska vara en storlek större eller kommer käken trycka ut kuddarna efter några dagars körning? :|

emilkarl sa:
Hur hårt ska dom sitta över käken när dom är nya? Kuddarna på både Status 100% och Bell Transfer 9 trycker ihop kinderna lite väl mycket, nästan så munnen öppnar sig lite. I övrigt sitter dom bra men tajt, det kanske ska vara en storlek större eller kommer käken trycka ut kuddarna efter några dagars körning? :|

Min Transfer 9 var likadan när jag fick hem den, men efter lite användande så sitter den helt perfekt.

emilkarl sa:

Det låter som den är lite liten.

mikipedia_ sa:
Finns det inga extra kuddar att byta vid kinderna? Det fanns iaf 2st extra med till min Poc, trode faktiskt det var standard

Till Troy Lee finns kindkuddar för att få X-small i en small-hjälm, eller XX-large i en X-large hjälm. Det följer inte med några extra. Däremot får man en bärväska och en extra skärm.

qma sa:
mikipedia_ sa:
Finns det inga extra kuddar att byta vid kinderna? Det fanns iaf 2st extra med till min Poc, trode faktiskt det var standard

Till Troy Lee finns kindkuddar för att få X-small i en small-hjälm, eller XX-large i en X-large hjälm. Det följer inte med några extra. Däremot får man en bärväska och en extra skärm.

Premium?

qma sa:
mikipedia_ sa:

Grym bärväska dock :)

Jimel sa:
qma sa:
mikipedia_ sa:

Eftersom jag oftast bara använder hjälm, handskar och knäskydd så får alla mina skydd plats i "bärväskan". Lättpackat??

Paco sa:
Jimel sa:
qma sa:
mikipedia_ sa:

Eftersom jag oftast bara använder hjälm, handskar och knäskydd så får alla mina skydd plats i "bärväskan". Lättpackat??

Håller med om att den är schysst. Jag får enkelt ner pressure suit runt hjälmen, knäskydd inuti hjälmen och goggles bredvid, fäster ryggskyddet utanpå. Sen kan man lätt pilla ner flera stycken småsaker såsom handskar.

Tillbaka
Topp