Att träna förkyld

Fegbromsaren

Ny medlem
Att träna förkyld
Jag har läst trådar i ämnet förut och det finns två stora skolor som lär ut olika saker i ämnet.

Den ena stora är den som förkunnar att avhållsamhet är det bästa och om du inte följer dessa ord må du straffas med både den ena och den andra åkomman.

Den andra stora skolan, om än åtskilligt mindre än den första, menar att du visst kan njuta lite under förkylningsstadiet men inte om du har känningar i bröst och/eller hals då detta skulle kunna leda till ansatta lungor och eventuellt även hjärtat.

Det är nu jag avslöjar att jag med stor sannolikhet kommer att byta trosinriktning. Tidigare har förkylning varit en av de största plågoandarna eftersom träningen skulle bli lidande men ett kortare och lite lugnare träningspass skadar nog inte så länge förkylningen inte är allvarlig. Efter senaste turen en kylslagen morgon har jag fått allt intensivare bröstsmärtor som inte blir kraftigare vid djupa andetag. Sjuksköterskan på vårdcentralen lät lite orolig när jag ringde och menade att det borde nog kollas upp om det blir sämre eller inte ger med sig till i morgon. Det skulle vara snyggt med en hjärtmuskelinflammation...

Så, ni som tror att det inte är någon fara med att träna med förkylning, det är det oftast inte, men då det smäller kan det smälla rejält.

Senast redigerad av en moderator:
Att träna förkyld
Jag har inga problem med att hålla igen med aktiviteter under insjuknande och när förkylningen rasar som värst. Känner ingen vidare lust ånga på då. Känner ingen vidare lust med någonting då faktiskt. Problemet för mig är att ha tålamod (och kunskap) att vänta ut långsamt avklingande förkylningar speciellt då jag brukar avsluta mina förkylningar med en segdragen vidrig hosta fast kroppen brukar kännas redo för lite hålligång på hojen.

Att träna förkyld
Inte för att skrämma dig på något sätt. Men min kompis tävlar i eliten i längdskidåkning och tränar mycket. Hon tränade under en förkylning och drog på sig en inflamation i hjärtat. Kunde inte träna under ett halvår. Hon fick knappt gå mer än 500 meter eller upp för trappor för att undvika risken att bli för ansträngd.. Det går ju över, men som sagt. Det tar tid! Så jag tar det väldigt lugnt med träning när jag är förkyld.

Att träna förkyld
Självklart tränar inte jag heller när jag är mycket förkyld men min poäng är att det är inte lätt att veta var gränsen för förkylning går. När är det ingen fara att träna? Är snorighet ett problem eller inte? Det är precis som vid blodgivning - du ska inte vara förkyld - men lika fullt sitter snoriga människor i kö och väntar.

Så - håll er borta om ni är det minsta förkylda! Vem fasiken vill vara borta ett halvår från träning? Jag känner verkligen inte för detså jag håller tummarna. Och det var nog bra att jag inte gick på spinning igår.

Förkylning eller inte, mina nya cykeldelar snurrar ju runt i Tyskland och jag har ju ändå inga belägg bak...

Att träna förkyld
Ja alltså det finns ju för min del ett enkelt test. Känner man för att träna, är det behagligt med svett och puls, då kör man!

Men när jag är förkyld, speciellt i början med halsont så känns det verkligen och då blir det ingen träning.

Men det är lätt att vara kaxig här när jag är frisk och får träna. Om man har en förkylning som sitter i i 10-15 dagar och två veckors trötthet efter det och träning (som är en viktig del i ens liv, ni vet) då kommer stressen!

Att träna förkyld
Jag avstår från att träna så länge jag är sjuk, har ändå ingen kraft MEN jag cykelpendlar alltid.
Det är ca 1 mil enkel väg och jag intalar mig alltid att jag kommer rulla lugnt och sansat och alltså inte anstränga mig så mycket. Men sen hetsas jag i trafiken och trampar på som en galning vissa sträckor för att komma på mig själv och ta det lugnt ett tag och trampa på igen...(intervallträning??).

Problemet är att jag är mamma till ett dagisbarn så förkylningarna verkar avlösa varandra just nu, kanske blir de mer långdragna av att jag cyklar varje dag men jag pallar inte tunnelbana. Hur gör andra som transporterar sig på cykel?

Att träna förkyld
smira skrev:
-------------------------------------------------------
> Problemet är att jag är mamma till ett dagisbarn
> så förkylningarna verkar avlösa varandra just
> nu, kanske blir de mer långdragna av att jag
> cyklar varje dag men jag pallar inte tunnelbana.
> Hur gör andra som transporterar sig på cykel?

Samma här. Pendlar 4 mil per dag. Än så länge har jag klarat mig bra mot dagisförkylningar. Men till vintern kommer det nog lite härliga grejer.
Har som regel att om jag inte orkar cykla till jobbet så ska jag stanna hemma. Brukar bli 2 dar per år ungefär. Köpte pulsklocka förra året, till de dagar jag känner mig trött och sjuk. Kan vara bra att se så inte pulsen rusar för mycket.
/J

Att träna förkyld
smira skrev:

> cyklar varje dag men jag pallar inte tunnelbana.

Måste ju tillägga att tunnelbanan lär ju vara en riktig smittokälla. Värme, fukt, dålig ventilation, kallt/varmt och massor av folk (med en viss del förkylda).
Så jag tror du tjänar friskhetsdagar på det

Att träna förkyld
Cykelpendlar också, men är ibland i i förkylningsträsket då dagis och arbetsplats är en pålitliga virusspridare. Brukar då ofta komma in i ett retsamt gränsland till förkylningen.
Känner mig t.ex. lite hängig, halvsnorig, men absoluit inte så sjuk att man inte är cyekl- eller arbetsför. Så man trampar iväg till jobbet, och endast ibland kan man hålla det där lite lugnare tempot som man egentligen borde. Så man mosar på. Dagen efter så är man då kass, blir buss eller bil till jobbet. Vilket resulterar i att man vilar upp sig lite och så känner man att "fasen jag ska nog cykla imorgon igen - om jag bara tar det piano". Men det skiter sig. Och så vidare...
Ska nog börja använda pulsklockan även till jobbpendlingen.

Sjukdomsinsikt kanske inte är ens bästa sida, för med facit i hand så borde jag nog alltid väntat två-tre dagar mer.

Dras just nu med lite efterdyningar av något. Kanske just p.g.a. att jag cyklat då jag inte kännt mig helt hundra, men ändå inte varit dålig. Det där svåra gränsdragandet som sagt.
Sitter nu något virus (troligen) runt balansnerven enligt min lokale kvackare, mycket vanligt efter en förkylning (snart tre veckor sen ju...) tydligen. Så jag går nu runt i någon form av salongsberusning twentyfour-seven : ) Lite småyr men inte mer. Men det är på bättringsvägen och bör gå över om en vecka max.

Att träna förkyld
Stisse skrev:

> Sitter nu något virus (troligen) runt
> balansnerven enligt min lokale kvackare, mycket
> vanligt efter en förkylning (snart tre veckor sen
> ju...) tydligen. Så jag går nu runt i någon
> form av salongsberusning twentyfour-seven : ) Lite
> småyr men inte mer. Men det är på
> bättringsvägen och bör gå över om en vecka
> max.

Jag fick samma sak för ett par veckor sedan. Gick runt och tyckte hela världen snurrade ett par dagar på jobbet. Fick hålla i mig ibland, det är tur att vi har så mycket saker så det finns alltid något att greppa i närheten. När jag satte mig på cykeln kändes det bra (?), kanske är man lite hypokondrisk och har mer symtom när det är tråkigt på jobbet och mindre när man har kul.

Det är sällan jag blir så sjuk att jag stannar hemma från jobbet, eller så att jag inte orkar cykelpendla men mina förkylningar håller i sig så träningen blir lidande. Ibland kanske man skulle bädda ner sig istället för att gneta på.

Att träna förkyld
Träna aldrig med halsont och/eller feber! För det första bryter man bara ner kroppen och för det andra kan man dra på sig lunginflammation eller hjärtmuskelinflammation. Lunginflammation sätter ner lungkapaciteten för låg tid fram åt. En hjärtmuskelinflammation ger också en lång konvalicens och kan ge skador på hjärtmuskeln för all framtid.
Att däremot träna i slutet på en förkylning när man bara är lite snorig är inte lika riskfyllt.

Att träna förkyld
Tror att ingen kan förneka att det finns vissa risker med att träna vid förkylning/sjukdom. Men för min egen del har jag sällan/aldrig ställt in träning p.g.a. av detta, men som sagt det är väll upp till individen dels att bestämma över sin kropp men också att lyssna till den. För egen del tränar jag på, men skulle jag t.ex. börja känna smärta från bröst liknande skulle jag nog avstå (försöka).
Lycka till med förkylningen!
/preben

Att träna förkyld
Så, då har domen fallit. Jag har varit hos läkaren och blivit undersökt.

Till att börja med förklarade jag på sedvanligt vis mina symptom och beskrev hur jag mår, vad jag gjort osv. Därefter lyssnade läkaren med stetoskop och sa att jag hade mycket låg puls, men att det inte var sjukligt :-D Inget tydde på vare sig lunginflammation eller något med hjärtat men som brukligt är ska EKG tas, så efter några minuter kom en tanta in med en EKG-vagn.

Hon var klädd i rena vita kläder och såg ut som en ängel. Är jag i himmelen tänkte jag... Jag blev rakad på både bröst och vader och tio elektroder sattes dit. Efter bara en halv minut eller så försvann hon ut med en remsa och kom snart tillbaka och sa att det räckte.

Läkaren kom in igen och sa att allt såg bra ut. Inga tecken på hjärtmuskelinflammation eller infarkt. Han förklarade att de i förekommande fall tydliga tecknen inte fanns tillstymmelse till hos mig, men vilopulsen var 44.

Jaha, inga hårda träningspass, blir det värre får jag söka igen. Ingen diagnos ställd men det kanske är bröstmuskelsmärta som tydligen är vanlig eller så utvecklar det sig kanske till något.

Skönt med låg vilopuls efter en dålig säsong och med att det inte är något allvarligt (ännu)

Att träna förkyld
Preben "det är väll upp till individen dels att bestämma över sin kropp". Nej, där har du fel, för samhället har investerat en massa skattepengar i dig och dem vill vi att du betalar tillbaks. Det gör du med att hålla dig frisk, jobba flitigt och betala skatt. Inte genom att utsätta din kropp för onödiga påfrestningar som att träna med en förkylning. Blir du sedan extra sjuk av det så kostar du samhället ännu mer pengar.

Att träna förkyld
SMIRA!
köp en gasmask ;)

Bilagor

• untitled.JPG
    untitled.JPG
    89.4 KB · Besök: 30
Senast redigerad av en moderator:
Att träna förkyld
smira skrev:

> Hur gör andra som transporterar sig på cykel?

Jag har en ganska enkel regel. Den går ut på att om jag inte klarar av att cykla en kort sträcka (2-10 km) i lugnt tempo så ska jag inte jobba. Cykling är så skonsamt så håller man sig under svettgränsen är det inget problem vid lättare förkylningar.

Tillbaka
Topp