Autosol: en ny upptäckt

bruse

Aktiv medlem
Har aldrig använt detta medel själv, bara hört talas om det. Men en patinabeklädd brandgul Crescent blev efter lite puts så skinande blank att solglasögonen åkte på.

Kan man använda Autosl även på den lackade delen av ramen, eller ska jag hålla mig på metall?

Undrar vad det är i tuben, som gör saker så fina. Eller det kanske jag inte vill veta?

I bilkretsar så används autosol även på lack, den avverkar rätt hårt, men det brukar bli blankt.

Autosol är ett fingranuleradnde slipmedel, alt eftersom du gnor blir kornen mindre och mindre, du kan gott använda det på lacken, använd vax efteråt.

Skippa autosol. Lacken blir i värsta fall matt (egen erfarenhet). Testa med nån biltvättprodukt istället om du vill ha det blankt.

Personligen kör jag inte Autosol på lackade ytor då det som sagts ovan är ett slipmedel men det är rena dundret på kromade ytor, oxiderad alu och RF så till fälgar och annan olackad metall så är det fint men till lackade ytor skulle jag köra med någon cleaner till bilar som används av rekonditionerare av bilar, sen vaxa ytan så släpper den nya smutsen lätt efter nästa lervända ;-)

Har även använt det på missfärgningar på plastskrov i brist på rubbing och det funkade också bra men sen vax efter även där.

Bosse

Använde autosol första gången igår. Det blev jätteblankt!
På kromade delar!!!!! När jag skulle polera upp en framgaffel så färgade färgen av sig på trasan och det blev ett tydligt märke på gaffeln. INTE ÖNSKVÄRT!!!!!

Köpte istället bilvax på Biltema och ramen blev kalasblank. Jag vet inte hur det funkar i längden men nu glänser det fint i alla fall!

Precis köpt autosol och vax. En Campa sadelstolpe fick smaka på autosol och min NRS fick vax.
Kändes som jag kunde ta hur mycket autosol som helst och det blev hela tiden svart. Ska man hålla på tills det inte är svart längre eller kommer aluminiumet alltid att färga av sig?
Provar kanske lite till. Ska prova på krom också. Var oskuld innan.

eftersom det innehåller slipmedel kommer du alltid att få en svart trasa då du "slipar" lite varje gång. Polera tills du fått bort all oxid/skit och torka med ren trasa för att få upp glansen, sen vax på det för att skydda.

Vanligt bilwax säger ni? Nu ligger Biltema för långt bort, men Classe borde väl ha? Eller närmsta mack? Är ju aldrig på mackar då jag inte har bil. Men hos Classe finns det hårdvax, vad menas med det?

Rekomendera gärna nåt wax bitte, på Classe, Mack eller i värsta fall Biltema.

Flytande hårdvax är mest lättarbetat. Spelar inte så stor roll vilket fabrikat.
Till min bilar använder jag både Sonax, Hagmans och Smartabs varianter.

Fast vax används bara för att skydda "slutprodukten" dvs den färdigpolerade ramen, bilen eller vad det nu är.
En "lackrengörare" eller även kallad rubbing är vad man ska använda på en lackad yta om den behöver poleras upp.

Är ramen ny så räcker det med en tvätt och lite vax på det för att underlätta tvätt senare :)

Ett vax som ständigt vinner tester i Bilsport för sin långa livslängd är Sonax.

bruse skrev:
-------------------------------------------------------
> Vanligt bilwax säger ni?

Var inte rädd att börja med autosol om du har en oxiderad blekorange lack, vax kommer bara att kapsla in oxiderade ytskiktet.

Tycker du att autosol känns läskigt så ta åtminstone vanlig rubbing följt av en polish sedan vax, hagmans eller sonax som det tippsas om här är utmärkt och lättarbetad.

Men autosol som första steg är inte dumt, prova under vevpartiet eller annan skymd plats, så ska du se hur fint det blir.

När du sedan upptäckt hur bra rubbing autosol är så tar du hela hojjen och vaxar den efteråt.

Djupa repor brukar behandlas på bilar med:

1. Autosol
2. Rubbing
3. polish
4. Vax

Så lack och Autosol är ingen ovanlig kombination.

Edit: Förtydligande, autosol är inget man rutinmässigt använder, det är för tufft avverkande för sånt.
Men en nergången lack kan man väcka så för att sedan framöver underhålla med vax på vanligt sätt.

Senast redigerad av en moderator:
lite trådkapning, men är det nåt speciellt man behöver tänka på om man vaxar en kolfiberram? Eller kan man köra med ett vanligt flytande hårdvax? Det jag funderar på är om det är lackat med samma sorts lack som en vanlig ram eller om det är nån sorts epoxy?

Beeblebronx skrev:
>
> Men autosol som första steg är inte dumt, prova
> under vevpartiet eller annan skymd plats, så ska
> du se hur fint det blir.
>
> När du sedan upptäckt hur bra rubbing autosol
> är så tar du hela hojjen och vaxar den
> efteråt.
>
>
> Djupa repor brukar behandlas på bilar med:
>
> 1. Autosol
> 2. Rubbing
> 3. polish
> 4. Vax
>
>
> Så lack och Autosol är ingen ovanlig
> kombination.

Å e de riktigt jävla dåligt, eller vid bättringsjobb, eller om man vill ha bort nån "rinning" så kan det även bli:

0. Sandpapper (våtslip.. kanske 1000 eller 1200...)

skier skrev:
> lite trådkapning, men är det nåt speciellt man
> behöver tänka på om man vaxar en kolfiberram?
> Eller kan man köra med ett vanligt flytande
> hårdvax? Det jag funderar på är om det är
> lackat med samma sorts lack som en vanlig ram
> eller om det är nån sorts epoxy?

Tillverkar ju inga kålfibercyklar, men det skulle förvåna mig om det är något annat än vanligt polyuretan baserad lack (typ billack). Detta gäller givetvis lackade ramar, för de genomskinliga "icke-lackade" med "karbån-look" så kan det nog vara nån härdplast/epoxy men vilket fall som helst så tror jag inte det tar nån skada av lite vax.

Vad är Autosöl för någonting...

Rusty_Schwinn.jpg ht=357

Tillbaka
Topp