Avbruten bakaxel

Babbar

Aktiv medlem
Avbruten bakaxel
Tja,

Jag har lyckats bryta av axeln i bakhjulet och är lite nyfiken på hur det gått till. Bakhjulet är nått billigt 26" QR hjul med traditionella kullager (cup-and-cone). QR:en går alltså genom den gängade axeln som drar lagerbanorna. Kan ladda upp en bild senare om min förklaring inte duger.

Axeln gick av på asfalt när jag drog till för att accelerera så inget hoppande eller slag just då iaf.

Mina teorier är:
- Materialfel
- För löst dragen QR

Någon som har råkat ut för samma sak eller helt enkelt vet bättre =).

/B

Avbruten bakaxel
Om det är ett frihjulsnav istället för kassett + body, så är de väl kända för att skapa axelbrott pga att hjullagret på drivsidan sitter så långt in på axeln. En annan sak som ofta anges som bidragande orsak till axelbrott är skeva bakgaffeländar, som gör att axeln böjs lite när man monterar hjulet.

At snabblåset skulle vara för löst draget har jag aldrig sett angivet som orsak tidigare. Materialfel kan förstås hända, avkörda axlar är inte alltför ovanligt.

Avbruten bakaxel
Tack för svar!

Det är kassett och body så lagerbanorna ligger inte långt in på axeln.

Skev bakgaffel hade jag inte tänkt på, hur skulle du gå till väga för att testa det? Jag kommer göra en okulär besiktning senare ikväll, men man kanske borde använda sig av något hjälpmedel?

/B

Avbruten bakaxel
Låter som ett typiskt utmattningsbrott. Dvs många belastningscykler som initierar en spricka som växer och till slut orsakar totalbrott. Kan du lägga upp bilder på förödelsen? :-)

Avbruten bakaxel
Är det lite glapp i lagret så mattas axeln väldigt mycket snabbare.

De flesta kassettnav har även de högerlagret rätt illa placerat. Lagren längst ut på kassettsidan är bara till för bodyn och tar ingen last.

Avbruten bakaxel
rikard skrev:
-------------------------------------------------------
> Är det lite glapp i lagret så mattas axeln
> väldigt mycket snabbare.
>
> De flesta kassettnav har även de högerlagret
> rätt illa placerat. Lagren längst ut på
> kassettsidan är bara till för bodyn och tar
> ingen last.

Nä nu drömmer du va? Om du tänker på shimanonav så tar axlarna all last längst ut, dvs där lagerskålarna sitter. Du måste mena gamla frikransnav, där högra lagringen sitter en bit in ?

Avbruten bakaxel
Undrar hur Parktool tänkt bocka till en kolfibergaffel?

Bilagor

• 9af1957280026f82fcd5111e382346da3ffbef43_430x390.jpg
    9af1957280026f82fcd5111e382346da3ffbef43_430x390.jpg
    15 KB · Besök: 17
Avbruten bakaxel
bruce skrev:
> Funkar det inte att fila ner en hårsmån i
> exemplet ovan?

Jag har provat ngt liknande. Det var mycket pyssligare än jag trodde att det skulle vara. Slutade med att jag ersatte några planbrickor på axeln med sfäriska brickor istället.

Avbruten bakaxel
Resultat från okulär inspektion är att bakgaffeln inte är skev. Som sagt handlade det om ett billigt hjul så materialfel eller utmattning verkar vara boven i dramat.

Mycket tack för åsikter och tips!

Avbruten bakaxel
Babbar skrev:
> Tack och bock för verktygslänken. Ska ta mig en
> funderare på hur jag ska framställa något
> liknande =).

Två bitar gängad stång, fyra muttrar och fyra lagoma brickor.

Tillbaka
Topp