Avdragare kassett/frikrans

• Trådstartare Trådstartare Deleted member 77490
  • Start datum Start datum
D

Deleted member 77490

Guest
Hej forumet.

Vet någon om det finns ett set med olika avdragare till kassetter och frikransar? Jag har sett (höhö) ett sådant hos min LBS någon gång men hittar nada på nätet.

Man blir ju trött av tanken på att köpa alla olika separat. Park Tool är ju pengakåta och välsorterade - har inte de något?

Inte sett nåt set tyvärr. Behöver du flera på en gång eller är det någon särskilt du behöver just nu? Foto på frikransen?
Nä, inte jag heller och det förvånar mig. Jag behöver nämligen till Campagnolo, Atom, Shimano och Suntour.

Park Tool var mitt sista hopp. Brukar bojkotta dem annars på grund av förhållandet kvalitet-pris. Helt sinnes.

Senast redigerad av en moderator:
Det FINNS verktyg med både Shimano/SRAM- och Campagnolofattning, exempelvis de mycket lyxiga och härliga varianterna från Abbey (som mer är på race- och verkstadsmekanikernivå). Min erfarenhet är dock att man är minst lika väl betjänt som hobbymek med lösa hylsor/verktyg av god kvalité, vilket dessutom tenderar att både vara billigare och mindre skrymmande.

Lånar tråden, skäll på mig så startar jag en egen ?.
Kassetten på bilden är en Shimano Alfine 7 vx. 14/28. Verktyget på bilden (kassettavdragare?) går inte in i hålet. Jag har en kedjepiska. Vad behöver jag för verktyg? Eller vilken dimension till kassettavdragaren? Eller ska jag mät?

Jo, kassetten är ca 15, kanske 20 år gammal, men inte så många mil.
69ACCFF0-959A-41E9-B85A-7AACC9818DDF.jpeg

Tror det är Shimano TL-FW-20 du behöver. Tveksamt om det är lönt att försöka hitta för bara ett frihjul. Behöver du ta av frihjulet helt?

Frågan kommer ofta upp i trådar om frihjulskransar. En del testar med kassettavdragare, med det fungerar inte som du själv upptäckt. Shimanoverktyget ovan är det korrekta, men som med många andra verktyg finns det billigare varianter. Biltema har ett, https://www.biltema.se/cykel-elcykel/cykelservice/cykelverktyg/kuggkransavtagare-2000023873. Finns säkert på andra lågprisaffärer som Jula, Claes Olsson etc. Eller valfri näthandlare. Jag köpte mitt på Team Sporta för en spottstyver.
Du behöver i princip inga andra verktyg, men frihjulskransen kan sitta väldigt hårt, så det kan bli nödvändigt att spänna fast hjulet. Jag satte hjul/däck mot en vägg, så att friktionen mellan däck och väggen fixerade hjulet.
Youtube har massor med cykelmeckvideor, det finns säkert instruktionsvideor som visar hur du skall lossa kransen. Det är bara att använda sökfältet i YT.

Tack för svar. Börjar med att avslöja att jag verkar ha noll koll på skillnaden mellan frihjulskrans och body (och kassett?).

Om jag behöver ta loss åbäket? Tänkte byta ut det, och kedjan, samt ge lite missriktad välvilja och kärlek åt navets innandöme. Jag tror cykeln kanske håller lika länge till om jag bara sköter om den lite bättre ?.

Jag har mätt och mitt verktyg är 23,4 yttre, och 21,4 inre, medan ”objektet” är 22,8 yttre och 20,8 inre, så jag får leta upp en mindre del.

To be cont…

Tack för svar. Börjar med att avslöja att jag verkar ha noll koll på skillnaden mellan frihjulskrans och body (och kassett?).

Om jag behöver ta loss åbäket? Tänkte byta ut det, och kedjan, samt ge lite missriktad välvilja och kärlek åt navets innandöme. Jag tror cykeln kanske håller lika länge till om jag bara sköter om den lite bättre ?.

Jag har mätt och mitt verktyg är 23,4 yttre, och 21,4 inre, medan ”objektet” är 22,8 yttre och 20,8 inre, så jag får leta upp en mindre del.

To be cont…
Det är som jag skrev ovan antagligen en tidig Shimanokrans och då behövs en annan avdragare.

Om du inte skall spara frihjulskransen kan du ta loss med en rörtång men vill du bara serva går det att göra utan att ta loss.

Det är som jag skrev ovan antagligen en tidig Shimanokrans och då behövs en annan avdragare.

Om du inte skall spara frihjulskransen kan du ta loss med en rörtång men vill du bara serva går det att göra utan att ta loss.

Åas håller verktyget för evigt... mitt fyller över 30 år....

To be cont…

Skillnaden mellan frihjulskrans och kassett/body är att i en frihjulskrans är frihjulsmekanismen inbyggt i kransen, allt i ett så att säga. Kassett saknar frihjulmekanism, där är det bodyn som är frihjulsmekanism. Bodyn skruvas på navet, och kassetten sätts på bodyn. Frihjulskrans är den äldre tekniken, nu finns den bara på lågpriscyklar, så det är begränsat utbud av delar. Ber om ursäkt ifall du redan visste det.

Det var länga sedan jag skruvade av min frihjulskrans (bytte sedan hjul helt och hållet till ett med kassett) men jag tror det är så att det finns ett lager på vänstra sidan av navet, sedan ett lager på högra sidan. Det högra kommer du åt genom att skruva av frihjulskransen.

Om du inte vill köpa verktyg så finns det trådar för att byta grejor, och låna verktyg.

PS. Är osäker på om Biltemas med fleras avdragare passar din krans, med anledning av andras inlägg.

Senast ändrad:
Skillnaden mellan frihjulskrans och kassett/body är att i en frihjulskrans är frihjulsmekanismen inbyggt i kransen, allt i ett så att säga. Kassett saknar frihjulmekanism, där är det bodyn som är frihjulsmekanism. Bodyn skruvas på navet, och kassetten sätts på bodyn. Frihjulskrans är den äldre tekniken, nu finns den bara på lågpriscyklar, så det är begränsat utbud av delar. Ber om ursäkt ifall du redan visste det.

Det var länga sedan jag skruvade av min frihjulskrans (bytte sedan hjul helt och hållet till ett med kassett) men jag tror det är så att det finns ett lager på vänstra sidan av navet, sedan ett lager på högra sidan. Det högra kommer du åt genom att skruva av frihjulskransen.

Om du inte vill köpa verktyg så finns det trådar för att byta grejor, och låna verktyg.
Tror att orsaken till att frikransarna försvann var att bristen på stödlager gjorde att det blev svårt att få axeln att hålla när navbredderna började öka med fler växlar. Ideen i grunden att få en ny frihjulsmekanism vid varje byte av kedjedrev var väl inte bara fel. Men som sagt - tekniken nådde sin möjliga maxgräns och folk ville vidare så det försvann mer eller mindre.

PS. Är osäker på om Biltemas med fleras avdragare passar din krans, med anledning av andras inlägg.
Tack. Inget att be om ursäkt för. Nu vet jag inte vilket det är på den här. Lågpriscykel? Ja kanske, en Peak inköpt på Team Sportia, oklart när. 1991–2012 är de absoluta gränserna, men troligen under 00-talet.

Om jag får loss den kan det alltså vara svårt att få fatt på en ny kassett som passar?

Ser kassetten för sliten ut? Kedjan är slut, och byter jag bara den så är det väl knappast optimalt? Eller är jag ute och bilar nu?

Tack. Inget att be om ursäkt för. Nu vet jag inte vilket det är på den här. Lågpriscykel? Ja kanske, en Peak inköpt på Team Sportia, oklart när. 1991–2012 är de absoluta gränserna, men troligen under 00-talet.

Om jag får loss den kan det alltså vara svårt att få fatt på en ny kassett som passar?

Ser kassetten för sliten ut? Kedjan är slut, och byter jag bara den så är det väl knappast optimalt? Eller är jag ute och bilar nu?
Kollade på bilden i förstoring och kransen är helt slut och inget att spara på. Gängorna är standard så får du bara av den gamla är det inga konstigheter att skaffa en ny.

Peak är Team Sportias lågprismärke. F.ö samma märke/butik där jag köpte min cykel. Om den är köpt kring 00 så är det säkert en billig cykel.

Du skall inte ha en kassett. Den passar inte på ditt nav. Du skall ha en frihjulskrans, finns på Biltema, https://www.biltema.se/cykel-elcykel/cykelreservdelar/cykelvaxlar/kassett-gangad-2000021006. BT kallar den gängad kassett, men jag tycker det är fel ordval.

Om slitage, som ovan. Om kedjan är slut, har du troligen gått över gränsen, och då kommer en ny kedja på den gamla kransen riskera att kugga över vid belastning.

Ett alternativ kan vara att köpa ett hjul avsett för kassett. Det gjorde jag då jag insåg att en eller båda lagerskålarna var slut. "Kassett" nav/body har en robustare lagerprincip. På en så gammal cykel bör du leta efter begagnade hjul.

Tack för svar, bara en tanke: piska räcker inte för att lossa frihjulskransen (jo jag tror jag har lärt mig nu)? Det behövs en avdragare i rätt dimension? Edit: eller en haknyckel? Men den är väl om jag vill dela på dreven, och det vill jag ju inte?

PS igen.

Du har ingen nytta av kedjepiska. Det är frihjulsavdragare + mycket kraft som gäller.
Här är en av oändligt många videor på YT,
.

Du kan vara pragmatisk också. Fungerar cykeln i övrigt så kan du försöka rengöra frihjulskransen, eventuellt även kedjan också. Smörj in krans/kedja med lämplig kedjelolja/medel (finns massor av trådar på Happy). Testa om det fungerar, exempelvis hög belastning i uppförsbackar. Fungerar det, cykla vidare och var nöjd. Annars byt kedja och testa igen. Om inte det fungerar gå vidare med byte av krans, eventuellt byte av hjul.

Peak är ju en lågpriscykel, så du får fundera på hur mycket pengar och tid du vill lägga ner på den. Jag gjorde mitt val, så lite som möjligt.

PS igen. Såg i videon att kedjepiskan kan användas för att låsa fast den nya kransen. Men jag tror inte att den behövs, det går förmodligen med handkraft. Jag kom aldrig så långt, då jag bestämde mig för att byta till kassett/body system.

Senast ändrad:
Tack för svar, bara en tanke: piska räcker inte för att lossa frihjulskransen (jo jag tror jag har lärt mig nu)? Det behövs en avdragare i rätt dimension? Edit: eller en haknyckel? Men den är väl om jag vill dela på dreven, och det vill jag ju inte?
En avdragare är det sätt det är tänkt att lossa med men saknar man en sådan eller om den sitter för hårt så kan man med hjälp av hammare och dorn skruva av inre låsringen, ta av dreven och yttre delen för att sedan lossa stommen från hjulet med hjälp av en stor rörtång. Frihjulskransen blir förstörd men det har mindre betydelse om den ändå är utsliten.

Såg i en annan tråd att du råkat ut för fler problem med din cykel. Om det är nu är samma, vilket jag tror.

Om man låter cykeln stå ute i flera år så kommer ju drivlinan att rosta, om man inte oljar in den hyfsat regelbundet. Men det betyder inte att delarna är slut.

Försök fixa ramen först innan du går vidare med resten.

Om ramen är skrotfärdig är det knappt lönt att flytta delarna från en lågpriscykel till en felfri ram. Det blir mycket jobb, och jag får intrycket av att du inte är så kunnig. Jag kan dock ha fel, ber i så fall om ursäkt.

Satsa istället på en annan cykel. Om du har låg budget, titta på begagnat.

Såg i en annan tråd att du råkat ut för fler problem med din cykel. Om det är nu är samma, vilket jag tror.

Om man låter cykeln stå ute i flera år så kommer ju drivlinan att rosta, om man inte oljar in den hyfsat regelbundet. Men det betyder inte att delarna är slut.

Försök fixa ramen först innan du går vidare med resten.

Om ramen är skrotfärdig är det knappt lönt att flytta delarna från en lågpriscykel till en felfri ram. Det blir mycket jobb, och jag får intrycket av att du inte är så kunnig. Jag kan dock ha fel, ber i så fall om ursäkt.

Satsa istället på en annan cykel. Om du har låg budget, titta på begagnat.
Det är två olika cyklar. Jag ”gillar” att ge mig på hopplösa projekt och ge upp fem i tolv. Härket, Peak:en, ska ffa ta mig till och från affären. Den ramen är okej. Växeln funkar, men behöver nya vajrar, rengöring och lite allmän kärlek. Bromsarna behöver nya backar, vajrar och lite kärlek. Kedja och drev ska bytas. I övrigt okej. Om jag inte fortsätter missköta den kan den hålla många år till. MTB:n, Scotten är den som har skada på ramen. Jag gör ett försök, sedan släpper jag den.

Nu är jag på väg in i projekten och det är långt kvar till fem i tolv.

Jag har förvisso funderat på begagnat som alternativ, men avsaknaden av bil gör att det är svårt att ta sig till objektet och få hem det.

Tillbaka
Topp