Även finhjul, idiotiskt byggda - obalans?

Carl A

Aktiv medlem
Varför; även många dyrare hjul, har ju superfin balans när man snurrar på dem utan däck o fälg på. - Med såklart resultat att slangens ventil leder till obalans i hjulet. Det rör sig om i runda slängar 6-12 gram, 20 - 90 mm profil på hjulet.

Mina fulcrum red wind 90 xlr har tagit detta i beaktande och har en "extra" vikt (inbakad i fälgen) om ca 12 gram på motstående sida om ventilen, varför det är perfekt balans i de hjulen med däck o slang på.

Mina DT Swiss 38 spline (som ändå kostade 13,5 tkr i butik i Sverige) har det inte, varför jag under fälgbanden satt blytejp om ca 8 gram mittemot ventilhålet.

På tubhjul är det ju inte lika enkelt att snyggt balansera upp hjulen.

Varför är det på detta idiotiska vis? - vill de inte ha "extra 6-12 gram per hjul?", eller är kunderna så korkade så de vill känna balans på hjulet i butik utan slang på?

Tror nog man generellt känner denna obalans i ett framhjul i 70+ blås. - min gamla cykel (90 talare med gängad styrstam) - vobblade fram med Sram s80 (80 mm profil) i +65 km/h innan jag balanserade upp dem. (för övrigt de skönaste hjul jag kört på, dock rök ekrar i parti o minut...)

Kan väl knappast vara positivt för rullen med obalans?

Har ni aldrig kört lvg i klunga? 70 är ingen omöjlighet om det närmar sig spurt och råkar vara lite medlut eller medvind.

torde ju vara obalans även i markant lägre hastigheter, ehuru klart mindre obalans. Även om man inte märker det, betyder det väl knappast att det inte är för handen...

Räcker ju med 70+ km/h med åtföljande vobbling elikn. ngn gång under en livstid för att det skall kunna bli obehagligt. - ligger man i en tajt klunga kan det ju bli riktigt otrevligt.

"uppenbarligen" väger mtrl som borras ur för ventilen mindre än ventilen, då det blir obalans. - ju också rimligt, väl stål/alu vs. carbon/alu.

Jag upplever ingen obalans i mina hjul, även om det tydligen finns där. Men det är klart, jag har ju billiga kinahjul och inte dyra finhjul. Det kan vara det som är skillnaden. eller så är de det faktum att jag inte varit över 70 km/h med dem än...

johan44 skrev:
-------------------------------------------------------
> Har ni aldrig kört lvg i klunga?
Jo.

> 70 är ingen omöjlighet om det närmar sig spurt och råkar
> vara lite medlut eller medvind.

Nej inte omöjligt, men ändå ganska sällsynt i Sverige va?
Inte så att man känner ett behov av kompenserande blyvikter i sina hjul för dessa kortare stunder över 70+?

garfunkel (fd garfunkah) skrev:
> Borde man inte samtidigt kompensera för att
> däcket inte är balanserat?

Jo, det gör man genom att bege sig till närmsta däckverkstad. De har bra grejor med klistervikter. Dock vill jag höja en varningens finger med att bege sig till närmaste gummikarlsson och be dem balansera dina 1500 grams hjul... Möjligen står gula bussen med en ny tröja åt dig när du kommer ut. Det är då det gäller att cykla iväg (+70km/h) för att undkomma. Sen kan man lägga upp en RR på när man kränkte ambulansen.

Läs vad jag skriver!! Att d verkligen märks i 70 är ju inte bara problemet, utan främst markören, asså att obalansen såklart råder även i 30-50, o väl knappast bra att ha även i de hastigheterna. Borde väl kunna kosta ngn ngra watt även i lägre hadtigheter.

har inte tour gjort ngra tester på detta.

Det är ju bara att sätta magneten lagom långt ut på motstående sida så blir det balanserat. I varje fall på ett hjul. Eller så ser du till att ventilerna står åt motsatt håll på respektive hjul när du påbörjar turen, så tar krafterna ut varandra.

bojsänke skrev:
> Det är ju bara att sätta magneten lagom långt
> ut på motstående sida så blir det balanserat. I
> varje fall på ett hjul. Eller så ser du till att
> ventilerna står åt motsatt håll på respektive
> hjul när du påbörjar turen, så tar krafterna
> ut varandra.

Det kommer leda till ett vridmoment över cykeln som gör att han kommer tippa framåt eller bakåt vid 70+, istället för att cykeln börjar flyga om ventilerna pekar åt samma håll.

MagnusA skrev:
> Hur ofta cyklar du i 70+?

5 gram i obalans på ett cykelhjuls radie torde bli nästan ett halvt kg i centripetalkraft vid 70 km/h om jag inte räknat helt fel. 12 gram blir då ett kilo. Det borde märkas. :)
Någon får gärna kontrollräkna. Det var ett tag sedan jag räknade på sådana här grejor.

Jag blyade för övrigt också mitt framhjul på mina Fulcrum Racing 7 för att få det i balans.

Frid!

Att balansera cykelhjul har ännu inte slagit igenom i den innersta hippa Happy-kretsen, därav flera skeptiska kommentarer. Om tre år kanske tongångarna är mer samspelta.

Ivar skrev:
> johan44 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Har ni aldrig kört lvg i klunga?
> Jo.
>
> > 70 är ingen omöjlighet om det närmar sig
> spurt och råkar
> > vara lite medlut eller medvind.
>
> Nej inte omöjligt, men ändå ganska sällsynt i
> Sverige va?
> Inte så att man känner ett behov av
> kompenserande blyvikter i sina hjul för dessa
> kortare stunder över 70+?

Bilbältets funktion används också bara några få korta stunder (om ens alls) under en livstid, ändå finns det oftast med i vardagen utan käbbel.

Det är väll en den hjul som försöker vara balanserade genom att ha tyngre eker mitt emot ventilen.
Sedan är det inte helt lätt att fixa detta från fabrik, ventiler (och förlängare) väger olika beroende på fabrikat och längd.

Lite märkligt att ingen hjultilverkare borrar två ventilhål och sätter en byggbar tyngd i ena..

Blytejp, fiskevikter eller vikter för bil/mc-hjul torde vara vanligaste sättet att balansera.

Jag har varit uppe i 80km/h med mina obalanserade Mavic Aksium märkte inte av någon obalans. Får du styrvobbel så är det inte obalans som är problemet utan något annat som tex glappande styrlager.

izar skrev:
> Jag har varit uppe i 80km/h med mina obalanserade
> Mavic Aksium märkte inte av någon obalans. Får
> du styrvobbel så är det inte obalans som är
> problemet utan något annat som tex glappande
> styrlager.

Same here

Vobbel uppkommer om det finns sidokrafter i hjulet, det vill säga om och endast om obalansen ligger utanför hjulets centralplan. Eftersom ventilen ligger i hjulets centralplan blir det ingen sidokraft och därmed inget vobbel. Ventilen ger en acceleration i samma riktning som en tänkt linje från navet och genom ventilen.

KjellF

Kristoffer skrev:
> Det är väll en den hjul som försöker vara
> balanserade genom att ha tyngre eker mitt emot
> ventilen.

Är det så?

Packade upp ett par hjul igår, RS81-C24, snurrade på bakhjulet och höll i bodyn. Kraftig obalans av den svaga snurren jag gjorde på det viset. Höll hjulet lodrätt, och "övervikten" verkade finnas ganska så parallellt med ventilhålet, dvs där tyngden från ventilen kommer hamna.

Eller är det bara så att det är skitbalans i många hjul? Nästa alternativ är ju att jag fått ett måndags-ex. Men det känns ju som en ganska enkel kvalitetskontroll att snurra hjulen och kolla balans innan leverans.

Det enda hjul jag har tyckt haft störande obalans är mitt framhjul med den ursprungliga, lätta, Alpha 340-fälgen
Alpha340Framhjul.jpg

Obalanstyngden var vid skarven, troligen en metallbit som håller ihop fälgen.
Det behövdes c:a 15g (om jag kommer ihåg rätt), det balanserade jag mha ventilen(~5g) och 2st 5g balanseringsvikter på vardera sidan av ventilhålet. Typ sådana här: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Verkstadsutrustning/Balanseringsvikter-2000035790/

Även om jag inte har varit uppe i 70km/h med det hjulet så märktes det tydlig skillnad efter balanseringen.

/Håkan

Precis ALLA (hyffsat "finhjul", pris 5-20 tkr paret) jag känt på så har obalansen berott på ventilens tyngd.

Och som sagt, även om man inte upplever minsta lilla problem, ens i 150 km/h, så kan det väl knappast vara optimalt med obalans i hjulen.

Dessutom, även om det kan tyckas som ett mkt litet, obetydligt, problem, så svårt o dyrt kan det ju inte vara att bygga hjulen med balans mht ventilvikt.

JPL skrev:
> Kristoffer skrev:
> -----
> > Det är väll en den hjul som försöker vara
> > balanserade genom att ha tyngre eker mitt emot
> > ventilen.
>
> Är det så?
>
Campagnolo har ett gäng varianter på att balansera sina hjul bl.a. med ekrarna:
SPOKES Dynamic Balance™
For entry-level models, Dynamic Balance™ is obtained by using two oversized spokes in the section opposite the joint. The result is a wheel with perfectly balanced rotational dynamics.
http://www.campagnolo.com/WW/en/Technologies/dynamic_balance

Carl A skrev:
> Dessutom, även om det kan tyckas som ett mkt
> litet, obetydligt, problem, så svårt o dyrt kan
> det ju inte vara att bygga hjulen med balans mht
> ventilvikt.

Nä, för alla vetniler väger ju exakt lika mycket. Det är ju inte så att de kommer i olika längder och utföranden...

bojsänke skrev:
> Carl A skrev:
> -----
> > Dessutom, även om det kan tyckas som ett mkt
> > litet, obetydligt, problem, så svårt o dyrt
> kan
> > det ju inte vara att bygga hjulen med balans
> mht
> > ventilvikt.
>
> Nä, för alla vetniler väger ju exakt lika
> mycket. Det är ju inte så att de kommer i olika
> längder och utföranden...

Då gör man så som tillverkare att speca exakt vilken ventillängd som hjulet är balanserat efter.

Eh, ja... Eller så låter man folk som är så fruktansvärt brydda balansera sina hjul själva. Med de ventiler de valt att använda.

Balanserade mina RS81-C50 igårkväll. Använde blytejp - hade över sedan jag balanserat mina DA-hjul. Hela cykeln skakade när man trampade upp hjulet på högsta medans man håller i sadeln.

1) tejpa fast vikter på utsidan av fälgen tills hjulet stannar utan att vända (ha ingen kedja på)

2) kräng av däck och slang

3) klipp till några remsor blytejp och lägg under fälgbandet.

För egen del var jag inte petnoga med vikten. Det verkade krävas 10g men när jag rev till tejpen blev det ca 7-8gram.

Kommer inte göra om det om jag skaffar annan slang. (kör conti race light 80mm)

Tillbaka
Topp