Äventyrs/semesterbil

Big_D

Ny medlem
Äventyrs/semesterbil
Efter årets bilsemester med familjen, rundan gick med familjensbil (en subaru forester) Kajaker på taket och cyklar där bak ( bara barnens fick plats).Som användes på dagarna. Inför nästa sommar så skulle jag vilja ha mer plats för våra cyklar och kajaker och campingutrustning. Vi använde tält vid övernattningar. Önskemålet är en äventyrsbil för en europa resa med cyklar och kajaker mm som får plats på denna, övriga önskemål för bilen skulle vara.

1. Bra plats i bilen.
2. Kajak med.
3. 4 cyklar med.
4. kostnad 30-40 000:-
5. Framföras med B-Kort
6. Plats för 4 personer
Övrigt: kanske möjligt att sova i bilen. hyfsad komfort.

Mina funderingar har gått mot äldre Jeppar, finns det bättre alternativ.
Vad skulle ni valt?

Drömmande familje äventyraren Big D

Äventyrs/semesterbil
sova fyra pers i bilen? låter väldigt trångt även om du går på en större van.

annars är det kanske åt det här hållet du kan titta: http://www.blocket.se/vi/17664411.htm?ca=11_s

plocka ut sista raden säten, hållare för hojarna och kajakerna på taket? möjligt att det går att vika ihop baksätet så att det kan gå att få in hojarna i bilen vid längre parkeringar också.

jepparna skulle jag låta vara. ;) ni får undvika de värsta skogsvägarna helt enkelt.

Äventyrs/semesterbil
Sök på husbil på blocket så hittar du massa bra alternativ, vi har åkat med vår gamla VW caravell fler turer i Europa funkar grymt bra. Nu har vi en lite större husbil Adria Twin M!

Micke

Äventyrs/semesterbil
En Land Rover är ett minst lika ruttet köp som en riktig JEEP i den prisklassen.

Om miljön, bränslekostnader och AC inte är jätteviktigt kanske
en lite äldre (pre alltför mycket elektronik) 4x4 Cheva Suburban
skulle passa bra.

Pajar den kan i princip en moppemeck på kontinenten
hjälpa till och delarna kostar next to nothing.

Bilagor

• 6541012199.jpg
    6541012199.jpg
    38 KB · Besök: 45
Äventyrs/semesterbil
Min röst går till en vanlig hederlig folkabuss årmod. runt 90.

När jag var yngre åkte hela familjen (6 pers) i en sådan. Funkade grymt bra. Finns reservdelar överallt.
Med "bara" 4 pers i bilen finns det ju massor av plats över till att ta med andra roliga saker...

Äventyrs/semesterbil
det enda alternativet förutom en husbil som jag kan komma att tänka på är en van.
alltså en riktig van och ingen minivan som typ voyager eller så. dom är alldeles för små för ditt behov.
det jag tror du kommer bli nöjd med och som får med allt du vill ha med och dessutom kunna sova i är en cheva van eller en dodge van. finns hur många sådana som helst till salu för reapriser på blocket.

Äventyrs/semesterbil
tror du verkligen han får med sig allt som han ska ha med i en cherokee??? jag är tveksam att han får det. dock håller jag med om att det är goa bilar som man åker gott i och annars är en väldigt stoor bil, men tror den är för liten i detta fallet för att även kunna sova 4 st i bland annat.

Äventyrs/semesterbil
Behöver du inte promt äga fordonet själv, utan bara ska ha det för just semestern så skulle jag hyra. I den budget du nämnde kan du hyra en riktigt fin husbil, som du sedan fyller/klär in medd alla dina och familjens leksaker. Ska du ha med riktigt mkt prylar så försök finna en bil med drag, ett litet släp bakom en husbil är inget du kommer att märka av i negativ mening.
Jag kommer att ta familjen på turne med ett dylikt ekipage under 14 dgr nästa sommar...om allt faller ut som planerat.
// Oskar

Äventyrs/semesterbil
Ja antingen en äldre 4x4 eller minibuss är nog nått du skulle söka efter. Nu känns ju dehär kanske lite fel eftersom jag åker sånhär bil själv men jag ska försöka vara objektiv ;-)

En äldre Range Rover, dvs en före 1994 så det är den gamla och enklare modellen. Själv åkte jag för ett tag sedan en 85:a i några år och den åker man väldigt bekvämt i, 4pers åker faktiskt nästan som kungar. Bagaget kan du proppa in lite packning i och dragkroken är av modell regäl så har du ett stadigt cykelställ som klarar hela familjens cykelinnehav så är det fixat. Taklist sitter runt hela bilen så dom gamla hederliga takräckena passar finfint. Du ska självklart ha 5dörrars modellen, 3dörrars blir mycket bök då familj ska packas in och ut.
Fram till 86 är det bensin V8or med förgasare i dom vilket gör att p princip varje verkstad kan skruva med dom, sedan började insprutning finnas och därmed var första datorn monterad i bilen. i början av 90talet kom en version kallas LSE som har längre hjulbas än standardrangen.

En nackdel är ju såklart att 4hjulsdrivna äldre bilar ofta vill ha lite mer soppa och rangen är inte gratis att köra, dock är skatt och försäkring billiga istället.
Alla äldre bilar rostar så småningom efter våra svenska vägar, varesig den heter volvo eller saab.
En fördel med dom äldre rangerarna är att dom är förhållandevis driftsäkra, motorerna strular väldigt sällan, 4vl växellådan är en evighetsmaskin, 5vx rasar efter 20 000mil, dom är väldigt enkel i konstruktionen.
Såhär såg det ut då jag och rickard packade 2st stående cyklar med endast avmonterade framhjul samt packning för 10dagar i åre för ett par år sen. Baksätet fick hivas ut såklart men det fanns gott om utrymme kvar innuti bilen.
are1.JPG

En Discovery är byggd på samma ram och drivlina som range rovern. Skillnaden är att bagaget är högre samt stolarna mindre bekväm i stora drag. Discovery kom till sverige i början av 90-talet och ligger även dom i din prisklass.

Men att sova i bilar med 4pers plus packning tror jag du kan glöma om du inte köper en buss. Ett tält tar inte så stort utrymme och är det skitväder har vissa länder en väldigt utbredd "bed & brekfast" kultur där man i regel bor billigt hos trevligt folk.

Annars är det som oskarlind säger ett bra alternativ att hyra en husbuss. Men då är ju frågan hur mycket du tänkt använda den och alla uthyrare tillåter kanske inte heller resor utomlands.

Tillbaka
Topp