Avgift för att cykla i skogen - framtiden är här?

• Trådstartare Trådstartare JPL
  • Start datum Start datum
Har man maskinbyggt en slinga med hinder och hopp är det väl inte orimligt att lägga en slant för t ex markarrende samt bygg- och underhållskostnader? Jämför t ex skidspår

Kan inte TS kopiera in artikeln så vi slipper gissa?

Sorry, såg inte att det var betald artikel. Undviker att dela/kopiera in artikeln i sin helhet m respekt för det. Men kan återge, att det framgår inte riktigt i artikeln som är relativt kort sammanfattning av politiskt beslut.

Min egen farhåga och nyfikenhet grundar sig i att man har gjort ett fint arbete på Billingen, men man har skyltat upp gamla stigar med "mtb-spårskyltar" och vävt samman dessa med nyanlagda maskinbyggda inslag. I enstaka fall har man varit lite ovarsam (okunnigt?) och grävt upp gamla etablerade naturstigar och byggt tex berms korsvis och då raderat ut den gamla stigen. Sammanfattningsvis så är flera av mina traditionella slingor delvis omöjliga att cykla utan att behöva nyttja kortare avsnitt där det numer är "anlagd" slinga för att ta sig runt. Och flera milslånga stigar jag cyklat under åren är numera sk "mtb-spår".

I artikeln eller i övrigt framgår inte ännu några spårkartor eller liknande. Jag har rört mig i skogen på Billingen sedan 80-talet till fots och på cykel sedan 90-talet, och har en känsla av att det kommer en karta med avgiftsbelagda slingor som som innehåller stor del av de gamla naturstigarna för att man helt plötsligt har bestämt att det är mtb-spår.

Men som sagt, jag kan ha fel, och än så länge verkar det inte finnas någon mer detaljerad info i ämnet.

Senast ändrad:
Sorry, såg inte att det var betald artikel. Undviker att dela/kopiera in artikeln i sin helhet m respekt för det. Men kan återge, att det framgår inte riktigt i artikeln som är relativt kort sammanfattning av politiskt beslut.

Min egen farhåga och nyfikenhet grundar sig i att man har gjort ett fint arbete på Billingen, men man har skyltat upp gamla stigar med "mtb-spårskyltar" och vävt samman dessa med nyanlagda maskinbyggda inslag. I enstaka fall har man varit lite ovarsam (okunnig?) och grävt upp gamla etablerade naturstigar och byggt tex berms korsvis och då raderat ut den gamla stigen. Sammanfattningsvis så är flera av mina traditionella slingor delvis omöjliga att cykla utan att behöva nyttja kortare avsnitt där det numer är "anlagd" slinga för att ta sig runt.

I artikeln eller i övrigt framgår inte ännu några spårkartor eller liknande. Jag har rört mig i skogen på Billingen sedan 80-talet till fots och på cykel sedan 90-talet, och har en känsla av att det kommer en karta med avgiftsbelagda slingor som som innehåller stor del av de gamla naturstigarna för att man helt plötsligt har bestämt att det är mtb-spår.

Men som sagt, jag kan ha fel, och än så länge verkar det inte finnas någon mer detaljerad info i ämnet.
Det låter ju inte så bra. Det verkar sprida sig en idé om att anlägga spår i populära områden för att kunna reglera cyklisten.

Det låter ju inte så bra. Det verkar sprida sig en idé om att anlägga spår i populära områden för att kunna reglera cyklisten.
Ja. Och jag är i grunden positiv till cykel-satsningarna. Men ytterligare en negativ del som jag har fått erfara är att när gamla fina stigar märks upp med formella stiliga "MTB-spår-skyltar" så är den gängse uppfattningen att det är förbjudet att cykla på de EJ uppmärkta stigarna, som jag cyklat på sedan Sundsvall brann, typ.

Och det vet du för att du har tillgång till en magisk lista över alla som vill cykla på Billingen jämte kreditupplysning på dessa?
Nej, det vet jag för att detta har diskuteras förut och det är en av av mycket frågor där det råder konsensus:

Har man råd med en cykel för 50 000 kr så har man råd att kasta till markägaren några korvören. Det är således bara att betala och se glad ut.

Nej, det vet jag för att detta har diskuteras förut och det är en av av mycket frågor där det råder konsensus:

Har man råd med en cykel för 50 000 kr så har man råd att kasta till markägaren några korvören. Det är således bara att betala och se glad ut.
Jag kan hålla med dig om att sannolikt är det en relativt välbeställd del av befolkningen som cyklar i skogen. Men jag är ganska säker på att det finns skogscyklister som inte är det, och definitivt kan jag lova att långt ifrån alla har en cykel för 50 kkr som rullar runt i skogen på Billingen.

Min egen farhåga och nyfikenhet grundar sig i att man har gjort ett fint arbete på Billingen, men man har skyltat upp gamla stigar med "mtb-spårskyltar" och vävt samman dessa med nyanlagda maskinbyggda inslag. I enstaka fall har man varit lite ovarsam (okunnigt?) och grävt upp gamla etablerade naturstigar och byggt tex berms korsvis och då raderat ut den gamla stigen. Sammanfattningsvis så är flera av mina traditionella slingor delvis omöjliga att cykla utan att behöva nyttja kortare avsnitt där det numer är "anlagd" slinga för att ta sig runt. Och flera milslånga stigar jag cyklat under åren är numera sk "mtb-spår".

Hemskt. Vad är det för fel med stigcykling? Så mycket intressantare än byggda anläggningar tycker jag. Lite nyfiken på om man tillhör en tyst minoritet eller om de som älskar byggda anläggningar i skogen är väldigt många.

Hemskt. Vad är det för fel med stigcykling? Så mycket intressantare än byggda anläggningar tycker jag. Lite nyfiken på om man tillhör en tyst minoritet eller om de som älskar byggda anläggningar i skogen är väldigt många.
Tror kanske mest på det första. Bara har en känsla av det. Jag är även övertygad om att det kan komma att få en negativ effekt för en del sk cykel-satsningar, för ytterst kommer många vilja ha det naturliga och utmanande i traditionell stigcykling. Och förr eller senare följer övriga med och vill cykla där dom där stigcyklisterna håller till och pratar så väl om.... För uppenbarligen så sker många av "destinations-utvecklade mtb-satsningar" exakt på de där områdena som började med naturnära stig/skogscykling.

Tror kanske mest på det första. Bara har en känsla av det. Jag är även övertygad om att det kan komma att få en negativ effekt för en del sk cykel-satsningar, för ytterst kommer många vilja ha det naturliga och utmanande i traditionell stigcykling. Och förr eller senare följer övriga med och vill cykla där dom där stigcyklisterna håller till och pratar så väl om.... För uppenbarligen så sker många av "destinations-utvecklade mtb-satsningar" exakt på de där områdena som började med naturnära stig/skogscykling.
Tror tyvärr att det finns en del bidrag, jag tänker främst på allmänna arvsfonden, att hämta om man ger sig ut med grävskopa i skogen. Det krävs bara några bygg-entuseaster och så kan man ganska lätt få några miljoner (nej, jag skojar inte, det är så) och det kan förstås vara ett kul projekt att planera, söka och få pengar osv. Har ingen aning om det ligger nåt sånt bakom Billingen.

Tror tyvärr att det finns en del bidrag, jag tänker främst på allmänna arvsfonden, att hämta om man ger sig ut med grävskopa i skogen. Det krävs bara några bygg-entuseaster och så kan man ganska lätt få några miljoner (nej, jag skojar inte, det är så) och det kan förstås vara ett kul projekt att planera, söka och få pengar osv. Har ingen aning om det ligger nåt sånt bakom Billingen.
Lite osäker, men jag tror inte det ligger något med i Billinge-satsningen. Har en känsla av att det är en av anledningarna till avgifter, att man vill ha igen pengarna.

Första steget till att "göra en Funäsdalen" och förbjuda cykling utanför lederna för de som betalar?
Dvs, välj mellan:
1. Du får inte cykla på lederna, men du får cykla utanför lederna
2. Du får endast cykla på lederna

Låter exakt som lugnet i Falun. Är naturstig med inslag av byggda delar. Där tar man spår avgift. Ser inget problem med det då det finns oändligt med icke uppmärkt stig att cyklar. Sedan blir det att man måste passera deras delar för få ihop en tur på vissa ställen.

Jag tycker flottsbro är ett bra exempel på hur man bör lösa det. Det finns många "runs" för de som vill åka lift och köpa liftkort. För oss övriga finns det ett flertal uppmärkta leder och de kostar gratis. Någon enstaka berm och bro finns på dessa leder, men inte mer.

Jag betalar gärna 50kr parkering för att slippa cykla upp till billingeberget, gjorde det en gång med 23t bak och 42t fram, det var fan hemskt (backar är inte min grej).
Det är det lustiga att det kan vara så att jag som självklart cyklar upp får (bör/ska) betala för att cykla på ”mina”stigar, men du som förvisso missar den sköna utförskörningen ner, har gratis parkering då den är avgiftsfri.

Det är det lustiga att det kan vara så att jag som självklart cyklar upp får (bör/ska) betala för att cykla på ”mina”stigar, men du som förvisso missar den sköna utförskörningen ner, har gratis parkering då den är avgiftsfri.
Äsch jag har åkt ner för den backen i 20 års tid redan :D

Nja. 20% måste finansieras på annat vis när man får bidrag från Arvsfonden. Eller var det 15? Eller 15... minns inte exakt men man måste skaka fram rätt mycket deg själv.

Stalle

Äsch jag har åkt ner för den backen i 20 års tid redan :D
Vilken? Det finns ju rätt många kul alternativ på väg ner när man ska "hem" och är det roligaste på hela cykelturen om man väljer något av guldkornen. Är ju liksom bara 100 höjdmeter upp om du cyklar längst ner från centrum, så jag blir ju nyfiken på vad du är för cyklist som cyklat i 20 år men tycker att det är för mycket att cykla de få höjdmetrarna upp till berget?

Vilken? Det finns ju rätt många kul alternativ på väg ner när man ska "hem" och är det roligaste på hela cykelturen om man väljer något av guldkornen. Är ju liksom bara 100 höjdmeter upp om du cyklar längst ner från centrum, så jag blir ju nyfiken på vad du är för cyklist som cyklat i 20 år men tycker att det är för mycket att cykla de få höjdmetrarna upp till berget?
En som tycker att det är en jobbig backe om man kör "23t bak och 42t fram" som jag skrev där ovan, har bara cyklat som motionsform i 2-3 från och till, de andra 20åren av upp och ner för backen kommer från min ungdom då jag är uppvuxen i skövde.

En som tycker att det är en jobbig backe om man kör "23t bak och 42t fram" som jag skrev där ovan, har bara cyklat som motionsform i 2-3 från och till, de andra 20åren av upp och ner för backen kommer från min ungdom då jag är uppvuxen i skövde.
En ganska udda utväxling om du kör i skogen, hur klarar du dig på stigarna i övrigt med 42/23 singlespeed !?!? Låter ju inte som en normal motionär direkt, utan kör du med den utväxlingen på stigarna på Billingen så är väl inte Alphyddevägen uppför den stora utmaningen? Men jag undrade ju vilken slinga du kört nedför, för det finns ju en hel bunt med roliga alternativ som du kanske har missat om du bara kört en?

Nu går det att cykla i skogen med en terrängcykel för 2 500 kronor, det har jag gjort.

De som svarar att 50 kr är ingenting verkar inte förstår problemet. Jag betalar gärna för atr köra på stigar i en bikepark. Men jag skulle blir riktigt arg om min fina hemmastigarna byggs om och man måste betala på tråkiga stigarna ovanpå det.
Den som hade ”sina” hemmastigar där bikeparken byggdes då? Eller är det lite nimby bara?

HD har ju redan avgjort detta för över 10 år sedan. Det är ok att ta ut avgifter för nyttjande av skidspår och liknande (dit anlagda stigar för cykling räknas) om man lägger ner arbete på och har kostnader för skötsel och underhåll av dessa. Det strider inte mot allemansrätten, enligt HD.

OffT, men det här är det värsta inlägg jag läst på Happy på mycket länge.

Det håller så pass låg nivå att innehållet i sig inte ens är värt att kommentera.

Den som hade ”sina” hemmastigar där bikeparken byggdes då? Eller är det lite nimby bara?

Jag skulle gärna ha en bra bikepark in min backyard.

Nu har jag inte sett stigarna där TS kör, varken innan eller efter. Men värsta som skulle kunna hända med "mina" stigar är att de blir "byggda". Då är tanken att det ska blir bättre för cyklister, men det blir faktiskt värre för många.

Ett bra exempel är tex Åre Björnen. Där kan man inte klaga alls. Nyanlagda stigar som inte fanns tidigare i en sammanhållen turistanläggning.

Ett dåligt exempel är Funäsfjällen. Märker upp befintliga stigar och börjar ta betalt för dem samtidigt som de avtalar bort allemansrätten för dem som köper ledkort.

Men Nimby-problematiken är ett av de stora problemen med denna lagstiftning, där skog som tidigare varit tillgänglig genom allemansrättsligt tillgängliga stigar plötsligt avgiftsbeläggs.

Att det prövats rättsligt med skidspår behöver inte alls betyda att det är ok att börja ta betalt för att man skyltat upp befintliga stigar och spångat en promille av sträckningen.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp