Avid BB7 Road - hur ställa in?

Mayhem

Aktiv medlem
Har googlat och tittat på alla möjliga guider (bland annat Ch0OlelgFaA]1,[/MEDIA] 2, 3) hur man bäst skall justera in Avid BB7 Road. Tycker mig ha följt instruktionerna noggrannt, avstånd mellan belägg och skiva är korrekt antal klick på justeringsrattarna, allt ser rätt ut vid okulär besiktning.

Mina reglage är Sram Red Black Edition kopplade via TRP RL951 crosstop-handtag med höljen och vajer av typ Jagwire Ripcord som skall vara kompressionslöst. Crosstop-handtagen ger bra bromsverkan omedelbart, men för att få någon som helst reaktion genom Red-handtagen måste de tryckas nästan hela vägen in till bocken. Justerar jag in beläggen närmre skivan börjar de ta i varandra och låter illa.

Blir det inte bättre än så här? Hur gör ni för att ställa in era Avid BB7 Road för acceptabel prestanda? Kan det vara så enkelt att alla som är nöjda med dessa bromsar helt enkelt har nyare Shimano-reglage (5700/6700/6800/7900/9000) som drar mer vajer än vad Sram, Campa och äldre reglage gör? Snart ger jag upp, öppnar plånboken och provar de nya hydrauliska bromsarna...

Edit: De recensioner jag läst av TRPs nya hybridbromsar Hy/Rd och mekaniska Spyre har för övrigt anmärkt på samma punkt, dvs bra funktionalitet med nyare Shimano-reglage men för kräver för stora rörelser vid kombination med Sram eller Campa...

Senast ändrad:
Jag har BB7 med Tektro-reglage och får det att funka helt ok. Jag får reglagen att nypa halvvägs, hade väl dock önskat att de var lite stummare.

Jag körde med BB7 Road och asgamla Campareglage för typ fyra år sen och det funkade toppen...

Fast den här tråden är ju egentligen helt irrelevant när det nu finns hydrauliska bromsar...

Eftersom det specifikt gäller Road-versionen så hjälper knappast tips från andra versioner. Jag har Shimano-reglage till mina. Tror de heter R600. De funkar perfekt ihop med Road-versionen. Den där sköna, linjära modulationen som jag älskar.

Appel skrev:
-------------------------------------------------------
> Har precis samma problem. Jag kör Campa...

Det kan omöjligt stämma. Campa är ju normen för komponenter.

NÅGON borde prova att modda sin BB7a genom att försöka korta ner hävarmen på bromsen med en fil och se om det gör någon skillnad. Kan inte NÅGON räkna på hur många mm kortare hävarmen behöver bli för att bli bra.

Jag kör BB7 i kombination med SRAM Rival utan några problem. Kan låsa bromsarna med pekfingrarna.

Det här har du säkert redan kollat, men bara för att vara på den säkra sidan: Du har väl justerat ratten som sitter på insidan av oket?

För mig funkar det hyffsat att ställa in mina Centaur reglage med avid BB7 road. Men bromsarna känns onödigt svampiga och tar alldeles för nära styret för min smak. På racern (med Athena) tar bromsarna mycket stummare och tighare.

Jag har Force-reglage med Avid 7 road - funkar finfint! Är det inte extrareglagen som förstör? Vad ska du med dom till dessutom?

Johan A skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag körde med BB7 Road och asgamla Campareglage
> för typ fyra år sen och det funkade toppen...
>
> Fast den här tråden är ju egentligen helt
> irrelevant när det nu finns hydrauliska
> bromsar...

Den lösningen fungerar alldeles finfint fortfarande (nåja, gjorde iaf i juni när cykeln användes sist...). Däremot är grunden till en lyckad inställning att den röda ratten för det "bromsbelägg som inte rör sig" är rätt justerad.

Tillbaka
Topp