Avid Elixir 5 utan bett

planB

Aktiv medlem
Avid Elixir 5 utan bett
Har sedan några månader en cykel med Elixir 5 som har funkat bra hittils, det enda jag har gjort med dem är att centrera om oket fram för det skrek så förbannat om den hela tiden.

Men nu har det hänt något, och jag får ta i som fan för få någon bromverkan fram, och även om jag tar i är bromsverkan rätt kass. Känslan i handtaget är exakt likadan som för bakbromsen (som funkar bra), så jag gissar att det inte är luft i bromsen, eller kan det vara det ändå? Beläggen är inte särskilt slitna. Oket är centrerat. Har gjort rent skivor och belägg. Vad gör jag härnäst? Luftar systemet, eller finns det något annat?

Avid Elixir 5 utan bett
Tycker personligen att de beläggen som jag fått med mina elixir 5-or har varit kass.
Sitter just nu nukeproof-belägg i istället. Nyper bra mycket bättre.

Avid Elixir 5 utan bett
Du kan ju prova att slipa lite på beläggen så att ytan blir ruggad och se om det blir bättre då. Blir det bättre tillfälligt så byt belägg.

Avid Elixir 5 utan bett
Äh...har svårt att tro att skulle vara något fel på beläggen!

Gör rent skivorna med bräkleen eller liknande, och ev med lite stålull. (Inte avfettning eller T-röd).

Sedan steker du beläggen (finns många trådar om det här på forumet). Lägg dom på spisplattan så att ev fett bränns bort. Själv har jag induktionsspis så jag använder brännaren för creme brule och bränner av beläggen.

Sedan kommer bromsarna att ta bra igen.

Senast ändrad:
Avid Elixir 5 utan bett
OK, ska testa alla knep ikväll så får vi se hur det går. Lite rädd att bli skickad till psyket om jag börjar laga till cykeldelar på spisen, men jag har en varmluftspistol som borde funka lika bra...

Avid Elixir 5 utan bett
planB skrev:
-------------------------------------------------------
> OK, ska testa alla knep ikväll så får vi se hur
> det går. Lite rädd att bli skickad till psyket
> om jag börjar laga till cykeldelar på spisen,
> men jag har en varmluftspistol som borde funka
> lika bra...

Ingen fara om du följer Harris lysande instruktion som skänker lite finess till det hela! :)

http://happymtb.org/forum/read.php/1/451467/

En happyklassiker!

Avid Elixir 5 utan bett
JPL skrev:
-------------------------------------------------------

> Ingen fara om du följer Harris lysande
> instruktion som skänker lite finess till det
> hela! :)
>
> http://happymtb.org/forum/read.php/1/451467/
>
> En happyklassiker!

Ja, vad skulle man ta sig till utan all information på happy?

Jag har i alla fall gjort rent med isopropanol och värmt beläggen ordentligt med varmluftspistol, och nu är bromsen bra igen, så jag är nöjd. Tack för tipsen.

Tillbaka
Topp