Avid Juicy Five bromskolvar

eggen

Medlem
Många trådar på detta, men en fråga eller två till! Har precis luftat dom, men har fortfarende inte helt frigång mellan skivor och pads (helt nya pads, kört 3 mil) på framhjul och bakhjul. Det känns som kolvarna är tillbaks i utgångsposition. Har motionerat. Dom sticker ut någon millimeter från oket. Kan dom pressas enda länger bak eller är det max?
Eller är det så att BBB pads för avid juicy five är något större en orginal pads? Det saknas ytterst lite på helt frigång, men är mycket irriterande. Känns inte som det är oket da det är samma problem med båda och dom har samma position. Tacksam för lite tips från experterna.

eggen skrev:
-------------------------------------------------------
> Eller är det så att BBB pads för avid juicy
> five är något större en orginal pads?

Nej. Jag kör Juicy 5 med BBB-klossar och det går att få hjulet att snurra fritt. Jag kommer inte ihåg om kolven ska gå helt i nivå med oket.

Smorde du kolven något när du masserade? (bromsvätska eller nån olja).

/Johan

Ingen smorning. Bara såpa och vatten. Har du något tips på bra olja/bromsvätska?
Någon som vet om kolven ska vara helt i nivå med oket?

Skönt att själv svara. Med lite vold löser man det för min del. Använde en fast nyckel 11 mm och självsagt den runda sidan ( padsen var inte monterade :) ). Klarade efter mycket om och men att trycka tillbaks kolverna. Man får verkligen använda sine muskulösa armar! Den är nå helt i nivå med oket. Hjulet snurrar normalt igen. Ska passa på att motionera dom ibland, och ge dom lite olja och kärlek. Fy faen va bromser kan skapa ångest!!!

Den her filmen var bra om man skal bytte pads noen gang på avids:
http://www.5min.com/Video/How-to-Replace-the-Pads-of-an-Avid-Caliper-Brake-67721424

Senast redigerad av en moderator:
Fast BBB-padsen är ju tyvärr rätt kassa när dom går varma. Iaf dom jag har blev vackert glaserade efter typ 2 åk i avalanchebanan :(

Avid Metallic ftw!

JojjeM skrev:
-------------------------------------------------------
> Fast för stigcykling där man nyper till nån
> gång i kvarten funkar de helt OK :)
>
> /johan

Yepp, bättre än avid nästan iom att Avidklossarna måste bli varma innan det börjar hända saker.

Japp, helt backade kolvar ligger jämt med kanten på oken. Smörj inte o-ringarna (de kantiga till kolvarna) med annat än bromsvätska eftersom de kan svälla. Skulle möjligen vara silikonfett, har inte testat det själv.
Själv har jag problem med att mina kolvar inte rör sig lika mycket, trots servicekit med nya kolvar och o-ringar

Tillbaka
Topp