$%#@! avidbelägg

$%#@! avidbelägg
Tjena!

Jag kan meddela dig att avid har vetskap om detta och de jobbar för att få fram ett belägg som har en annan hårdhet.
På världscupen så är det 3 banor där klossarna ej håller. Spa, Houffalize och Fort William. Problemet ligger i sammansättningen av leran, då deras nuvarande belägg ej håller så länge.
Göteborg verkar vara ett utav de ställen som det ej funkar så bra på.

Vi som kör på Avid i världscupen har ställt som krav att de ska ordna fram ett belägg som håller.

De har varit mer än angelägna om att ordna detta, så håll till godo tills de kommer.

MVH/ Emil Lindgren

$%#@! avidbelägg
emillindgren skrev:
-------------------------------------------------------
> Tjena!
>
> Jag kan meddela dig att avid har vetskap om detta
> och de jobbar för att få fram ett belägg som
> har en annan hårdhet.
> På världscupen så är det 3 banor där
> klossarna ej håller. Spa, Houffalize och Fort
> William. Problemet ligger i sammansättningen av
> leran, då deras nuvarande belägg ej håller så
> länge.
> Göteborg verkar vara ett utav de ställen som det
> ej funkar så bra på.
>
> Vi som kör på Avid i världscupen har ställt
> som krav att de ska ordna fram ett belägg som
> håller.
>
> De har varit mer än angelägna om att ordna
> detta, så håll till godo tills de kommer.
>
> MVH/ Emil Lindgren

Vad ska man ha så länge?
du verkar insatt..

$%#@! avidbelägg
Det där verkar vara lite olika... jag har kört oerhört länge på Avid original i Hellasterräng, sen körde jag ner EBC Green på en halv tur. Nu sitter det Avid Gold Sintered på, har kört en tur med dem (i lera) och de är knappt inkörda.

Är Avid original organic eller sintered?

$%#@! avidbelägg
Mina Avid har kommit med sintrade belägg och de verkar hålla hur länge som helst. Jag har ett par nya liggandes men originalen vägrar slitas ut.

$%#@! avidbelägg
Det finns:
Avid:
* Organic
* Sintered Gold Pair

Fibrax:
* Semi Metallic
* Semi Metallic Plus
* Sintered

Goodridge:
* Organic Pads
* Sintered Pads

EBC:
* Green Kevlar
* Red Kevlar
* Gold Sintered

BBB
* PADS AVID MECH

vilka är sämst?
vilka är bäst?
varför?

$%#@! avidbelägg
0range skrev:

>
> Vad ska man ha så länge?

Bromsa inte så mycket så håller de längre :-)

$%#@! avidbelägg
BBB's blåa till Shimano är rena suddgummin, höll i ett par veckor förra hösten. Kör just nu med Fibrax Sintered och de verkar hålla rätt bra, men inte riktigt Shimano Sintered klass som det verkar just nu. Får se hur länge ett par håller, har kört i drygt tre veckor nu och 1/4 är borta bak redan...kör nog för mycket på bakhjulet... :-)

/Leo

$%#@! avidbelägg
Tjena!

Hmm.. Mina Diatech Anchor är fortfarande hälften kvar på (fram och bak).. Efter en säsong på skutan.. Ni bromsar för mycket helt enkelt.. Hayes beläggen (som var använda innan) rök på en säsong..

$%#@! avidbelägg
Biltemas V-broms-belägg... billigt. ;-)De gamla var dessutom riktigt plastiga, och snudd på outslitliga?
-Var inte så petig, så är det nog bra! De måste ju få in pengar på något..

Bla, bla, blaaa... Borde gå och försöka sova istället! (jag vet..) Susselull!

$%#@! avidbelägg
0range, vilka belägg var det du körde på? Var det Avid organic eller Avid Sintered?
Min erfarenhet av Hayes motsvarighet är att sintered håller en faktor 5 bättre än organic, typ...
Och om bromsbelägg-industrin inom cykling funkar på samma vis som bromsbeläggindustrin inom bil- och lastbils-världen så tillverkas Avids och Hayes och alla andras belägg på samma fabrik eller på en fabrik tvärs över gatan. Det finns inte såååå många i världen som pysslar med bromsbelägg. Det finns dock ganska många som kommer med önskemål ang egenskaper etc men beställningarna brukar ändå hamna på ett fåtal STORA tillverkare.
Vad jag försöker säga är att Avids sintered BORDE duga, men de kanske har skrivit en spec som suger?

$%#@! avidbelägg
Kneecap skrev:
> Tjena!

Hoj!

> Ni bromsar för mycket helt enkelt..

Jag tror det är du som cyklar för lite. ;)

"When you brake, brake like you mean it."

Jag har "slitit ut" två uppsättningar belägg i år till mina Magura Louise FR. Det är ett års normal cykling kvar på båda uppsättningarna men jag ville inte chansa i Åre och Fralperna så jag köpte nya.

BBB har funkat precis lika bra för mig som Magura orginal, men priset är detsamma så jag köper de som finns tillgängliga. Finns båda köper jag orginal för de har "slitagevarnare".

Tillbaka
Topp