Avtrampad pedal

GasPanic

Ny medlem
Avtrampad pedal
Har lyckats trampa av ena pedalen på min Världsmästarcykel. Som ni ser på bilden gick den dessvärre av precis vid pedalgängan, som alltså sitter kvar i vevarmen (Faubertyp).

Någon som har varit med om någonting liknande eller har något förslag på vad jag kan göra? Går biten att borra bort? Mina tafatta försök med borrmaskinen har än så länge varit helt misslyckade.

Red.: Ska tilläggas att jag varit nere på Cykelringen och frågat, och de sa att de inget kunde göra mer än att byta hela vevpartiet.

vevarm.jpg

Senast ändrad:
Avtrampad pedal
Använd dig av en sk "grispitt" håll koll på hur pedalen är gängad. Grispitten är gängad åt fel håll kontra en normalgänga. Detta innebär att när du gängar in grispitten lossar du på axelbiten som sitter kvar i veven. Finns att köpa på biltema eller liknande.

Lycka till!

Avtrampad pedal
Hej, det har jag varit med om!

Verktyg: en ny borr med titanbeläggning, rätt strl, de är billiga nu.

Bolt extractor från Biltema, 19-1345, instruktion medföljer i asken, diam på borr.

Se till att ta ut den från rätt håll, om det är vänstergängat.

Varmborra inte, då förstörs borren. Man får borra stötvis.

Värm runt gängan innan du skruvar ut den.

Lycka till!

Avtrampad pedal
Brando skrev:
-------------------------------------------------------
> Cykelringen hade nog fixa det där inget svårt.
> :)

Jo, det är möjligt. Men på sätt och vis är jag glad att de inte ville göra någonting åt det, för allt som jag lyckas fixa själv (m.h.a. happy :)) är sånt jag kan till nästa gång det händer :)

Senast ändrad:
Avtrampad pedal
Skulle försöka sätta WD40 eller annan typ av inträngande rostlösare på pedalaxelstumpen först och låta det verka något dygn. Sedan är det bara att borra med vanlig borr från utsidan där brottet sitter. Börja med liten borr och kyl ner stumpen emellanåt. Den lär bli rätt varm av borrandet och sitter bara hårdare i gängan när den har blivit varm. Sedan byter du till grövre diameter an efter. Har du tur kanske hela biten gängar ut sig på samma gång.

Avtrampad pedal
Det finns ett modernare alternativ till svinpitten. Det verktyget ser ut lite mer som en torx som man slår in i ett förborrat hål. Fördelen är att du kan gänga åt båda hållen. Hittar du sådana istället för svinpitt så slå till.

Avtrampad pedal
Ser ut som om den sitter rättså hårt, men testa med att försöka skruva ut den med hjälp av en tving. Kan hända att du får använda nån typ av distans (tex en mutter) för att komma åt ordentligt. Sätt tvingen åt det håll så att den dras åt när du försöker skruva ur det som är kvar av pedalen.

Ska kanske tillägga att jag aldrig testat detta själv, men då du förmodligen har alla grejer hemma kan det vara värt ett försök.

Avtrampad pedal
Det spelar väl ingen roll åt vilket håll du skruvar den. Den kan ju komma ut på bägge sidorna. att dränka den i tunn olja inna låter dock som en bra ide.

Tillbaka
Topp