AXA sports club?

Akoa

Aktiv medlem
AXA sports club?
Antar att det är flera av er som fått "Vasalöparen" tidningen som man får om man är anmäld till cykelvasan.

I den var det reklam för AXA sports club som man blir medlem i gratis. Är det någon här som är medlem? Finns det några andra liknande klubbar som man kan gå med i gratis? Man verkar ju inte få någonting och klubbkläderna är ju allt annat än prisvärda... Finns det några fördelar med att vara med i liknande klubbar förutom eventuell tävlingslicens?

AXA sports club?
Vad jag fattar är AXA medlemmar i riksidrottsförbundet, skidförbundet och triathlonförbundet. Vad jag inte fattar är hur det är med cykellicens till scf-lopp, det borde inte ingå. Ser även att flera cykelklubbar även är med i triathlonförbundet.

Det är tyvärr slående hur dåliga cykelklubbar är på Internet. Gamla länkar till döda sajter/sidor och knappt någon aktivitet eller vettig information. Det finns undantag, men i det stora är det bedrövligt ställt med cykelklubbarnas sajter. Har själv funderat på att gå med i en cykelklubb och letat information och blivit nedslagen av kvalitén och bristen på information...

AXA sports club?
Pastis skrev:
-------------------------------------------------------
> Vad jag fattar är AXA medlemmar i
> riksidrottsförbundet, skidförbundet och
> triathlonförbundet. Vad jag inte fattar är hur
> det är med cykellicens till scf-lopp, det borde
> inte ingå. Ser även att flera cykelklubbar även
> är med i triathlonförbundet.
>
> Det är tyvärr slående hur dåliga cykelklubbar
> är på Internet. Gamla länkar till döda
> sajter/sidor och knappt någon aktivitet eller
> vettig information. Det finns undantag, men i det
> stora är det bedrövligt ställt med
> cykelklubbarnas sajter. Har själv funderat på
> att gå med i en cykelklubb och letat information
> och blivit nedslagen av kvalitén och bristen på
> information...

+1

AXA sports club?
Det finns ju faktis några fina stockholmsklubbar med fina hemsidor. Som är uppdaterade. Hittar man inte det man söker är det bara att sänga iväg mail till någon i styrelsen oftas så ser de till att det kommer till rätt person.

AXA sports club?
Pastis skrev:

>
> Det är tyvärr slående hur dåliga cykelklubbar
> är på Internet. Gamla länkar till döda
> sajter/sidor och knappt någon aktivitet eller
> vettig information. Det finns undantag, men i det
> stora är det bedrövligt ställt med
> cykelklubbarnas sajter. Har själv funderat på
> att gå med i en cykelklubb och letat information
> och blivit nedslagen av kvalitén och bristen på
> information...

Värt att ha i åtanke är att idrottsföreningar drivs idéellt vilket innebär att det kanske varken finns tid, kompetens eller resurser till att ha en riktigt bra hemsida.

Senast ändrad:
AXA sports club?
Hur tänker man när man dissar en klubb på grund av dess kompetens att driva en webbsida? Vad är man ute efter då kan man fråga sig... Själv värderar jag helt andra saker vid detta val.

AXA sports club?
Jag vet att det är mycket ideellt arbete och kräver inga superflashiga sidor, bara information och att den är rätt. Orkar man inte ens fixa till länkar med fel domännamn, så verkar man inte vara intresserad av nya medlemmar. Bland annat på scf finns länkar till klubbar som bytt domännamn, se för tusan till och fixa till det och andra fel!

År 2012 ska man väl inte behöva ringa runt till 4-5 olika klubbar bara för att man är intresserad av grundläggande information? Vad kostar medlemsavgiften och vad ingår då, licens, försäkring? Träningstider, information och bilder på klubbdressen, o.s.v. Däremot när man sedan ska göra sitt val så ringer man väl och frågar/pratar om sista.

AXA sports club?
fredrikw skrev:
> Hur tänker man när man dissar en klubb på grund
> av dess kompetens att driva en webbsida? Vad är
> man ute efter då kan man fråga sig... Själv
> värderar jag helt andra saker vid detta val.

Att få info om vad klubben pysslar med och vad det innebär att vara medlem kan vara intressant info som inte tar speciellt lång tid att ordna. De gånger jag letat efter en klubb så har jag fått intrycket att de inte är speciellt intresserade av nya medlemmar. Om det är svårt att hitta sådan grundläggande info om klubben så drar jag lätt den slutsatsen. Om det är korrekt eller inte vet jag inte...

AXA sports club?
Exakt Akoa! Vi som inte är uppfödda inom cykling har svårt att hitta vettig information och idag använder man nätet till det! 8) Ni som redan är inne i sporten verkar ha jävligt svårt att fatta det... Varför finns det så få tävlingscyklister i detta land men så många cykelintresserade motionärer? Vi som inte bor i storstäder har ännu svårare att hitta klubbar...

AXA sports club?
Skärpning nu för fasen, tror ni att idrottsföreningar inte fanns innan webben fanns? Skillnaden är att nu sitter folk hemma och är arga för att inte allt blir serverat istället för att faktiskt engagera sig lite. En idrottsförening är inte ett företag som säljer en tjänst, den byggs upp av dess medlemmar och deras engagemang.

Sedan säger jag inte att det finns mycket att vinna på bättre information, men det är en fråga på popoulationsnivå och inte något som en enskild, rationell och vettig människa kan skylla på.

AXA sports club?
Jag har surfat in på närliggande klubbars hemsida och där har det varit urusel information. Ja jag vill i lugn och ro kunna läsa om vad det innebär att vara med i deras klubbar. Just nu får jag känslan av att det är en hemsida enbart gjord för medlemmar. Om du kallar det att få allt serverat så javisst. Om klubbarna bara vill ha de som är "födda" in i klubben och deras kompisar i klubben så gör de helt rätt. Om inte så tror jag att om någon i klubben lägger en, max två timmar på att förklara varför man ska bli medlem och vad det innebär så kan de utöka medlemsantalet med oerhört många medlemmar.

Tyvärr tror jag dock att en del klubbar inte vill ha fler medlemmar utan är nöjda som det är.

AXA sports club?
Med er inställning kommer aldrig cykelsporten att öka i popularitet. Hoppas verkligen inte ni är med och driver några cykelföreningar eller förbund! Dags att ta bort skygglapparna och inse verkligheten!

AXA sports club?
Det är tur för föreningarna som kan få dig som medlen så du kan göra en massa dagsverken och visa hur det ska gå till. Jag tror att alla väntar på det.

AXA sports club?
Miss Lycka skrev:
> SCF har en lista över klubbar.
Haha, läs vad jag skriver människa! SCF har fel på länkarna till föreningar!

Exempel bara i dalarnas distrikt: I scrolllistan finns bara 3 föreningar, men om man går in på distriktsidan finns nio klubbar, varav nedanstående fungerar NOT...

Falu CK: hamna på kinesk sida http://www.faluck.com/
Mora CK: hamnar hos http://www.vasatrampet.se/indexnew.php
Ludvika CK: sidan finns inte http://www3.idrottonline.se/templates/Page.aspx?id=294803

Nu hittar jag till slut efter visst googlande till rätt sidor men hur seriöst är ovanstående?

AXA sports club?
Akoa skrev:
> Jag har surfat in på närliggande klubbars
> hemsida och där har det varit urusel information.
> Ja jag vill i lugn och ro kunna läsa om vad det
> innebär att vara med i deras klubbar. Just nu
> får jag känslan av att det är en hemsida enbart
> gjord för medlemmar. Om du kallar det att få
> allt serverat så javisst. Om klubbarna bara vill
> ha de som är "födda" in i klubben och deras
> kompisar i klubben så gör de helt rätt. Om inte
> så tror jag att om någon i klubben lägger en,
> max två timmar på att förklara varför man ska
> bli medlem och vad det innebär så kan de utöka
> medlemsantalet med oerhört många medlemmar.
>
> Tyvärr tror jag dock att en del klubbar inte vill
> ha fler medlemmar utan är nöjda som det är.

Nu vet jag ju inte vilken del av Sverige vi pratar om och jag är själv inte med i någon klubb. Men jag har kontaktat både Fredrikshof och Crescendo Velo och de har varit mycket tillmötesgående och offrat ideell tid på mig. Hos Fredrikshof blev jag genast inbjuden att delta i klungträning vilket jag också gjort två gånger. Sen är jag välkommen att träna med dem i olika fartgrupper utan medlemskap, vilket jag betraktar som både inbjudande och tillmötesgående. Hos Crescendo är de också bra och juste men där är inriktningen tävling och det är inte riktigt min grej just nu. Jag tror alla klubbar har folk som fungerar som naturliga faddrar och hjälper folk på traven. Hemsidorna sköts säkert på fritiden av någon som inte hinner med och det enda man åstadkommer genom att klaga är att de som sliter blir deppiga.

AXA sports club?
Hasse#7 skrev:
> Akoa skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag har surfat in på närliggande klubbars
> > hemsida och där har det varit urusel
> information.
> > Ja jag vill i lugn och ro kunna läsa om vad
> det
> > innebär att vara med i deras klubbar. Just nu
> > får jag känslan av att det är en hemsida
> enbart
> > gjord för medlemmar. Om du kallar det att få
> > allt serverat så javisst. Om klubbarna bara
> vill
> > ha de som är "födda" in i klubben och deras
> > kompisar i klubben så gör de helt rätt. Om
> inte
> > så tror jag att om någon i klubben lägger
> en,
> > max två timmar på att förklara varför man
> ska
> > bli medlem och vad det innebär så kan de
> utöka
> > medlemsantalet med oerhört många medlemmar.
> >
> > Tyvärr tror jag dock att en del klubbar inte
> vill
> > ha fler medlemmar utan är nöjda som det är.
>
> Nu vet jag ju inte vilken del av Sverige vi pratar
> om och jag är själv inte med i någon klubb. Men
> jag har kontaktat både Fredrikshof och Crescendo
> Velo och de har varit mycket tillmötesgående och
> offrat ideell tid på mig. Hos Fredrikshof blev
> jag genast inbjuden att delta i klungträning
> vilket jag också gjort två gånger. Sen är jag
> välkommen att träna med dem i olika fartgrupper
> utan medlemskap, vilket jag betraktar som både
> inbjudande och tillmötesgående. Hos Crescendo
> är de också bra och juste men där är
> inriktningen tävling och det är inte riktigt min
> grej just nu. Jag tror alla klubbar har folk som
> fungerar som naturliga faddrar och hjälper folk
> på traven. Hemsidorna sköts säkert på fritiden
> av någon som inte hinner med och det enda man
> åstadkommer genom att klaga är att de som sliter
> blir deppiga.

Stämmer säkert. Många sliter säkert utan att få något för det. De flesta som håller på med cykelsport på fritidsbasis har ju dock gott om pengar känns det som. Skulle säkert fungera bättre om klubben erbjöd någon hundralapp i timmen (eller klubbkläder kostnadsfritt?) till den som tar på sig arbetet.

AXA sports club?
Miss Lycka skrev:
> Det är tur för föreningarna som kan få dig som
> medlen så du kan göra en massa dagsverken och
> visa hur det ska gå till. Jag tror att alla
> väntar på det.
Bra, slå ifrån dig och låt andra som inte ens är medlemmar göra jobbet! Inte undra på Svensk cykel lever ett liv som ungefär gråsuggor gör under fuktiga stenar... Tur det finns motionärer som håller cirkusen igång!

AXA sports club?
Pastis skrev:
> Med er inställning kommer aldrig cykelsporten att
> öka i popularitet. Hoppas verkligen inte ni är
> med och driver några cykelföreningar eller
> förbund! Dags att ta bort skygglapparna och inse
> verkligheten!

Som sagt var, håll isär population och individ. Kommunikationsbrister är självklart ett problem för nyrekrytering och för att öka intresset och något alla som driver ideella föreningar är fult medvetna om och gör sitt bästa för att jobba mot. Men kom för fasen inte och skyll på det när det gäller dig själv, för visst är du väl fullt kapabel att ta reda på saker själv och visa lite intresse om det är något du vill? Om inget annat kan du väl ta dina insikter och lägga ner lite tid för att din lokala cykelklubb ska bli bättre på att kommunicera och rekrytera. För visst förstår du att klubben inte är ett företag som du köper en tjänst från?

AXA sports club?
Det vet jag mycket väl att Garry är ordförande i Dalarna. Jag begär inga supersajter, bara lite korrekt information och riktiga fungerande länkar.

AXA sports club?
Pastis skrev:
> Miss Lycka skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det är tur för föreningarna som kan få dig
> som
> > medlen så du kan göra en massa dagsverken och
> > visa hur det ska gå till. Jag tror att alla
> > väntar på det.
> Bra, slå ifrån dig och låt andra som inte ens
> är medlemmar göra jobbet! Inte undra på Svensk
> cykel lever ett liv som ungefär gråsuggor gör
> under fuktiga stenar... Tur det finns motionärer
> som håller cirkusen igång!

Du verkar väldigt kreativ och duktig så det finns massor av saker som du har kommit på, som kan göras bättre. Det är ju lämpligt att du tar tag i det då. För du menar väl inte att någon annan ska göra det för att just du ska tillfredsställas? Du är ju inte ens medlem.

Välkommen till till den ideella världen inom föreningslivet.

AXA sports club?
Miss Lycka, jag önskar jag kände dig bättre men du släpper så lite egna känslor i dina svar. För att vara klubbansluten känns du inte direkt som en av de naturliga faddrarna som inbjuder nykomlingar till klubben och tar hand om dem. Men det är möjligt att jag misstar mig fullständigt.

AXA sports club?
Att jag är en klippa på det mesta är en annan sak, det kan vi ta en annan gång. Tycker dock det är sorgligt att se att det är alldeles för mycket felaktig information på scf och dess klubbars sidor. Jag vill ju bara att det ska vara rätt och lätt att hitta så att fler kan bli medlemmar!

AXA sports club?
Bra saker med Axa är också att de ibland skickar gratis mössor som de gärna vill att man har på sig i tex Vasalopept. Smart marknadsföring tycker jag.
Och så håller jag med Pastis.

AXA sports club?
Meningen är att alla idrottsklubbar ska ha en idrott-on-line adress och att klubbarna uppdaterar den. Det verkar inte alla klubbar göra men det verkar finnas några här som kan ta på sig den uppgiften.

AXA sports club?
Akoa skrev:
>
> Stämmer säkert. Många sliter säkert utan att
> få något för det. De flesta som håller på med
> cykelsport på fritidsbasis har ju dock gott om
> pengar känns det som. Skulle säkert fungera
> bättre om klubben erbjöd någon hundralapp i
> timmen (eller klubbkläder kostnadsfritt?) till
> den som tar på sig arbetet.

jag har inte mer pengar än vad mina arbetskollegor, o de tycker sig inte ha råd. handlar snarare ofta om att prioritera vad man lägger pengar på. så det där me att cykel = rik, det håller jag inte riktigt med, inte rent generellt i alla fall. de flesta klubbar har ju inte supermycket pengar att röra sig med. visst kan jag hålla med om att man som klubb kan ha lite information på sin sida, samtidigt, ska allt vara serverat på silverfat? känns ju lite trångsynt att dissa en klubb bara för att man inte hemsidan har all information. ska man prioritera cykel eller hemsida? :D

AXA sports club?
oxr skrev:
> Länkar, används det fortfarande? Känns lite
> pre-google.

Fast Google bygger ju fortfarande på länkar, om jag förstått saken rätt!

AXA sports club?
Har vi rett ut om man uppfyller kravet på klubbmedlemskap genom axa sports club om man skall tävla i annat än motionsklass?
Axa sc verkar ju inte vara med i scf?

AXA sports club?
Ska du tävla i triatlon eller skidåkning verkar det räcka. Men det blir väl svårt att plocka ut en elitlicens från SCF från en klubb som inte är ansluten till SCF?

Om du verkligen inte vill vara med i en lokal klubb så finns CF Fricyklisterna som inte har någon lokal verksamhet och främst riktar in sig på sådant som traditionella cykelklubbar inte satsar på - som DH, 4X och liknande. Men får du en licens så får du tävla i vilken diciplin du vill.

AXA sports club?
Axa är med i scf o det går utmärkt att lösa tävlingslicens. Dock tar dom 100kr i avgift för att läggas upp på indta. Medlemskapet är ju dock gratis. I övrigt är klubben och hemsidan helt död, mer lr mindre. Jag antar klubben existerar helt pga att vasaloppet kräver klubbmedlemskap. Man brukar få en mössa om man är anmäld. Klubbkläderna kommer från trimtex till vanliga priser. Trimtex är sköna , snygga, bra passform men sömmarna är av bedrövlig kvalitet. Helt enkelt en klubb för latmaskar o snåljåpar som behöver en klubb att tävla för och som säljer sig till en påse med havregryn. Gott så. Jag är medlem.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp