Backspegel i bocken på racer...

Paris11

Medlem
Innan ni reagerar allt för starkt så låt mig utveckla. Jag har aldrig tyckt att det är snyggt med spegel på cykel men satan så bra. Jag har stor vana att cykla med spegel från när jag är ute och reser med min Touring cykel. En av de viktigaste prylarna man kan ha som långfärdscyklist enligt mig.

Jag cyklar racer kring Göteborg till vardags och det har blivit med spänningar i trafiken de senaste åren upplever jag. Förra sommaren fick jag några obehagliga erfarenheter och resultatet blev att jag var på helspänn oftare än vanligt.

Jag har inga problem med att titta bak över axeln eller under armhålan men det blir lite tjatigt när det blir för frekvent...

Jag älskar min backspegel! Vi kan inte göra mycket åt de arga bilister som finns mer än att vi kan hålla koll på dem. Backspegeln gör att jag kan planera/övervaka trafiken på ett mycket bra sätt och samspela i trafiken när jag är ute.

När jag cyklar med min spegel så upplever jag att 80 % av alla bilister gör ett bra jobb med att vara rädd om cyklisten i väggrenen. Jag kan nu t.ex. då jag får möte med bil eller cyklar på smalare partier enkelt se i god tid om det kommer bil bakom. Jag ser om den saktar ner istället för att klämma sig förbi farligt nära. Sedan kan jag när de kör om och är i höjd med mig tacka med handen för deras omtanke. Nu är jag åter så harmonisk som jag vill vara på mina turer efter en dag på jobbet.

Så varför skriver jag detta? Jag vill tipsa och kanske kan någon mer göra detta billiga inköp (80-150kr) och känna som jag. Ser inte många som nyttjar denna enkla lilla spegel för att hålla koll på de resterande 20 %

http://en.bumm.de/produkte/mehr/fahrrad-rueckspiegel/cycle-star.html

Den minsta på en diameter på 60mm. Denna har jag och som ni förstår är jag nöjd. (Ska så klart vara den utan arm för racer).

http://en.bumm.de/produkte/mehr/fahrrad-rueckspiegel/cycle-star-80.html

Lite större med sina 80mm. Den ger en större bild av det bakom dig och det kan aldrig vara fel. Själv tycker jag det räcker det med den på 60mm (lite estetiskt tänk också).

Finns det då några nackdelar? Jag har fått vänja mig lite med att se till att jag inte slår i den då jag ställer mig upp, men det är allt. Jag minns att det var en liten inställnings och invänjnings period då jag skaffade min första till min Touring cykel. Den ser också rätt ok ut på min racer tycker jag, inte allt för stort övergrepp på dessa vackra cyklar.

/M

Bilagor

• Spegel.png
    Spegel.png
    401.8 KB · Besök: 526
Jo, har själv funderat på en sån. Inte alls en dum idé.

Apropå bilden, du har väldigt fint golv. Vad kräver det för underhåll?

emmer sa:
Sicken 1900-talslörning :-)

Numera ska det vara Radar och In sight display
edit: Ungefär 0:22 in i ghFfb5fSAkg]denna[/MEDIA] video

Nästa steg är förstås den självstyrande och självbromsande cykeln s.a. att man helt kan fokusera på att generera hög effekt. Om man sen har automatisk inspelning av det hela via glasögonen behöver man inte ens titta sig omkring utan man kan helt gå in i sin egen värld och bara skrika "Shut up legs" till påkarna.

Det var ta mig fan Hi-tec:-) och helt nytt för mig! Men där går min gräns och jag stannar kvar i 1900 talet;-). Ska jag vara helt ärlig så kan jag knappt fatta att jag cyklar med en spegel på min racer! Jag är inte rädd av mig längs vägarna men jag har märkt att jag byggt upp en ilska som ligger där varje gång nu någon kör supernära. Vill mest undvika dessa överraskningar som får mig att se rött då jag anser att det är helt, helt onödigt. Och för mig uppenbarligen, otroligt provocerande. Hur reagerar ni?

Och när det kommer till mitt golv så sköter det sig själv och fina märken har det blivit genom åren när jag meckar och tappar lite verktyg och lite annat då och då. Fina minnen och snyggt vintage om man gillar det.

/M

GoranS sa:
emmer sa:

Nästa steg är förstås den självstyrande och självbromsande cykeln s.a. att man helt kan fokusera på att generera hög effekt. Om man sen har automatisk inspelning av det hela via glasögonen behöver man inte ens titta sig omkring utan man kan helt gå in i sin egen värld och bara skrika "Shut up legs" till påkarna.

Låter som ett standardspinningpass på gymmet. Jämfört med att cykla utomhus är det tyvärr himla tråkigt.

Garmins radar är förresten riktig trevlig. Kan varmt rekommenderas om man har en modernare Edge. Den är dessutom förhållandevis billig vilket alltid är ett plus.

-Andy- sa:
GoranS sa:
emmer sa:

Låter som ett standardspinningpass på gymmet. Jämfört med att cykla utomhus är det tyvärr himla tråkigt.

Precis min poäng!

GoranS sa:
-Andy- sa:
GoranS sa:
emmer sa:
Precis min poäng!
Och poängen var fullkomligt poänglös (vilket du kunde läsa i den delen av "-Andy-"s inlägg du tog bort.
Men tycker du att momentet att bli överraskad av bilar som kör fort och riktigt nära är viktigt så kör på och kör gärna lite längre ut i vägbanan så ökar chansen till detta nöje.

Paris11 sa:
...
Jag älskar min backspegel! Vi kan inte göra mycket åt de arga bilister som finns mer än att vi kan hålla koll på dem. Backspegeln gör att jag kan planera/övervaka trafiken på ett mycket bra sätt och samspela i trafiken när jag är ute.
...

/M

Ändrar den vinkel pga ojämnheter i vägbanan?
Är spegelglaset välvt?

emmer sa:
GoranS sa:
-Andy- sa:
GoranS sa:
emmer sa:
Precis min poäng!
Och poängen var fullkomligt poänglös (vilket du kunde läsa i den delen av "-Andy-"s inlägg du tog bort.
Men tycker du att momentet att bli överraskad av bilar som kör fort och riktigt nära är viktigt så kör på och kör gärna lite längre ut i vägbanan så ökar chansen till detta nöje.

Vill du läsa det jag skriver som fan läser bibeln, så varsågod!

Spegeln är välvd och den ändrar sig inte av gupp eller liknande.

Ja gjorde en riktigt lång tur och spegel kan inte avvärja något men du får en chans att göra det. Av egen erfarenhet har jag klarat mig undan några situationer som skulle kunna ha slutat illa (inte i Sverige). Det är inte ofta det händer något men jag är beroende av den när jag kör Touring. Kanske gillar jag bara att ha lite kontroll. Vissa länder behövs den inte alls men det blir lite som när man kör bil. Gött att kunna lite enkelt/ofta slänga ett öga om vad som händer bakom mig.

Ni får testa, kostar inte många kronor:-) Men lite gubb/tant varning är det allt, ha,ha

Menar du att en bilist ser den där spegeln? Jag är rätt säker på att de är alldeles för upptagna med att stirra ner i mobilen, alternativt anteckna vad du har på dig; och om det är lycra så sträcker sig fingrarna mot spolarvätske-spaken...

Sjukt underskattad grej, faktiskt. Alla har vi våra egna syften. Har en cykelbackspegel på pendlarmilitärcykeln, beställd från eBay för <15 SEK. Ehrm, min andra, faktiskt. Någon fräck dude/dudinna stal nämligen den första nere i cykelförrådet, men beställde då såklart genast en ny och nu har jag minsann låtit linda vävtejp runt alltsammans. Visst går den att stjäla, men tjuven ges då åtminstone en chans att tänka till om det är värt det.

http://pages.ebay.com/link/?nav=item.view&id=181941296076&alt=web

Bilagor

• 20160503_080956.jpg
    20160503_080956.jpg
    574.3 KB · Besök: 101
Jag blev inspirerad och slog till jag med. 9 Euro. Ska provas imorgon för första gången. Har en på pendlarcykeln med rakt styre och det kändes väldigt tomt dom första milen på racer utan. Men snyggt är det inte.

Hur är det nu för tiden med spegel på lvg-trucken? Jag har radar (Garmin) sedan ganska länge och har svårt att vara utan den, men vid vänstersväng tex så vill man ju ändå vrida runt huvudet. Och några gånger på vissa rundor jag tar så är känslan att det inte vore så pjåkigt med en lite spegel.

Har trott att backspeglarna ger så dålig bild att det inte var lönt men utifrån tråden verkar de funka, kommer nog köpa och testa,

Jag kör sprintech spegel. Tycker den fungerar väldigt bra, känns tomt utan den på mina cyklar med bockstyre. Kör endast spegel på vänstersidan. Finns tydligen en XL-variant som jag inte testat.

Jag kör sprintech spegel. Tycker den fungerar väldigt bra, känns tomt utan den på mina cyklar med bockstyre. Kör endast spegel på vänstersidan. Finns tydligen en XL-variant som jag inte testat.

Ser ju inte så illa ut. Var har du köpt dom?

Legendariska Bosse Diesel som försökte lära mig och ett gäng andra nybörjare att cykla landsväg i grupp 2021 har en backspegel har jag sett, då måste det vara bra. (y) Möjligt dock hans var hjälm-monterad.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp