Bad boy 4 eller Trek 7.3?

mindlea

Ny medlem
Jag ska köpa min första cykel, som ett alternativ till bilen samt för motion. Då jag aldrig tidigare köpt en ordentlig cykel så har jag noll koll på komponenter och allt som har med cyklar att göra.
Med lite hjälp av en vän så hittade vi Trek 7.3 som verkar vara bra för mig och jag hade mer eller mindre bestämt mig för att köpa den även om jag inte var HELT nöjd. Förra veckan såg jag Specialized Bad boy 4 och blev kär. Ramen är gudomlig, men cykeln kostar ju också några tusen mer också =/
Alla säger att det är så viktigt att det "känns rätt/bra", men jag har provat lite olika cyklar och kan inte riktigt känna hur det "ska" kännas (Det var precis samma sak när jag köpte säng, alla kändes ju bra). Det känns mest ovant att styret är så lågt.

Är det någon som har koll på de olika cyklarna och kan rekommendera någon? För/nackdelar?
Är det dumt att lägga nästan nio tusen på sin första cykel?
Om jag väljer den dyrare, hur mycket mer underhåll behöver den? Kommer det att bli en kostsam historia med lagningar och allt sånt eller behöver det inte bli så?

Jag är evigt tacksam om någon vill hjälpa mig!

Bad boyen är grymt fin. På Treken som har v-bromsar lär du behöva byta bromsklossar oftare och till slut även hjul, på bad boyen med skivbromsar så blir det värsta en skiva och det är först efter många års användning och inte så stor kostnad.

Så bättre att lägga lite extra i början istället för spara lite då som man ångrar senare och som är svårt att ångra utan att köpa en helt ny cykel.

Har pendlat 2 år på BB ultra ( med dämparen), det är en bra cykel jag kan rekommendera. Det finns några beg här på K&S och blocket. Oavsett vilken du väljer så är min rekomendation skivbromsar.

Annars så är ju en CX inte illa att pendla på.

CX står för cykelcross (cyclocross) och är, väldigt enkelt uttryckt, en grov räser. En CX har bockstyre och skiljer sig ofta lite i geometrin från en vanlig räser. Det får plats lite fetare däck och ofta även skärmar om så önskas.

Rekommenderar dig att kolla något klipp på youtube eller så, så får du en liten bild av vad folk som kör CX egentligen håller på med :)

Ulmanyar skrev:
-------------------------------------------------------
> Rekommenderar dig att kolla något klipp på
> youtube eller så, så får du en liten bild av
> vad folk som kör CX egentligen håller på med :)

Häpp, häpp, häpp.... Inte misstänkliggöra eller ifrågasätta sundheten i CX!
cross_crash1.jpg

Det kan jag tro på, men eftersom jag är så ny så är jag orolig över att om jag köper cd och sen ångrar mig för att den inte passar mig. Eller jag kanske börjar åka annat än asfalt och vill ha tex dämpare?
Hehe, sekten?

mindlea skrev:

> Sen så är styret 620 mm. Är det inte väldigt
> brett?

Nix, är inte brett, snarare för smalt :-D

"Standard" har tidigare varit 580mm vilket nu för tiden anses väldigt kort.. Bytte nyss själv ifrån 580mm till 720mm och skulle ej vilja ha smalt styre igen.

Men summan av kardemumman gällande styre, skulle du anse det för brett, eller för smalt, så kostar inte ett styre många hundralappar å byta i efterhand.

Senast ändrad:
mindlea skrev:
> http://www.cannondale.com/swe/2012/bikes/recreatio
> n-urban/urban/bad-boy/2012-bad-boy-4-20340
>
> Alla verkar rösta på cannondale, men kolla under
> ram och gaffel, vad tycker ni om 1,5 tum?? Det
> går ju inte att byta om man inte skulle vara
> nöjd för allt är väl ändå 1,8 eller hur
> ligger det till?

1,5" har reducerkit från en hel del tillverkare om man nu skulle vilja byta. 1 1/8 är standard, vilket är mindre.

620 är fint, annars kan säkert butiken kapa de med.

mindlea skrev:
> Hydrauliken då, det är ju knepigare när man ska
> laga. Vad kostar det att lämna in om man tex får
> en läcka i bromsarna?

Hmm, öppnar du inte någon skruv så olja läcker ut är det rätt idiotsäkert system normalt sett.

mindlea skrev:
> okej, så inga andra problem med hydrauliken som
> generellt brukar kunna uppstå?

Vissa verkar ha otur och får luft i systemen men personligen har jag kört med samma hydrauliska bromsar sommar/höst/vinter/vår i 3-4 års tid och aldrig gjort ett dugg mer än bytt belägg.

Tillbaka
Topp