Både XC och freeride

Både XC och freeride
Cove Stiffee. Blir hur du bygger den. Lätt, smidig och stark.

Bilagor

• DSC00046.JPG
    DSC00046.JPG
    88.3 KB · Besök: 15
Senast redigerad av en moderator:
Både XC och freeride
Tja, motionera i Hellas kan ju vara allt mellan Gula och motionsslingorna. Håller man sig borta från sådan som inte har trampats fram är min Mongoose Teocali perfa. Funkar även för lättare DH-lekar.

Den är mysig som sjutton på grusväg oxå, bara man inte gör sig sådan förbannad brådska:-)

<http://www.mongoose.com/bikes/detail.php?id=349&brandLine=Pro_International&brandID=57>

Oscar

Både XC och freeride
Mangem: är det en hardtail du vill ha? Hossen brukar rekommenderas varmt till de som vill ha en lite kralligare HT.
Budget?

/Johan

Både XC och freeride
Är rätt osäker vad jag ska ha. En cykel som är allround utan att allt blir en enda stor kompromiss. Mer inriktad på kortare teknisk "lek"-cykling än snabba långpass på skogsstigar. Budget 12´.

Både XC och freeride
PerJ skrev:
-------------------------------------------------------
> Fjärdebrunn: Vad väger din gås?

Vet inte riktigt faktiskt men fjäderlätt är den inte. Fetare styrstam, däck och CB Mallets har inte direkt lättat den. Runt 14 skulle jag gissa.

Både XC och freeride
Fullgung? En Santa Cruz Heckler kanske? Eller om du vill ha nåt som verkligen håller för freeride OCH funkar för XC så varför inte en Bullit. Enda nackdelen just nu med den är att den är svår att få tag på, då Santa Cruz dragit tillbaka den tillfälligt för "upphottning", men till hösten finns den igen. Den finns som begagnad, isåfall är det 2002.5 och framåt som rekommenderas, med 5th Element coil bakdämpare. Min ser ut så här och funkar till det mesta, som idag 47km runt Kinnekulle:

eller lite bus i Åre:
skarmflygare1.jpg

Foto: ErikPe, Cyklist: Leo

Santa Cruz Bullit

/Leo

EDIT: Ajdå, tipset sprack på budgeten, men med lite tur går det att hitta en begagnad ram för under 12'.

Senast redigerad av en moderator:
Både XC och freeride
Va d gäller Poisonbikes.de

är deras modeller ovanligt stora eller gör dem inte cyklar till större personer...när man tittar på deras mått så ser det ut som en minilarge på t.ex vx:n...för enduro/freeride
knepigt
men snygga hojar o bra pris
Niklas

Både XC och freeride
mangem skrev:
> Vad skiljer Hoss från Hoss Deelux ?

Komponenter. Bättre framgaffel, bättre bromsar och bättre växlar, ungefär.

Både XC och freeride
Jag kör själv en Cannondale Prophet 1000 som med Python XC däck är snabb som vilken annan FS XC hoj som helst. Med Maxxis Ignitor 2.35 har den även fått bekänna färg både i Verbier och Les Arcs och jag kan säga att det inte var hojen som satte gränsen... Ruskigt bra "allmountain" hoj!

Både XC och freeride
Jag förstår varför man köper en överdimensionerad xc-cykel om man väger 100+ och vill köra xc utan att behöva bekymra sig om man kör för klumpigt. Däremot förstår jag inte varför man köper en överdimensionerad xc-cykel om vill köra freeride, dirt eller street. Bara för att Hoss är överdimensionerad gör det väl den inte till någon ultimat buscykel? Kan någon förklara?

Både XC och freeride
oxr skrev:
> Jag förstår varför man köper en
> överdimensionerad xc-cykel om man väger 100+ och
> vill köra xc utan att behöva bekymra sig om man
> kör för klumpigt. Däremot förstår jag inte
> varför man köper en överdimensionerad xc-cykel
> om vill köra freeride, dirt eller street. Bara
> för att Hoss är överdimensionerad gör det väl
> den inte till någon ultimat buscykel? Kan någon
> förklara?

Jag hade en hoss dee-lux som jag moddade till friåkningshoj(130mm Z1, kortare styrstam, bredare styre, bash etc) och håller med dig oxr. Efter att ha kört lite riktiga friåkningshojar så kan jag säga att geometrin på hossen inte riktigt lämpar sig till drops etc. Men är helt enkelt för framåtlutad för att köra fort nerför!

Både XC och freeride
GT Ruckus är en fin blandning som inte är för mycket framåtlutad för freeride. Håller lär den göra också, riktigt fet. (:

Både XC och freeride
Pistol bör ju kunna ge ful-tyskarna en riktig match. Den verkar MYCKET trevlig till det priset.
Va dväger den?

/T

Både XC och freeride
Jag var och kollade på en Pistol 1 idag, men eftersom den är mer lämpad för lättare och mindre personer pga dämpningen så har jag nog inriktat mig mera på tex. Focus Bud istället. Sen har ju Pistolen lite udda lösning på bakdämpningen som gör det marigt om man skulle vilja byta den mot något annat.

Både XC och freeride
Jo, bakdämparen på pistolen e ju udda då det e giant's egna fäste på den.
Angående att den e byggd för mindre/lättare personer vet jag inte om jag håller med om..till viss del.
Är själv e person i storlek XXL. Och jag bottnar långt ifrån bakdämparen. Den ger mig ett bekvämt "gung". Framdämparen e däremot mjuk, men ska fixa hårdare fjädrar i den(ca 500:-) o sen tror jag inte den heller kommer bli nåt problem med.

Både XC och freeride
Tillbaka
Topp