Bästa stigen eller banan du cyklat på ?

• Trådstartare Trådstartare NickeB
  • Start datum Start datum
N

NickeB

Guest
Vill ha lite nya ställen att drömma om.....

Gärna nån länk eller bild....

I Sverige, Törnbergs stig, se Turtips, under Dalarna, Falun...
I Norge, en "kostig" mellan två fjälltoppar, från Stryn till Hellesylta... Se bilder under min profil...

Förhoppningsvis kan de komma att finnas bilder efter helgen från Törnbergs stig då jag och en kompis lurar på om vi ska ut och ha en "avslutningscykling med fika" finns nog stor risk att även de blir en del fotande då också...

bensu skrev:
-------------------------------------------------------
> Vill ha lite nya ställen att drömma om.....
>
> Gärna nån länk eller bild....

I USA, kanske Hole in the Ground

HoleInTheGroundTrail9.jpg

eller Tahoe Rim Trail

KingsburygradeArmstrong17.jpg

eller Monarch Crest.

Monarchcrest10.jpg

I centraleuropa kanske Dosso Spirano vid Lago di Garda

dossaspirano8.jpg

eller Suvrettapasset i Engadin

suvretta15.jpg

Hemma i Uppsala, Lunsen, leden mellan Flottsund och Lunsentorpet

lunsenl2k.jpg

Per

Vandringsleden mellan Linköping och Bjärkasäby var rätt trevlig. Men det var ett helvete med alla spänger som var såphala efter regnet!

FYFAAAAAAAAAANNN ! Vad taskigt Per ! Jag blir SJUUUUUUUUUKT sugen på USA !
Kan inte du arra en budget resa... ? ;o) Helt allvarligt alltså !

//Skogling

Har inte cyklat så många än.
Men jag gillar stjärnstigen i Åre. Kälkspåret lika så.
Här hemma är enligt mig Vättlefjäll otroligt bra.

Men USA lockar, visst gör det. Likaså alperna!

Vad sägs om Slåttbergsleden här uppe i Övik. Den är KANONSKÖN! (Nu vart det ju jag som drömde mig tillbaka till den... :-)
hr15.JPG

hr17.JPG

hr18.JPG

EDIT: glömde imgtaggen

Håller med Olle_Edlund om att Östgötaleden mellan Lkpg och Bjärka-Säby är bra. Men ändå gillar jag nog en del utförslöpor på Ramunderberget i Söderköping bättre... :)

Annars tillhör Rampen upp på jumbo-stenen på Vidingsjöbanan (där SSSM 05 körs i helgen) de roligare partierna jag kört. Underbart är kort... :D

Jag tycker att Hökensås i Tidaholms kommun är bland det bästa jag cyklat på i Sverige. Fina stigar som slingrar sig fram upp och ner för rullstensåsen. Det finns även små grusvägar med kilometer långa backar.
Det tar några dagar att cykla igenom alla stigar och vägar i området. Så därför så passar det bra att bo på Häkensås semesterby.

Skogling skrev:

> Kan inte du arra en budget resa... ? ;o) Helt
> allvarligt alltså !

Visst vore det kul att vara ett gäng men jag passar när det gäller att arra resor. Vi leker med tanken, att åka till Salt Lake City nästa år, hyra bil o så hoja i Utah och Colorado. Kanske vara med på AMB-turen i Idaho. Men än så länge är det ytterst lösa planer. Den bli ngt helt annat.

Per

Sverige: "Led 2", Lunsen, Uppsala. Det vill säga samma som Per pratar om ovan. "Malin Lindgren" i Gesunda ligger riktigt bra till också. På XC-fronten regerar Kinnekulle.

050717%201415%20IMG_6240%20Harri.jpg

42Hz på Malin Lindgren

Österrike: Schafberg, grusväg upp och vandringsleden med bortglömt nummer ner.

Schafberg.JPG

42Hz på väg nedför Schafberg

Törnbergs stig är ju en höjdare. Själv har jag några egna favoriter
1. Gamla stations vägen (en gammal väg mellan Skenshyttan och Klysnan ca 2 km)
2. En del stigar kring Sörbostugan (utan för Borlänge mot Säter)
3. Delar av Mörksuggejakten (Stigarna som går på tallhedarna)
4. Ett område just väster om Suny Vail, Kalifornien

delar upp det lite i utför och mer plattramp.

utför:
gesunda - 'malin lindgren' och stökspåret. tack tnt! vipertrail vill jag ha revansch på nästa år!!
åre - övre flinbanan när man kan den och kan stå på..
whistler - freight train till no joke till goats gully till no joke till freight train till angry pirate till crabapple hits till a-line till bone yard.. körd i ett svep med kramp och illamående som följd, helt underbart. =)
kewlona - powers (power trail). helt outstanding, bästa stigen alla kategorier!

plattåka:
banjoleden i sörmland - variationen gör att den vinner.

banan:
erik_hs banan som han tappade hela tiden under en hellasrunda som tillslut fick för mycket stryk för att kallas banan längre..

Senast redigerad av en moderator:
mattel skrev:
> gesunda - 'malin lindgren' och sedan den till
> höger när man kommer upp med liften.. hjälp tnt!

Antar att du menar till höger i liftens färdriktning, det vill säga med ryggen mot själva backen.

Isf. tror jag du menar "Stökspåret". Det var den röda som övergick till NS. Till höger finns även den gröna "Långrundan", den ännu inte existerande men markerade blåa "Skogsmys" samt den svarta "Vipertrail".

Inte fullt lika mycket höger utan mer rakt ner finns svarta "Puckeln" och röda "Under liften".

Rakt fram och sedan höger ligger "Älgspyan" som också var riktigt skoj, i varje fall när man körde in på "Stökspåret" senare.

Till vänster finns blåa "Malin Lindgren" och svarta "WC-Spåret".

Här är en bild på NS-sektionen och mattel:

050717%201259%20IMG_6161%20mattel.jpg

MBA gör stor sak av Crested Butte i Colorado i oktober numret. Det är läckert, ssk Trail 401, men Crested Butte skäms lite av att på vissa stigar är enduro MCs tillåtna. Inte direkt någon höjdare när det kommer en massa advokater och mäklare dånande nedför stigen på gigantiska motorcyklar.

Trail401b.jpg

Elisabeth på Trail 401

Per

Mattel

> plattåka:
> banjoleden i sörmland - variationen gör att den
> vinner.

Får man tigga o be om lite mer info. Var går banjoleden? Var börjar man? Kan man köra i en lopp så man inte behöver åka samma stig tillbaka? Några svårigheter att hitta? Lämlig karta? Var kan man parkera säkert?

Per

banjoleden är en tur från rudan till nynäshamn på sörmlandsleden. tobbe/frost har klart bättre koll på det där med kartor och annat men parkering borde gå att lösa vid rudan/haninge pendelstation (?) och sedan tar man pendeln tillbaka från nynäshamn efter ett dagsverke i skogen. =)

nu lyckades inte vi ta oss hela vägen pga dåligt planerat med mat och energi (kom bara till segersäng och då hade vi inte ens orkat prata sista timmen) men turen hade allt från sumpmark till stenhällar till fin snabb lövskogsstig och mycket däremellan.. både erik_h och tobbe bör ha bilder.

Skulle säga Woodhill MTB Park starxt utanför Auckland på Nya Zealand. Har sökt som en liten tok efter länken, men har tyvärr inte lyckats. :o(

/Ekis

mattel skrev:
> banjoleden är en tur från rudan till nynäshamn på
> sörmlandsleden.

Tackar, den ska vi åka, kollade på http://www.sormlandsleden.se/, verkar vara ca 55 km. Det är långt om det är tekniskt. Är det stig hela vägen?

En annan höjdare, för att förskjuta tråden lite från bästa till bra, är Upplandsleden mellan Siggefora och Enköping.

siggefora1.jpg

Det är mil efter mil på fin teknisk ringlande stig och det finns hyfsade beskrivningar att ladda ner
http://www.upplandsstiftelsen.c.se/Etapp16.pdf, http://www.upplandsstiftelsen.c.se/Etapp15.pdf. Kolla MTB runt Uppsala, där ligger det under "Västra Linnéstigen, Siggefora" för bilder mm. Klart värt en Happyride.

Per

Per skrev:
> Tackar, den ska vi åka, kollade på , verkar vara
> ca 55 km. Det är långt om det är tekniskt. Är det
> stig hela vägen?

det är mer eller mindre cykelbart hela vägen. sörmlandsleden är ju vandringsled så vissa ställen måste man ta hojen på ryggen och klättra upp.. men annars är det stig ja. =) det tog oss runt 8 timmar (eller var det 6?) att cykla rudan - segersäng inkl pauser såklart och då är det någon mil kvar till nynäshamn.

Min favoritistig i stockholmsområdet är fortfarande Sörmlandsleden från Södertälje till Mölnbo. Stökigt och tekniskt men med mycket flyt och minimalt med transportsträckor. Det är en del asfalt och grus i början, annars är det kanonbra.

Mattias Lundqvist skrev:
> Man kan ju börja leta här....

Finns knappt i Sverige, detta att klättra alppass för att sedan frihjula ner, i Italien o Frankrike är det nästan folksport.

Gillar Jobst Brants rapporter med bilder http://www-math.science.unitn.it/Bike/Countries/Europe/Tour_Reports/Tour_of_the_Alps/

För egen del är det finaste och absolut roligaste vi gjort på väg en cykelsemester i Indien, hojade 270 mil på över tretusen meters höjd. http://www.lowdin.nu/MTB/MTB-Himalaya.html

Per

Mattias Lundqvist skrev:
> Man kan ju börja leta här....

Ja alla har vi väl olika uppfattning om vad som är rolig cykling...:-) Tycker också det är ganska kul att köra långa klättringar.

"Scanuppia - Malga Palazzo: 7.5km 17.6% snittlutning".... Kan dom inte lägga in den på Girot nåt år?

Tycker jag... Det låter som en fasansful backe. Det där med snittlutning är lurigt. 18% på 7 km är grymt!!! En snittlutning på 5-6% på en mil eller två känns VÄLDIGT jobbigt fast det inte låter så märkvärdigt.

Denna körde jag i vintras: http://www.salite.ch/turini.htm

Samt denna uppdelad på 5 st 8 min styrkeintervaller : http://www.salite.ch/utelle1.htm Denna backe låg ca 40 min från där vi bodde i Antibes så det blev lagom uppvärmning innan och nerrullning efteråt.

InlineOla skrev:
> Kan dom inte lägga in den på Girot nåt år?

De körde ju grusväg sista biten uppför Colle della Finestre i år, så varför inte? :-)

(Blev kanske lite OT i tråden men kul att prata om klättringar.)

Har sett dom kryssa sig uppför Angliru-stigningen när den var med i Spanien runt för nåt år sedan, där är 1km med 17% lutning. 7.5km i den lutningen skulle nog ta knäcken på dom....

Den där jag hittade verkar vara den med högst svårighetsgrad av alla kategoriserade klätttringar, blev nästan sugen på att köra den nu bara för det.

http://www.salite.ch/scanuppia.htm

Av det jag kört (nerför...) ligger Tobogan Run i Verbier högst på listan, tyvärr inga bilder, där är sånt flyt på den stigen så man vill inte sabba det genom att stanna och fota.

Sameslingan (Östra delen) i närheten av Paradiset på Södertörn är min favorit.
Tekniskt, klurigt, lite backar och omväxlande hela tiden i ca 3km.

Bergslagsleden etapp5 vid Mårdshyttan, Berslagen helt underbar singeltrack och grymt kul.

Dammstakärrsrundan, Bogessund, Vaxholm. Grymt, tekniskt, klurigt, annorlunda och helt fantastiskt. Man blir glad.

/Anders

Jepp, man kan ju iofs vända och åka åt andra hållet och sen...
Har faktiskt bara kört den söderut så...kanske dags att pröva andra hållet då.

/Anders

håller med om sameslingan i paradiset. en perfekt kombination är att cykla sameslingan från paradiset tills man kommar till raststugan och därifrån köra tornbergsslingan upp på tornberget och sedan vidare till paradiset.

/Tobbe

Vilken härlig tråd med info om sköna stigar, siktar på Sörmlandsleden söderut från Rudan till Nynäshamn, och från Södertälje till Mölnbo, perfekta söndagsprojekt.

Per

Trampa i Sverige: Utan tvekan så är just nu min favorit Södertälje - Mölnbo, den är en helt suverän blandning av stök o flyt o en massa olika terrängtyper... its amore...

Rulla i Sverige: Burmaleden i Åre på delad plats med gamla Hällarna-RödaRappet-Fyrhjulingspåret-Bräcke, oxå i Åre... båda är fantastiska stök-fart-flyt-knix-lycko åk som är lååånga...

Trampa utomlands: Schafberg i Österrike... 2 timmars klättring i 36graders värme med fullfacehjälm på styret o skydden på ryggen, sen enormt bäst rotstökig stenkryddad fartfest ner på skråstig bland enorma tallar o granar... utmattande skojs delux...

Rulla utomlands: The Ultimate i Verbier, 2000 höjdmeter på 25 km utför med en fantastisk blandning av olika stigtyper, branthet, underlag o slinger... huvudet höll på att spricka av smajlet när man kom ner... det lyckligaste ögonblick jag nånsin haft på hoj... så bäst!!!

Utomlands:

Bästa North Shore stig: CBC Trail, North Shore Vancouver.
cbc_trail.jpg

Foto: Leo, Cyklist: Michael

Bästa XC stig: Comfortably Numb, Whistler. Tar ca 6 timmar att köra varav över hälften grym klättring! :-9
comfortably%20numb.jpg

Foto: Leo, Cyklist: PatricG

Bästa "stökiga" bike park stig: Original Sin, Whistler

Bästa "flow" bike park stig: A-line, Whistler
a-line.jpg

Foto: Leo

Roligaste "byggda" stigen: A River runs through it, Whistler.
river%20runs1.jpg

Foto: Dick, Cyklist: Leo

river%20runs2.jpg

Foto: Leo, Cyklist: Jomper

river%20runs3.jpg

Foto: Leo, Cyklist: Dick

Hemma:
Bästa XC platsen i Göteborgsområdet: Delsjöskogen
Mest variation i Göteborgsområdet: Sandsjöbackaskogen
Vackraste stigarna i Göteborgsområdet: Vättlefjäll

I Sverige annars:
XC: Kinnekulle
DH/FR: Åre

/Leo

Det är hemliga stigen som går mellan Snickertorp och E-18. En stig med grus och några ler -gölar som du får cykla runt. Har man riktig otur så får man pröva på att vurpa och fara över framhjulet som jag gjorde i lördags eftermiddag, landade med solarplexus före på en stor sten, fick ropa efter mamma men fick ingen svar, kröp där ifrån. Det tog minst tio minuter innan jag hämtat andan. Men det lustiga var att det satt en grästuva i hjälmen som jag fick plocka bort och att pulsbandet fick en så kraftig smäll att det dog. Så nu efter vurpan var det lite svårt att sova och avtrycket av pulsbandets batterilucka etsadets fast på bröstkorgen. Men en vecka efter vurpan känns allt bra och nu ska det köras 08XC!

Tobias/Frost skrev:
> Trampa i Sverige: Utan tvekan så är just nu min
> favorit Södertälje - Mölnbo, den är en helt
> suverän blandning av stök o flyt o en massa olika
> terrängtyper... its amore...

— låter oemotståndligt, funderar lite löst på att eventuellt göra det på söndag, om vi vaknar i någorlunda tid. Ett par frågor:

1) Var finns en bra, säker, parkering i Södertälje?

2) Hittar man utan mer info än den som finns på Sörmlandsledens web-plats? Är markeringen juste hela vägen?

Per

Per skrev:
> 1) Var finns en bra, säker, parkering i Södertälje?

Så där är det att ha en gammal skåpmerca Per! :P

Per: Så osäkert är det inte att parkera i tälje (har bott där 4 år)
Annars borde du kunna stå vid t ex konsum i Mariekälla (nära torekällberget) där i kring brukar det vara lugnt.
Nån km cykling till leden därifrån
Det bästa är kanske Eklundsnäs camping http://www.eklundsnas.se/ (det är där som Kringellopet går)

Leden passerar där, direkt till väster vid infarten till parkeringen. Utmed sjön Måsnarens östra sida.

Generellt är s-leden bra märkt, har inte kört hela vägen till Mölnbo men etapp 9 håromåret.
Finns lite "slickrock" och annat trevligt! :-)

/Anders

anderski skrev:
> Per: Så osäkert är det inte att parkera i tälje
> (har bott där 4 år)

Det var det jag ville höra. Är dåligt orienterad söder om Stockholm. Vet att det finns något eller några ställen där man bör vara vaksam eller "street wise" . Tänkte bl a på vår gemensamma vän som kom fredligt cyklande och blev av med hoj, gps, mobil, pengar, etc. Nåväl, folk har blivit skjutna på stora torget i Uppsala.

Lutar väl åt Eklundsnäs.

> Finns lite "slickrock" och annat trevligt! :-)

Lysande. Det måste vara enastående när veteraner som Tobias och Jonas säger att det är Sveriges bästa stig.

Per

Det är rätt bra uppmärkt överlag men det hjälper på ett par ställen med karta... så kosta på er en sån... o jag är grumt avis på om ni kommer iväg imorrn... förkylning sätter stopp för hojning för min del...

Tillbaka
Topp