Bästa stigen eller banan du cyklat på ?

• Trådstartare Trådstartare NickeB
  • Start datum Start datum
Tobias/Frost skrev:
-------------------------------------------------------
> Det är rätt bra uppmärkt överlag men det hjälper
> på ett par ställen med karta... så kosta på er en
> sån...

— var köper man en sån, lördagkväll eller tidig söndagmorgon, på jourapotek? Lokal kiosk i södertälje?

Per

Ett tips är att bli medlem då får man tillgång till ettappkartor på internet.
http://www.sormlandsleden.se/
Sörmlandsleden har grymt bra cykling, min favorit är etapp 2-3 hellas - tyresta by tätt följd av södertälje- mölnbo.

Senast redigerad av en moderator:
Ey Per... kolla in denna... bara att zooma in o skriva ut... kalasbra på alla sätt o vis...

Gå in på Södertälje, klicka in på Tveta, sen hittar du Sörmlandsleden där... buss på... :)

<http://www.gis.lst.se/lanskartor/>

Fan vad sugen jag blir på "Comfortably numb", verkar ju kalasfin! =)

/Micke

jag har aldrig cyklat på en banan.

Efter att i flera år farit fram på Tornbergaslingan från Tungelsta ner till Paradiset och sedan tillbaka på Sameslingan och vidare till Tungelsta så provade jag häromveckan att från Paradiset vika av på Brinkslingan - och jag måste säga att de första 5 km av Brinkslingan är helt fantastisk. Tekniskt roliga partier och stigningar över sten, rötter och berghällar varvat med långa, snabba singletrack i lätt utförslut, precis så ska åkningen vara.

Vilken dag! En vänlig happyit hjälpte oss med kartinfo. Vi gick upp okristligt tidigt och var på väg mot Södertälje strax efter nio. Parkerade skåpmercan vid Eklundsnäs Camping och gav oss av med spänd förväntan.

Efter fyra par kilometer på grusväg blev det singletrack med fantastiska hällar. Större än jag någonsin sett i Sverige. Dessvärre strejkade min bakbroms, hade kanske tio procent av sin normala kraft. Så en häll som var så brant att man inte ens ville röra vid frambromsen gick jag. Resten var varierad stig, enstaka ställen var tekniskt krävande, men det mesta var lätt vindlande stig. Man passerade gamla gruvhål, sjöar, mossar, och naturligtvis genom Järna. Från Mölnbo åkte vi asfalt tillbaka i stark medvind, var uppe i drygt 40 bitvis trots att vi hade fullgungare och var rejält slut.

Jämför man med Lunsen kan man konstatera att Lunsen är alltid lite svår. Det finns knappt några lätta stigar. Den som har usel teknik har inget kul. Tidiga MTB-manualer talade om ett helvete av sten och rötter. Leden mellan Södertälje är däremot mestadels lätt stig. Där finns enstaka ställen som är ytterst krävande. Minst like svårt som något man kan finna i Lunsen. Men snabb vindlande stig dominerar. Även den som just köpt sin första MTB skulle tycka det var jättekul.

Spängerna i Lunsen är mestadels spännande. Här var de antingen så att man kunde ha dragit barnvagn eller ursvåra, sådana där som ligger mer eller mindre lösa med så stora hål mellan planken att det enda sättet att klara dem är att köra på bara en av plankorna. Fördel för Lunsen alltså.

Lunsen har vildmarkskänsla, trots att det är så nära Uppsala, men leden mellan Södertälje och Mölnbo går genom ett varierat och vackert landskap. Det är olika sorters skog, sjöar, mossar, etc. Här vinner Sörmlandsleden klart.

molnbo1.jpg

Södertäljde slickrock

molnbo2.jpg

Skirsjön

molnbo3.jpg

Här skulle man kunna dra barnvagn

molnbo4.jpg

Trollskogen

molnbo5.jpg

Kilometer efter kilometer är det så här

molnbo6.jpg

Mosse

molnbo7.jpg

Tillbaka i Eklundsnäs

Är då Sörmlandleden mellan Södertälje och Mölnbo Sveriges roligaste stig? Jag vet inte eftersom det finns massor jag inte åkt. Frågan är egentligen fel ställd. En sak är dock klar. Det var väl värt besväret att ta sig dit från Uppsala och vi kommer säkert att göra det igen.

Per

Tillbaka
Topp