[Bagaboo] Ungersk sömkonst, äntligen här!

glitch

Aktiv medlem
Minns inte ens när väskorna beställdes, någon gång i mars tror jag men idag kom de så äntligen fram. Bara att bestämma hur den skulle se ut var en process som tog en smärre evighet men till slut skickades en beställning på två väskor iväg och resultatet blev inte alls dumt om ni frågar mig. Har precis hämtat de så jag hann bara knäppa lite snabba bilder på jobbet men här är är de i alla fall.

Ruskigt välbyggda, tjocka och robusta i materialet. Samtliga sömmar är helt klanderfria och funktionaliteten är verkligen på topp. Lite extra tillbehör köptes så som ryggplatta i skumgummi, U-Lock holder och i mitt fall en liten extra väska för remmen som man kan ha ipoden och plånkan i. Sen fick det bli motiv och brodyr för min del också medan Julia valde ett lite mer diskret exemplar.

Julias:
jul1.jpg

jul2.jpg

jul3.jpg

Min:
baff5.jpg

baff4.jpg

Namnbrodyr:
baff3.jpg

baff2.jpg

baff1.jpg

Alltså kort sagt KÖP! Bagaboo väskor men räkna med lååååång väntan innan de kommer fram och räkna med beslutsångest vad motiv och dylikt beträffar =P

/C

han gör utmärkta väskor, sök på bagaboo så hittar ni fler trådar i samma ämne. har själv en sådan och är supernöjd.

Lock Loopen är modellerad efter bilder på min PAC :)

Efter att ha jämfört ovan nämnda väska och en Bagaboo så kan man notera att Bagaboon verkligen är oerhört prisvärd och ett bra köp, speciellt med tanke på att custom design/utförande och frakt ingår i den ungefärliga tusenlappen den kostar.

Men det är lite skillnad ändå. Bagaboo-tyget är ett styvt tyg som inte alls är lika följsamt som den tjocka corduraväven i PAC-väskan och utförandet/kardborrbanden på locket på PAC:en gör att den är lättare att stänga när den är väldigt fullpackad.

Nog om detta, Bagabooväskorna är jättefina och otroligt prisvärda. Snygga ex ni fått till dessutom! Grattis.

> Nog om detta, Bagabooväskorna är jättefina och
> otroligt prisvärda. Snygga ex ni fått till
> dessutom! Grattis.

Yaaaaaaaaaaaaaay!
Ännu mer så i verkligheten! =)

/j.

Bruse: Största så klart ;), dvs XL.

Har en L Timbuk sen 11 år tillbaka och trots att jag vid köpet aldrig trodde att jag någonsin skulle lyckas fylla den har det alltså hänt alldeles för ofta varför jag tänkte att det är lika bra att köra det största som finns denna gången. Att sen flickan i tråden troligtvis skulle kunna bo i sin väska om huset blåste bort är en annan femma.

Vad mönster, färger och tryck beträffar så fixar han som sagt var det mest om det inte är alltför knepigt. Tygfärger mm. finns på hemsidan dock är bilderna rätt dåliga så att färgerna ser rätt annorlunda ut än i verkligheten. Man kan be honom skicka färgprover på bild också för mer rättvisa färguppskattningar.

Men som sagt var innan, pojken är bra på sy men ruskigt seg på att svara på mail så man msåte ha tålamod.

/C

jomper skrev:
-------------------------------------------------------
> Lock Loopen är modellerad efter bilder på min
> PAC :)
Coolt. Efter att ha klämt på Malinas väska helgen kan jag inte annat än instämma. Otroligt bra väskor, och ska man ta med priset i beräkningen så är det "bargain of the year". Hade jag inte en PAC så är det ingen tvekan. Chrome och Timbuk bleknar i jämförelse.

Markus F skrev:
> jomper skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Lock Loopen är modellerad efter bilder på min
> > PAC :)
> Coolt.

Riktigt kul tycker jag.

- Jag vill ha en Lock Loop, kan du ordna en sån. Den ser ut såhär.

- Javisst! Det kostar €8, är det OK?

> Efter att ha klämt på Malinas väska
> helgen kan jag inte annat än instämma. Otroligt
> bra väskor, och ska man ta med priset i
> beräkningen så är det "bargain of the year".
> Hade jag inte en PAC så är det ingen tvekan.
> Chrome och Timbuk bleknar i jämförelse.

Jag anar en punkt till nästa års lista.

Jag har funderat ett bra tag på att beställa en väska från Bagaboo. Problemet är att jag har för många ideer på design för att jag ska kunna bestämma mig vilken jag ska köra på... Till de priser han har verkar det ju onekligen vara kanonväskor.

/m

magnus skrev:
> Jag har funderat ett bra tag på att beställa en
> väska från Bagaboo. Problemet är att jag har
> för många ideer på design för att jag ska
> kunna bestämma mig vilken jag ska köra på...
> Till de priser han har verkar det ju onekligen
> vara kanonväskor.
>
> /m

Hahahaha grattis! Jag vet precis hur det är. Satt i nästan en månad innan vi beställde tror jag och då blev det till slut ändå rätt safe med utgångspunkt i existerande designer. Jag hade en hel del idéer men det är lite läbbigt om man inte vet hur det blir i slutändan, hur färger ser ut osv.

/C

Bra kod att dom har bytt ut remmen mot ett säkerhetsbälte.

Dags att maila och tjata lite tror jag. I övrigt rockar den där väskan stenhårt.

bagaboo.jpg

Senast ändrad:
cal,
har också uppmärksammat denna lilla designfadäs, funktionellt spelar det mindre roll men det ser inte så snyggt ut...

Desiognfadäs? Skulle kalla det mer funktionsfadäs, det är det som hindrat migt från att beställa en väska från Bagaboo, att man missat denna så basala funktion att axelremmen har en stabil och säker infästning, som inte kryper iväg efter behag.

Hallå "glitch", hur ser fästningen ut nu, på din? Är den annorlunda alltså. Visa gärna en bild, bitte.

Den där "fadäsen" kommer Mirjas polare med någon übersymaskin få fixa till när min väska kommer. Jag hade tänkt att förklara det för killen på bagaboo, att jag skulle vilja ha en extra söm närmare där men kom inte på vad jag skulle skriva så jag förlitar mig på att Linda fixar det när väskan väl kommer. Annars får jag väl leva med det antar jag.

Det där med designen är ju verkligen det som tar tid... Vet inte hur många idéer jag hade innan jag bestämde mig.

bruse,
så utan att du har en väska själv så uttalar du dig om funktionen, något som du uppenbarligen inte har någon som helst aning om...

nåja, som ägare av en bagaboo-väska kan jag säga att axelremsinfästningen är stabil och säker, ingenting som kryper omkring när den väl har hittat ner i läget som cals bild visar. någon *som har en väska* får gärna säga emot mig här, men jag har inte märkt någon funktionell påverkan alls vare sig man bär den nästan tom eller proppfull och skittung. men det ser lite taskigt ut tyvärr :(

Lite lustigt att inte välja en karbinhake med parallella sidor. Det plus en söm närmare haken, som Johan A säger, så hade väl inte problemet uppstått.

Infästningen ser nog tyvärr likadan ut på min, dvs. två loopar och en liten karbin däremellan. Men det går ju att byta mot godtycklig symmetrisk karbin om man vill och är man ändå igång så kan man ju ta och köpa en grövre karbin så sitter sömmen tightare emot? Men remmen är bilbältestypen.

Annars är lösningen ändå rätt fiffig eftersom man lätt kan byta mellan höger eller vänster axelsfattning eller vad man ska säga.

/C

Nu när remmen är gjord av säkerhetsbälte blir det nog ganska bra med en sån här. Kanske lite gummi över.

1918.jpg

fredrikw skrev:
> bruse,
> så utan att du har en väska själv så uttalar
> du dig om funktionen, något som du uppenbarligen
> inte har någon som helst aning om...

Jag såg hur Malins såg ut efter bara några dagars användning. Och jag ser liknande problem med undermålig fästning dagligen på folks billigare väskor. Jag brukar lägga märke till detaljer, för det är det som avslöjar dess kvalitet.

Bagaboo verkar vara av mycket bra kvalitet, men den där karbinlösning sänker betyget rejält. Om/när jag beställer en, tänker jag be om annan lösning direkt. Eller låna Johans sömmerska.

bruse skrev:
> Jag såg hur Malins såg ut efter bara några
> dagars användning. Och jag ser liknande problem
> med undermålig fästning dagligen på folks
> billigare väskor. Jag brukar lägga märke till
> detaljer, för det är det som avslöjar dess
> kvalitet.

vad duktig du verkar vara, som vanligt är du dock mer inne på teoretiska resonemang än verkligheten. att karbinhaken har lagt sig på tvären påverkar inte funktionaliteten alls; det påverkar inte stabiliteten på väskan eller bärremmens funktion.

däremot så är det ju en dålig lösning, det håller nog de flesta med om, men att börja tjafsa om funktionsfel när man inte har någon aning tyder ju bara på dåligt omdöme.

var inte larvig nu bruse. du uttalade dig om ett funktionsfel, låt mig citera:
> Desiognfadäs? Skulle kalla det mer funktionsfadäs, det är det
> som hindrat migt från att beställa en väska från Bagaboo, att
> man missat denna så basala funktion att axelremmen har en
> stabil och säker infästning, som inte kryper iväg efter behag.

du uttalar dig om ett sakförhållande här, inte en åsikt. instabilitet och infästningar som "kryper iväg efter behag" är ju bara rena spekulationer från din sida, baserat på att du tittat på andras väskor (sic!)

Här kryper ingenting och min rem har fan inte snurrat sig (än). Men gör nu slag i saken Bruse och beställ och passa på och berätta för Tamas om infästningsproblematiken så kommer han garanterat lösa detta på det sätt du vill. Förutsatt att du orkar vänta ett par dagar mellan varje mail ;)

/C

Jag tycker inte att det är en säker infästning, eller får jag inte tycka det? Det är en åsikt fredrik. Får jag inte ha egen åsikt? Nähä, alla ska tycka lika. Nu tar vi alla varandra i handen å "sjunger we shall overcome".

glitch, det är tyvärr ekonomin som sätter kroksben. Var på väg å beställa i mars, tills det otrevliga brevet från Skatteverket kom. Jag har en Timbuk2 som duger så länge, men fan vad sugen jag är på en Bagaboo. Du anar inte. Jag är grymt avundsjuka på er.

Han verkar dock lyhörd, de var Malin som fick honom att konstruera låsfästet. Det är henes väska man ser på bilden på den.

en åsikt? så du menar att om jag säger att en Caballero spökväxlar och styrröret inte passar med några styrlager så har jag rätt till den åsikten trots att jag inte har en aning om vad jag pratar om? det är ju för fasen ett sakförhållande vi pratar om, något som går att empiriskt pröva. har du argument för din sak är det en sak, men du tjatar om åsikter när vi andra pratar om verkligheten.

fredrikw skrev:
> en åsikt? så du menar att om jag säger att en
> Caballero spökväxlar och styrröret inte passar
> med några styrlager så har jag rätt till den
> åsikten trots att jag inte har en aning om vad
> jag pratar om?

Ja.

Det är det som är det jävla med åsikter, tydligen har alla rätt till en även om det kan ifrågasättas skarpt i många fall. Osökt tänker jag på en hel drös av individer på mitt jobb som inte alls borde få ha en åsikt och sätter man ner foten och tydliggör att man inte alls håller med om deras dravel säger de:" Aaaamen du är så himla neggo, det här är ju min åsikt, jag tycker att det är så och då kan det vara så för mig" även om de uttalar sig om saker som 200 empiriska test kan motbevisa.

Sorry för utsvävningen, blir så trött på åsikter ibland bara ;)

/C

Fick min idag, vilket passade bra eftersom min Miyata blev klar igår och jag började nya jobbet idag.

Brun e bra eftersom den blir skitig och sen dom härliga färgerna i hammarbymärket.
Fattar inte hur jag ska göra för att byta axel bara, om man nu vill det någon gång, men det löser sig säkert.
Fast din va fanimej snyggare... Men man kan ju inte få allt här i livet.

DSCN2670Medium.JPG

Hej!
Kanske behöver ni en som kan ungerska och är från ungern-det är jag :o)
/Eszter

julia skrev:
> Så länge du kan förklara på engelska så är
> han villig att göra det mesta, är det
> fantastiskt komplicerat går priset naturligtvis
> upp. Min väska kostade runt 800- 900 inklusive
> frakt vill jag minnas.
>
> Här är länken
> http://bagaboo.hu/index.php?option=com_frontpage&I
> temid=1&lang=en
>
> /j

Johan A skrev:
> Fick min idag, vilket passade bra eftersom min
> Miyata blev klar igår och jag började nya jobbet
> idag.
>
> Brun e bra eftersom den blir skitig och sen dom
> härliga färgerna i hammarbymärket.
> Fattar inte hur jag ska göra för att byta axel
> bara, om man nu vill det någon gång, men det
> löser sig säkert.
> Fast din va fanimej snyggare... Men man kan ju
> inte få allt här i livet.
>
>

Just det där med att byta axeln undrade jag också kring fram tills att jag insåg att remmen ju sitter med karbinhakar på båda sidorna. Bara knöla bak så mycket som möjligt av bilbältesremmen så kan du lirka upp karbinen på båda sidorna och bara byta axeln (förutsatt att du valt den modellen som inte är sydd direkt i väskan) Sen är det bara klippa loss cross-strapen och byta sida på den också, det sitter öglor på båda sidorna.

Grattis till en kanonväska!

/C

glitch skrev:
> Just det där med att byta axeln undrade jag
> också kring fram tills att jag insåg att remmen
> ju sitter med karbinhakar på båda sidorna.

Tamejtusan, det gör det ju.. Tjoho!

> Grattis till en kanonväska!

Tack, man känner sig jäkligt nöjd faktiskt.

Nån som har en bild på hur de ser ut på nån? Så man kan få en uppfattning om hur stor L eller XL (eller vilken storlek ni har) verkligen är. Bilderna på deras hemsida med en hjälm i ger inte så mycket.

//Kalle

Ah, där har vi en nackdel med PAC:en. Man måste ju speca vid beställning om man ska ha höger eller vänsterhängd och det beror på att remmarna är fastsydda i väskan och inte går att "haka loss". Å andra sidan så är man ju endera höger elle väsnterhängd så det är inget man håller på och ändrar.

Att byta väskan till högeraxeln känns lika avigt som att torka sig i röva med väsnterhanden (om man är högerhänt) tycker jag. Jag vet hur det känns med en högerhand i gips en månad. Då ska vi inte snacka om att borsta tänderna med fel hand!

Hoppas dessa kan ge en uppfattning. Väskan är XL.

bagaboo.jpg

Halvtom väska (eller halvfull, beroende på inställning :p )

baga2.jpg

Innehållandes 5 pärmar ("normalstorleken") och två par skor (vilket typ inte syns) Hade kunnat peta ner mer i den men jag orkade inte :)

/J.

bruse skrev:
> Att byta väskan till högeraxeln känns lika
> avigt som att torka sig i röva med väsnterhanden
> (om man är högerhänt) tycker jag. Jag vet hur
> det känns med en högerhand i gips en månad. Då
> ska vi inte snacka om att borsta tänderna med fel
> hand!

Råkar man då ut för axelskador mm. så kan det dock snabbt ändras vilken sida man helst har väskan på. Vande mig snabbt vid att ha väskan på andra axeln. Det är inte direkt någon nackdel m.a.o. att kunna byta sida på remmen.

/C

Tackar för bilderna. Den var helt klart...större än vad den såg ut på de översta bilderna :) kan nog bli en L för mig.

//Kalle

Kallefs skrev:
> Tackar för bilderna. Den var helt klart...större
> än vad den såg ut på de översta bilderna :)
> kan nog bli en L för mig.
>
> //Kalle

Mm.. Tilläggas kan väl beträffande den översta bilden att jag är ganska liten (small tjej med xl väska så proportionerna blir väl kanske lite lustiga) men jag tycker att xl är toppen! Den rymmer allt man vill och är fin även när den är nästa halvtom (tycker annars att stora, tomma väskor kan se riktigt fult ut).

Bara så du vet :)

/julia

Tillbaka
Topp