Bainchi Via Nirone

Bainchi Via Nirone
Hej, jag har har en Bianchi Via nirone 7 med shimano ultegra växlar. Det har länge varit problem med dessa och jag har mest använt en växel. Igår testade jag att byta växelvajrar och justera växlarna. Helt utan framgång.
Bakväxeln rör på sig mycket trögt.

På växelreglaget på styret till bakväxeln hör jag bara tre klick tills det tar stopp. (Har för mig att det var fler innan.)

Vilket av följande alternativ tycker ni är rätt väg att gå för att lösa detta:

-Köpa ett helt nytt shimano ultegra växelset för ca 6k och försöka fixa detta själv?

-Lämna in cykeln och låta cykelverkstad fixa detta?

-Sälja cykeln och köpa en helt ny.

Tacksam för svar!

Bainchi Via Nirone
Om du inte får ordning på det själv är det kanske idé att lämna in den till en cykelreparatör?
Antagligen går det att laga. Om inte det inte går att laga kommer cykelbutiken tala om för dig vad som måste bytas.
Lycka till!

Bainchi Via Nirone
Mycket begåvad fråga, nej jag satt med youtube och halvdålig belysning i hallen. Det kan förhoppningsvis vara okunskap som ligger bakom detta. Hoppas på det!

Bainchi Via Nirone
+1 på reparation hos en lbs

Jag trodde jag hade pajat min rebound för gott. Lämnade in hos lbs och han lagade den plus en ytterbensservice för 600kr. Toppen. Med det sagt, har du en bra cykelverkstad i närheten, använd den! Man kan lägga lätt 500kr på en utekväll på krogen, men lämna in grejer man inte klarar av till yrkesfolk, det tar ofta emot!

Bainchi Via Nirone
Just växlar och vajrar är bland det enklaste att ställa in på en cykel. Både räcer och MTB. Men det krävs att man gjort det en gång iaf. Hör tre klick? Hur hårt har du spänt vajern? Kan du röra växelspaken efter de där 3-klicken?

Min gisning är att du har tokhögt vajertryck eller att high/low-justeringen på bakväxeln är åt helskotta fel.

Bainchi Via Nirone
Ja, sådär ska det ju inte vara - har du bytt vajrar och höljen och det inte har hjälpt så har det antingen blivit fel någonstans eller om du har gjort "rätt" så ligger problemet någon annanstans. Men en helt ny komplett grupp ska du med största sannolikhet inte behöva köpa.
+1 på att lämna till LBS...

Bainchi Via Nirone
Tack för alla svar! Problemet löstes hos LBS, det var dels fästet i växelreglaget (på styret) som vridits, framväxeln var vriden (på stora kugghjulet) samt vajern var kopplad på felhåll så att hävkraften på framväxeln blev mycket trögare. Så detta hade jag nog aldrig löst själv. Förklarar gärna mer detaljerat om någon önskar.

Tillbaka
Topp