Bajsmängd omvänt prop. mot milen?

Rudan

Ny medlem
Jag har vid flertalet tillfällen noterat en kraftigt minskad mängd avföring i samband med många mil. Detta märks väldigt tydligt vid kraftigt förhöjda miltal och efter mycket grunnande har jag kommit fram till att det inte alls handlar om mindre mängd intagen mat utan just om mindre mängd bajs - sa jag bajs förresten?

Att en del protein, kolhydrater och fett ej tas up (och cellandas) utan går ut därbak vid mindre energibehov är inte orimligt och att denna oanvända mängd minskar vid ökat energibehov kan naturligtvis vara förklaringen. I mitt fall kan det handla om en gång per fyra-fem dagar istället för 1 gång per dag. Liknande har jag upplevt i lumpen.

Helt allvarligt, är det något ni känner igen? Berätta om era erfarenheter på området!

När jag är på skidsemster och anstänger mig mycket varje dag kan jag gå en hel vecka utan att lämna bruna avtryck i toan.

Absolut och jag tycker allvarligt att det är intressant att spannet är såpass stort. Det jag läst om hur mycket som passerar oförbrännt har inte alls indikerat dessa siffror. Dessutom har det konsekvenser för vad som hänt historiskt vad det gäller vattenrening i samband med att vi fått vattenklosett samt minskad mängd kroppsarbete. Nu har jag något att fundera på under turen.

Rouster; se där, men vill du påstå att du åt/äter i normal mängd?

Senast redigerad av en moderator:
*dukar fram chipsen igen*

Själv bajsar jag aldrig, jag är så fysiskt aktiv att allt absorberas innan det hunnit dit bak. BioGas är det enda jag producerar

Det är inte bara mängd och vikt som är räknas utan även typen:

350px-Bristol_Stool_Chart.png ht=456

Det finns inget som är lika laxerande som en nummerlapp. I alla fall innan start och då har man inte särskilt många mil i benen. Om man tävlar långt borde alltså Nummerlappen och pre race coffee trycka ut så mycket innan att det är därför mängden minskar när milen ökar.

Alltså att det råder fekaliebrist i kroppen redan innan start.

Jag kan också uppleva en torrare och fastare feces efter många och långa dagar med ansträngning.

Feces UA återkommer först efter två dagars vila.

Jag har dock aldrig kört särskilt långt, då kanske jag skulle sluta känna av nummerlappslaxativet.

Vilket skitsnack, vad skriver jag egentligen?

Kan det kanske vara så att kroppen vid långvarig ansträngning saktar ner matsmältningsprocessen? Vattnet tas väl upp i tunntarmen och om den passagen tillfälligt går långsammare så borde ju mer vatten tas upp från tarminnehållet och avföringen bli torrare och därmed även mindre i volym och vikt.

Kroppen stänger av bajsproduktionen under långa och krävande cyklingar. Hypotalamus bildar anti-bajs-hormoner, ABH, som de bajsbildande organen i kroppen reagerar på.

bjorre skrev:
-------------------------------------------------------
> Det är inte bara mängd och vikt som är räknas
> utan även typen:
>
>

Tror som Skogling men sedan spelar nog livet i stort in, mycket stress och kaffe och jag kan lætt gå genom (bjorres lista)- Nr2 t.o.m nr4 med lite luft typ "*poff* nr5 *poff* nr5"...nr6

Säg till innan du postar en detaljerad BR! (elller blir det PR? (Poo Repport))

Senast redigerad av en moderator:
bigmollo skrev:
> Kroppen stänger av bajsproduktionen under långa
> och krävande cyklingar. Hypotalamus bildar
> anti-bajs-hormoner, ABH, som de bajsbildande
> organen i kroppen reagerar på.

Det har du bergis läst på Internet?

Skogling skrev:
> +1. Jag tror att man driver ur vätskan. Jag blir
> "bättre" i magen av att cykla långt.

Själv har jag varken cyklat långt eller bajsat. Någonsin.

Den här tråden får mig att tänka på lumpen. Där skulle man se till att skita innan man åkte tillbaka till förläggningen efter en vecka eller två i skogen. Annars riskerade man hamna i kö bakom en enorm rad fall av personer som tog en enorm tid att göra vad de skulle.

42Hz skrev:
> Säg till innan du postar en detaljerad BR!
> (elller blir det PR? (Poo Repport))

"All PR är bra PR" eller hur det nu var...

Jag brukar ofta få kommentaren att mina intressen tenderar att bli rätt anala.... well... jag lyfter på hatten och hälsar den nya kungen.

SuperApe skrev:
> Skitlarvig tråd.

Om du har larver i bajset bör du nog uppsöka en doktor eller motsvarande (skriva en tråd på Happy?)

Tillbaka
Topp