bakaxelmått 132mm: töja till 135 på aluram?

kogoyo

Aktiv medlem
Hej Bullen.
Har upptäckt att många Scott barncyklar har 132mm eller 133mm i axelavstånd bak. Verkar dessutom endast gälla 24" Scottar. Varför spelar junte nån roll då det redan är så. Är det nån som vet om/hur det går att töja till 135mm? Kan tänka mig att betala en liten summa för att få det gjort men inte mycket då jag överlever med att stretcha varje gång hjulet ska av/på. Ja, alltså, inte originalhjul utan ett praktiskt hjul med hub.
Tack på förhand.

Kneecap sa:
Tjena!

På så lite spelar det ingen roll. Är du osäker så fräs av 1,5 mm på varje sida.

Jo. Har tänkt samma. Dra på coola brillor, köra igång vinkelslipen o sätta på kameran. Men nån cool hårdrock som Yngve Malmsten...ehum. hehe.

Tjena!

Vinkelslip känns fel.. Då är det bättre att töja. Ska du fräsa bör det fräsa med precision.

Borde gå bra att vålda lite varje gång hjulet ska på. Annars går det väl bra med ett hjul för 130 mm och trycka ihop alternativt sätta dit någon bricka.

Du behöver nog inte ens töja permanent. Bara bända isär bakgaffeln en liten skvätt när du monterar hjulet. Problem kanske uppstår med att dropoutsen då inte längre är helt parallella (eller kanske snarare vinkelräta) med axeln, men är det QR så har jag svårt att se några problem.

Värm för guds skull inte!

Är där ingen liten låsbricka att slipa på på navet istället? 1 millimeter på vardera sida typ.

Vilja våld o vaselin verkar doktorn medicinera. Ska ha på ett vanligt qr nav med hub för kassett. Klart d går att bända in varje gång, men undrade mer om permanent (o bra eller bara bättre) lösning.

kogoyo sa:
Vilja våld o vaselin verkar doktorn medicinera. Ska ha på ett vanligt qr nav med hub för kassett. Klart d går att bända in varje gång, men undrade mer om permanent (o bra eller bara bättre) lösning.

Det finns folk som livnär sig på att tillverka ramar. De skall väl också få leva?

?

Tillbaka
Topp