Bakbroms släpper in luft när den är upp och ner

woozzaa

Ny medlem
Hej!

Är en glad downhill-amatör som nyss investerat i en begagnad dh-cykel. Vid köpet vände jag den upp och ner för att ta av framhjulet, och upptäckte när jag vände tillbaka den att bakbromsen blivit väldigt svampig. Jag testade att vända den upp och ner igen och sedan tillbaka, och bakbromsen gick då ända in till styret.
Innan detta hade jag cyklat på cykeln och bakbromsen fungerade klockrent.

Nu till den stora frågan. Om den läcker endast när den är upp och ner... är det värt att lämna in för reparation eller ska man investera i en ny?

Om ni tycker jag ska investera i en ny, har ni någon rekommendation? Det är en Avid Elixir 5 som sitter på nu, och något motsvarande eller billigare alternativ skulle passa mig bäst. Planen är att den ska hålla för att cykla nerför Åre-skutan ungefär en gång per år och inte mer än så.

Tack!

Den läcker sannolikt inte utan luften byter bara plats från reservoaren till oket och då börjar du märka av det. Lufta bromsen så ska det nog funka.

När du har ställt tillbaks cykeln, väntat några sekunder och använder bromsen, återgår den inte till normalt då? Det är det vanligaste.

Det är mer troligt att du misslyckas med att blöda bromsen än att den plötsligt suger in lift hängandes som sen magiskt försvinner när du åker.

Säkert ingen fara.
Avidbromsar gillar inte att vändas upp och ner.
Håll cykeln upprätt alltid.
Dvs vänd den aldrig upp och ner. Det gäller även vid transport och förvaring.
Efter några timmar är allt som det ska igen...
(som någon nämnde, det är luften i kammaren som vandrar, med all sannolikhet)

Tillbaka
Topp