Bakbromsen tappar inställning

gille

Ny medlem
Igår bestämde sig min bakbroms för att det var slutcyklat, från att ha varit centrerad tyckte den att det skulle vara mer lättcyklat om ena bromsbacken låg i mot hjulet. Jag var skeptisk och fick snabbjustera och sen jaga klunga själv.

Det är inte första gången den tappar centreringen, det verkar snarare hända hela tiden. Det är Cannondales snikvariant av en Tiagrabroms och den är nog runt 4 år gammal. Frågan är då, finns det något man kan göra eller är bromsen trött och bör pensioneras?

1. Kolla så det inte är ditt hölje i anslutning till bromsen som försätter den i spänn.

2. Ibland så levereras de där utan "taggbricka" längst in, då kan det hjälpa att byta ut den inre brickan eller lägga till en "taggbricka" så att det inte roterar runt infästningen.

3. Om man fuskcentrerar genom att bara släppa det fästelement som håller fast bromsen i ramen och vrida på bromsen i sig så kan detta vara en anledning med.

Det kan vara lite lurigt med att centrera bromsarna. Man lossar, vrider bromsen rätt (tror man) och sedan drar man åt. Första gången man bromsar så ställer sig bromsen fel ändå. Du måste ha en nyckel så att du kommer åt att vrida bromsen när den är fastdragen för att säkert kunna ställa den rätt.

Gah, jag blir tokig.

Bromsen verkar vara centrerad och är dragen hårt av fabriken. Men när jag rullade ner till träningsrundan idag så började den skrapa igen. Det visade sig att ställskruven "åkt in" igen. Loctite känns verkligen inte som rätt lösning men jag börjar fundera på om det kan duga. Nån som har åsikter?

Cannondales snikvariant är inte mycket att ha tycker jag.
Köp ett par 105 bromsar och släng den gamla skiten.
( så gjorde jag och är jätteglad över just det beslutet )

nypan

Det var precis det svaret jag ville ha egentligen :)

jaja, dags att shoppa nytt då. Frågan blir då, köpa en broms eller en helt ny grupp..

gille skrev:
-------------------------------------------------------
> nypan
>
> Det var precis det svaret jag ville ha egentligen
> :)
>
> jaja, dags att shoppa nytt då. Frågan blir då,
> köpa en broms eller en helt ny grupp..

Beror väl var man vill handla. Men shimano 105 fram och bakbroms kostar 60 euro på bike discount. ( Frakt tillkommer förstås). http://www.bike-discount.de/shop/k235/a10823/105-bremskoerper-br-5600-l.html
Finns också i svart om man känner sig lagd åt det hållet.

Edit: Hoppsan. inte menar jag hel grupp för 60 euro, Menar fram och bakbroms :-o

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp