Bakdämpare 55 till 50mm

fredrikw

Aktiv medlem
Bakdämpare 55 till 50mm
Min bakdämpare börjar sjunga på sista versen, och när jag kikar på potentiella ersättare har de intressanta ersättarna kortare slaglängd (50 istället för 55mm) men förstås med samma eye-to-eye-mått. Förutom en minskning av slaglängden bak med 9%, och att den fjädringsväg som ramen är designad för inte utnyttjas till fullo, finns det något annat jag inte tänker på som gör att detta är en dålig idé?

Bakdämpare 55 till 50mm
Olika dämpare kan har olika dämpar tune. Så ett byta kan påverka dämpningen (starkare eller mindre dämpning) om tune inte är samma.

Bakdämpare 55 till 50mm
Tack för alla svar, tänker också att det inte ska vara några större problem, men ville bara kolla om det fanns något jag inte tänker på. Ska inte övertänka mer :)

Tune hade jag inte tänkt på, och har aldrig brytt mig så mycket om det heller genom åren med olika dämpare. Men får väl kanske vara lite uppmärksam här.

Den aktuella dämparen är en SIDLuxe (behöver en lätt luftdämpare utan piggyback med remote lockout).

Bakdämpare 55 till 50mm
Jag kan tycka att det är lite grejen , jag byte tex från en sidluxe till en deluxe på min förra transition Spur och det blev en helt annan hoj med deluxe då den har en annan tune och volym än sidluxe, det va ju också det jag efterfrågade på hojen . Samma med tex specialized evo 8 den har en deluxe och en Epic 8 har sidluxe båda framställs som helt olika hojar men är "bara" dämparen som skiljer dom åt.

Bakdämpare 55 till 50mm
Det sitter en Deluxe Ultimate på den nu, men det är bara SIDLuxe som har remote. Piggyback är inte aktuellt pga vikt och utrymme (den ska sitta på en Canyon som jag kör långlopp på).

Har ganska usel känslighet för finliret när det gäller dämpare, har bytt dämpare på tidigare cyklar utan att märka så stor skillnad på olika finjusteringar som jag fick till mig var gjorda, så jag är inte så orolig för detta :) Däremot vill jag inte få en tyngre cykel än nödvändigt, remote lockout är viktigt, och även att dämparen inte stjäl utrymme i huvudtriangeln som begränsar möjligheten till dubbla stora flaskor. Kanske inte de mest sofistikerade kraven, men det är där jag står.

Tillbaka
Topp