Bakdämparen går ej upp hela vägen.

Crosster

Medlem
Hej
Jag såg att min tre år gamla rockshox monarch inte går tillbaka som den ska. Den visar ca 35% sag när jag har 300 PSI. Jag har provat att ta ur luften helt och pumpa in igen och när jag tog ur luften sjönk den ihop som den ska antar jag men det var helt omöjligt att försöka dra isär den för hand men det kanske är normalt?

Någon som varit med om något liknande eller har någon idé på vad som kan vara fel? Funderar på om det är värt att lägga massa pengar på den eller om man bör satsa på en ny istället.

Den har gått ca 15 timmar sedan jag hade inne den för service.

Bilagor

• Bakdämpare.jpg
    Bakdämpare.jpg
    246.6 KB · Besök: 127
Dra isär den och vänta på ett pysljud. Du har fått över för mycket luft i den negativa kammaren. Standardproblem.
Du kan köra vidare men risken är att det händer igen. Så det kan vara lika bra att du lämnar in den och reklamerar servicen, förutsatt att servicen var gjord i närtid naturligtvis.

Okej. Har du något tips på hur jag ska lyckas dra isär den? Gick inte rubba den när jag försökte. Tyvärr gjordes servicen i början av hösten så det kanske blir svårt att reklamera den.

om du har pumpen på i öppet läge så får du ut luften i den negativa kammaren eller skruva ur käglan .

Den är ganska lätt att ta av luftburken på. Tömm på luft, pilla bort o-ringen och skruva av. Det ska va lite fett där inne men inga större mängder.

Be någon hålla ned hjulen medans du drar i ramen uppåt, hårt.

Tar du av luftburken, vira en handduk runt alltihopa och ha inga fingrar mellan luftburk och airshaft. Det kan poppa till och den kan komma med lite fart om du har otur.

Och nej, ingen luft från negativa kammaren kan komma ut via pumpen om inte du drar isär dämparen till utjämningsdimpeln. I det läget utjämnas trycket och det löser sig ändå.

Googla "rockshox stuck down" så får du lite info och främst filmer på hur man löser det. Men i princip så är det bara att tömma dämparen på luft, skruva av den från cykeln, trä en trasa genom nedre öglan så inte luftburken flyger iväg när det smäller till. Börja sedan skruva av burken och vänta på överraskningen när det smäller.
Det fungerade i alla fall åt mig när jag hade samma problem.

Fick precis samma problem med min Rockshox Monarch Debon Air XX,
Kan man ha kvar dämparen på cykeln och skruva? Behöver man göra en service (stor,liten) på den oavsett? Ja ghar slarvat och har ännu inte servat den någon gång. Kört med den 2,5 säsong typ, men ej som ända cykel så den har inte fulla säsonger om man säger så.
Vad är det för fett man ska ha i? Eller ska man fylla på dämparolja i kammaren?

Det viktiga är att man försöker göra något utan att läsa en servicemanual. Du är på rätt spår! Bärs i meken, dämparolja i kammaren. Eller tvärt om! Kör, bara kör!

jofahjalm sa:
Det viktiga är att man försöker göra något utan att läsa en servicemanual. Du är på rätt spår! Bärs i meken, dämparolja i kammaren. Eller tvärt om! Kör, bara kör!
Fasen, ajg som redan skummat igenom manualen. Det var inte bra. Måste köpa olja. Ser ut som att motorolja från mekonomen har exakt samma viskositet som de rekommenderar i manualen. Finns bara 1 liters packe i ”det rätta” märket... lär ju aldrig ta slut. :)

Såg en snubbe på youtube som skruvade upp kammaren medan den satt kvar på hojen, jäklar vad den smäller till slut. Men enligt denne så var det så man ska ”göra”

Tror inte det är så viktigt att det är exakt rätt olja. Har du någon motorolja som man använder i gafflar går det förmodligen utmärkt.

Tillbaka
Topp