Bakdämparens geometri

Bakdämparens geometri
Någon som kan förklara varför bakdämparen på fsr-hojar ibland sitter lodrätt och ibland vågrätt? Är det bara två sätt att bygga ramn på eller finns det fördelar med det ena framför det andra? Vilket är modernast?

Tack!

Bakdämparens geometri
Vågrätt/Lågrätt spelar ingen roll. Det som är viktigt är hur mycket bakhjul rör sig jämfört med slaglängd på dämparen. Andra sak - hur dämparen blir komprimerad (hur ändras vinkeln på den) Det beror på många saker men generellt i de flesta topp lössnigar som FSR, Maestro, VPP är det kompromis. Det finns inget bäst i MTB

Bakdämparens geometri
WAKIdesigns skrev:
-------------------------------------------------------
> Vågrätt/Lågrätt spelar ingen roll. Det som är
> viktigt är hur mycket bakhjul rör sig jämfört
> med slaglängd på dämparen. Andra sak - hur
> dämparen blir komprimerad (hur ändras vinkeln
> på den) Det beror på många saker men generellt
> i de flesta topp lössnigar som FSR, Maestro, VPP
> är det kompromis. Det finns inget bäst i MTB

Bäst är Rockfox, eller righty ;)

Bakdämparens geometri
Nu ska jag ge ett svar utan att egentligen veta exakt. Men handlar det inte lite om fjädringsväg. XC cyklar (som är byggda för fart, snarare än stök) verkar ha dämparen mestadels monterad vågrätt, direkt under övre ramröret (fjädringsväg 80-110mm) Medan Maraton cyklar är byggda mer för stök och mindre för fart. Dessa har (som jag förstått det) oftast lite längre fjädringsväg och dämparen sitter lodrätt (fjädringsväg 120-130mm).

Men det går kanske inte att generalisera, alla Canyons (2015) modeller har dämparen lodrätt. Medan andra har den lodrätt, mitt i mellan, eller vågrätt. Det finns ju som sagt även en del cyklar som har dämparen lite snett nedåt också.

Bakdämparens geometri
Newton skrev:
> Ser jätteintressant ut... om man kan spanska!

+1
Och fattar vad graferna egentligen innebär ;)
(syftar på mig själv nu alltså)

Bakdämparens geometri
Jeppe_E skrev:
> Nu ska jag ge ett svar utan att egentligen veta
> exakt. Men handlar det inte lite om
> fjädringsväg. XC cyklar (som är byggda för
> fart, snarare än stök) verkar ha dämparen
> mestadels monterad vågrätt, direkt under övre
> ramröret (fjädringsväg 80-110mm) Medan Maraton
> cyklar är byggda mer för stök och mindre för
> fart. Dessa har (som jag förstått det) oftast
> lite längre fjädringsväg och dämparen sitter
> lodrätt (fjädringsväg 120-130mm).
>
> Men det går kanske inte att generalisera, alla
> Canyons (2015) modeller har dämparen lodrätt.
> Medan andra har den lodrätt, mitt i mellan, eller
> vågrätt. Det finns ju som sagt även en del
> cyklar som har dämparen lite snett nedåt också.

Att lätta xc cyklar har dämparen vågrätt handlar nog främst om att den konstruktionen medför minst antal länkar och sparar vikt samt pengar.
Det finns ju mängder av olika lösningar på länkage så det går inte att generalisera.
Vissa tillverkare har egna patent eller licenser som dom försvarar och marknadsför som bästa lösningen medans andra håller sig till lösningar som inte är skyddade (tex single pivot) för att slippa kostnader.

Så om dämparen sitter lodrätt, vägrätt eller lite snett säger inte så mycket om cykeln i sig.

Bakdämparens geometri
Newton skrev:
> Ser jätteintressant ut... om man kan spanska!

Finns Google Translate direkt på sidan annars.

Bakdämparens geometri
Det där ser väl ut att vara ett vanlig Horstlänkage? Jag tror att man kan få fram väldigt olika egenskaper beroende på hur man utförmar dom. Specialized har t.ex. sin version som dom kallar FSR. Jag tror att dom oftast har varit känsliga (dvs bra grepp och mindre bra trampeffektivitet). Om denna implementationen har samma egenskaper har jag ingen aning om.

Om man ska nörda in på linkage design är det värt att veta att vissa av systemen är extremt känsliga för pivotpunkternas placering och datan för beräkningarna ibland kommer från mätningar från foton på nätet. Dvs, resultaten behöver inte alls vara tillförlitliga.

Bakdämparens geometri
jofahjalm skrev:
> Jag tror att man kan få fram
> väldigt olika egenskaper beroende på hur man
> utförmar dom.
>
> Om man ska nörda in på linkage design är det
> värt att veta att vissa av systemen är extremt
> känsliga för pivotpunkternas placering och datan
> för beräkningarna ibland kommer från mätningar
> från foton på nätet. Dvs, resultaten behöver
> inte alls vara tillförlitliga.

Fett +1

Bakdämparens geometri
Hur dämparen sitter avgörs även vilken väntad belastning fästen utsätts för i kombination med var och i vad dämparfästet sitter.

Sätter man ett dämparfäste mitt på diagonalröret tex. med stor arbetsvinkel måste röret ha en viss tjocklek för att klara detta. Om röret ändå kommer vara hyffsat grovt för att förväntade krafter i styrröret kräver detta kan man sätta fästet där utan att överbygga något "i onödan", grovt förenklat.

Bakdämparens geometri
Det här är en rätt intressant frågeställning som jag själv funderat lite på.
Mina funderingar går i kring hur rörelseenerging ter sig om man lyckas bottna dämparen i ett hopp och har dämparen inställd med för snabb retur (så att bakhjulet "kickar"), så som är normalt på en cykel inställd för normalt stigcyklande.
Om dämparen då sitter horisontellt borde kicken's kraft trycka fram/ner fronten, medans på den vertikalt monterade dämparen borde kraften gå ner i vevpartiet och få bakdelen att sjunka (IOM att föraren håller fast i styret...)

Själv är jag alldeles för feg för att praktiskt testa dessa teorier (speciellt om jag lyckas lägga vantarna på ngn annans hoj med en annan setup/layout än min egen ;)
Så är det ngn med erfarenheter om detta så får ni gärna upplysa en ovetande.

Tackar på förhand // Larsa

Bakdämparens geometri
larsaw skrev:
> Det här är en rätt intressant frågeställning
> som jag själv funderat lite på.
> Mina funderingar går i kring hur rörelseenerging
> ter sig om man lyckas bottna dämparen i ett hopp
> och har dämparen inställd med för snabb retur
> (så att bakhjulet "kickar"), så som är normalt
> på en cykel inställd för normalt stigcyklande.
> Om dämparen då sitter horisontellt borde
> kicken's kraft trycka fram/ner fronten, medans på
> den vertikalt monterade dämparen borde kraften
> gå ner i vevpartiet och få bakdelen att sjunka
> (IOM att föraren håller fast i styret...)

Näää, dämparens infästning har rimligen inget med det att göra. Den ände som sitter fast i ramen rör sig ju inte, så all "kick" går via länkaget, oavsett hur det ser ut. Det går att få exakt samma fjädringsbeteende både med dämparen liggandes och ståendes, om man vill.

Du får tänka på att din vikt ligger lika mycket på vevpartiet oavsett, och att det bara är bakhjulet som kan röra sig jämte marken.

Bakdämparens geometri
Hög eller låg pivot?

Anti squat genom slaglängden, optimal kurva?

Dämpare eller pivotplacering, vad är viktigast för square edge absorption?

Vad är egentligen den korrekta definitionen av brake jack, och varför uppstår det?

Diskutera.

Bakdämparens geometri
Mårten skrev:
> Hög eller låg pivot?

Beror på hur stor klinga man tänker köra.

> Anti squat genom slaglängden, optimal kurva?

Så linjär som möjligt men förmodligen inte så viktigt när man är genom halva slaget eller mer.

> Dämpare eller pivotplacering, vad är viktigast
> för square edge absorption?

Ingen aning, kanske längden på kedjestagen eller dämpar/länkage ratio?

> Vad är egentligen den korrekta definitionen av
> brake jack, och varför uppstår det?

Har aldrig upplevt det så vore kul att höra andras erfarenheter.

> Diskutera.

Bakdämparens geometri
Borde det inte bli mycket skit i en dämpare som sitter lodrät monterad? speciellt med tanke på att de flesta lodräta dämpare sitter på AM-cyklar som kan bli riktigt leriga

Bakdämparens geometri
Lyfter denna tråd ett par år :-)
Hur är det idag ?
För den glade motionären som kör mestadels XC är det nån variant av horisontell eller lodrätt som är bättre eller sämre ?

Bakdämparens geometri
uppriktigt sagt så spelar det ingen roll tekniskt sett, det enda som påverkas även om det inte är så mycket är hur mycket tyngpunkten påverkas av dämparen, vilket ärligt talat när det gäller cyklar inte gör så mycket.

Bakdämparens geometri
det är andra faktorer som påverkar trampeffektivitet.

stående dämpare är modernt och ger marginellt lägre tyngdpunkt på naken cykel.

men jag föredrar liggande dämpare av skäl som estetik, lättare att nå för justering, mindre smuts, och mera plats i triangeln för t ex väska eller flaska. vilka sänker tyngdpunkten mer än dämparen.

Tillbaka
Topp