Bakhjul 29" 142x12 med minst 36 points of engagements?

OlofSx

Aktiv medlem
Kör idag ett bakhjul byggt med DT Swiss 370 nav som jag tycker har för långsam engagement vid tekniskt bröt.

Vad finns det för vettiga 29" bakhjul med 142x12 TA och minst 36 points of engagement?

Ett alternativ jag hittat är Bontrager Line Comp 30 TLR rear wheel med Rapid Drive 54 nav med rekpris på 1849:- och vikt på 1.1kg (vilket jag kan leva med).

Några erfarenheter av det?

Andra vettiga alternativ för max 3000?

Kör idag ett bakhjul byggt med DT Swiss 370 nav som jag tycker har för långsam engagement vid tekniskt bröt.

Vad finns det för vettiga 29" bakhjul med 142x12 TA och minst 36 points of engagement?

Ett alternativ jag hittat är Bontrager Line Comp 30 TLR rear wheel med Rapid Drive 54 nav med rekpris på 1849:- och vikt på 1.1kg (vilket jag kan leva med).

Några erfarenheter av det?

Andra vettiga alternativ för max 3000?
Det är många som bucklat de fälgarna, några för att de är tunga och kört DH med de, men kör du hårt skulle jag inte rekommendera de.

Hunt har ju fram och bak från typ 4000:-
Börjar kännas lite dyrt, och hittar inget som är 142.

Ett alternativ är ju att uppgradera din 370-hub till 36/54T-ratchet.
Jo sett det, men det blir lätt dyrt:
+ 900:- för uppgraderingsdelarna
+ 1100:- för verktygen (eller liknande om jag hittar en LBS som kan fixa det)
+ kostnad för 18T -> 36T uppgradering också

Dessutom verkar det som att en del misslyckas med uppgraderingen och har svårt att få loss delarna om man läser lite här på forumet.

Därav känns det rimligare att köpa nytt.

Det är många som bucklat de fälgarna, några för att de är tunga och kört DH med de, men kör du hårt skulle jag inte rekommendera de.
Jag har kört sönder två, men det är mestadels mitt eget fel. Håller nog bra om man inte kör alldeles för lågt tryck eller bombar ner för stenkistor.

Vad har du för bakdäck och vilket tryck kör du?
Ajdå... Tack båda två för den feedbacken. Låter kanske inte som det optimala bakhjulet. Även om jag bara väger 67 kg och kör rätt lugnt (oftast), så vore det tråkigt att paja fälgen, speciellt långt hemifrån.

Och för att svara på frågan om däck så kör jag för tillfället ett Schwalbe Racing Ralph 2.25" med däcktryck ca 25 psi.

Ska jag försöka bygga själv istället kanske runt Shimano FH-M7110? Några erfarenheter där?

Jag var nere och lattjade på 15-20 psi, väger 90+ kg, och fick en del genomslag. Med 25 psi och 67 kg ska det inte vara några konstigheter. Line Comp 30 är ju jäkligt prisvärda.

Tillbaka
Topp