Bakhjul rullar trögt.

maevr

Ny medlem
Bakhjul rullar trögt.
Gäller Cosmic Carbon SL -13

Rengjort hub, lager mm och allt rullar på bra och fint till jag monterar hjulet på cykeln, då blir det avsevärt mycket sämre "rull". Har jämfört med ett annat hjul och det rullar bra när jag satt fast det.
Även märkt att vevpartiet vill fortsätta snurra lite.

Vad kan det vara för fel?

Bakhjul rullar trögt.
Då är det nog frihjulsnavet, bodyn, som det är nå lurt med.
Mavic har oftast en lagring med glidlager i dessa och så även på Cosmic, skulle jag tro.
Frihjulsmekanismen och lagret ska smörjas regelbundet med mineralolja, annars slits den fort och kan kärva, om jag fattat rätt.

Frid!

Senast ändrad:
Bakhjul rullar trögt.
Vill bakhjulet rotera vevpartiet så frikopplar det ju inte som det ska.
* Du har smörjt med ljus mineralolja?
* Du har fått ner V-tätningen ända i bott? Rättvänd?
* Du har brickan "i botten" på frihjulsbodyn?

(Är det rätt typ av hub jag pratar om?)

Bakhjul rullar trögt.
Allt ser bra/helt/rent ut och om jag håller i kassetten(hjulet avmonterat från cykeln) och snurrar hjulet så rullar det fint, problemet uppstår när det spänns fast och kedja ligger på - skumt.

Bakhjul rullar trögt.
Jo, men roterar frihjulet lätt när hjulet är av?
Jag pratar alltså inte om hjullagret, utan om kassetten.

Går frihjulsmekanismen lätt så är något felmonterat så det nyper när du monterar hjulet i ramen.
Är det trögt ändå så är det något lurt med frihjulslagret, eller bodyn som hela mekanismen kallas.

Frid!

Senast ändrad:
Bakhjul rullar trögt.
Det här problemet har hänt mig nu, fastna i nåt skit så min bakväxel sram nx eagle 12 ves som en pannkaka i helgen. Så beställde en ny som kom idag, glad i hågen skulle montera och instalera men märker att kasetten sitter så jävla trögt dvs snurrar dåligt. Detsamma gäller hela hjulet när jag håller i axeln, det går tröööögt som fan. Tips? Bara lossa lite på spänningen med hjälp av 2st skiftnycklar eller ta bort bodyn och göra rent lite. Hur tar jag bort bodyn?

Bakhjul rullar trögt.
Alltså jag har inte dratt åt nånting efter växeln pajja utan endast tagit av hjulet. Upptäckte det när jag skulle sätta på ny växel. Boost 148 bontrager nav. sram/shimano body 12 delat. Nx. Mycket irreterande men ska testa o se om jag bara kan lätt apå hjullagerspänningen men måste ha två nycklar vilekt jaginte har här.

Tillbaka
Topp