Bakhjul till äldre cykel

Gwypaas

Medlem
Bakhjul till äldre cykel
Hej!

Jag fick tag på en äldre racer och tänkte ha den som läroprojekt och därefter vardagscykel i en ganska stöldbegärlig miljö. Helt enkelt för att se om jag fastnar för cykelmeket efter att ha cyklat runt på en 5 växlad gammal dammonark från 90-talet i många år som nu blivit stulen.

Mitt problem nu är bakhjulet, det är skevt och måste bytas vilket jag visste när jag fick cykeln gratis, jag har försökt läsa runt men fastnat på alla oändliga dimensioner på skruvgängor, frihjul, kasetter o.s.v. utan att känna mig trygg i att köpa något.

De gamla växlarna är en Shimano UB kassett med 5 klingor med skruvgänga som växlas med en Positron 400 växel vilka fungerar efter att jag renoverat de. Däremot är jag extremt sugen på att testa både fixie och single speed. Så drömmen är helt enkelt möjligheten att testa allt på samma bakhjul men ändå kunna återvända till flera växlar om jag kommer fram till att jag saknar det för mycket.

Avståndet mellan bakgafflarna är 126mm men kan utan problem nästan för hand böja ut de så 130mm passar när jag testar. Hjulinfästningarna är horisontella så inga problem att spänna kedjan

Vart hittar man riktigt prisvärda alternativ som bakhjul? Är det bättre att köpa delar och lära sig montera det själv? Vad och vart köper man i så fall detta?.

Senast ändrad:
Bakhjul till äldre cykel
Kolla in Sheldon Browns hemsida. Där står mycket matnyttigt.

Alt är cykelhistoriska föreningen på Facebook. Alt är att du slänger upp bilder och provar lyckan här.

Bakhjul till äldre cykel
Varit där och kollat! Men också där jag blev osäker med alla olika sorters gängor o.s.v.

Är det en rimligare idé att i stället satsa på att ifall jag verkligen vill ha växlarna då köpa en ny kassett och bakväxel? Blir det lättare att genomföra då?

Bakhjul till äldre cykel
Mest sannolikt har du en frikrans, inte en kassett.
Och frikransgängan är en av de mer tillförlitliga standarderna.
Jag skulle inte oroa mig för det på en shimanoutrustad cykel.
Testa single-speed är enkelt.
Välj en växel du gillar.
Leta reda på ett ställe där vajern går ”naken” längs ramen.
Tejpa hårt, några centimeter brett.
Cykla, känn efter.
Om reaktionen är ”wow!” då är det dags att börja undersöka om frikransen går att skruva av, byta frikrans, centrera om hjulet, flytta kedjekransen etc.
Om reaktionen är ”jaså”, ta bort tejpen.
Fixie är stökigare.
Helst bör du ha ett speciellt baknav med plats för en vänstergängad låsring, annars KAN drevet lossna.
Ny bakväxel och reglage är ett krav om du vill prova FLER växlar.
Nytt bakhjul - med ett Kassettnav - är en bra idé, men inte fullt nödvändig.

Bakhjul till äldre cykel
Ja, det är en frikrans som sitter på gänga.

Fick cykeln gratis med skevt bakhjul (såg att jag missat att skriva det i första inlägget... ) så det är krav på att byta det i vilket fall för att få något fungerande. Är det bättre att gå direkt på ett kassettnav då? Verkar som de flesta kassettnav är 135mm, tänker att det blir kanske lite väl mycket att böja?

Senast ändrad:
Bakhjul till äldre cykel
Kassettnav är ingen hjälp om du vill prova fixie.
Och en måttlig till obefintlig fördel om du vill prova SS.
Lvg-hjul har en bredd på 130 mm.
135 kan man också få att funka. Sök på ”cold set frame” får du se hur man gör.

Om du ändå är beredd att offra hjulet så förlorar du ju inget på att försöka rikta det.

Bakhjul till äldre cykel
Hur pass skevt är hjulet då? Om det bara är några ekrar som tappat spänningen eller kanske gått av kanske det går att fixa till. Värre om fälgen är bucklig eller knäckt och kanske har sprickor runt ekrarna.

Mvh Ulf S.

Tillbaka
Topp