Bakhjulet på min mountain bike sitter löst

dawdw

Medlem
Har absolut ingen aning varför, hände nån gång förra sommaren när jag var och cyklade snabbt ned för ett berg.

Det är någon slags scott, vet ej vilken modell, köpte den från blocket väldigt billigt.

Min bror säger att det är för att dom hära stål sakerna som sitter i hjulramen är väldigt lösa, och dom är till för att hålla hjulet stabilt, är det därför? Har även prövat tagit loss hjulet och satt fast det igen ordentligt..

Mvh Alexander

Lite kokobängt formulerad fråga, men det blev lite småintressant att gissa. Är det möjligen så att en massa ekrar är lösa, dvs. nipplarna som fästskruven gentemot fälgen heter är inte spända?

Lite kokobängt formulerad fråga, men det blev lite småintressant att gissa. Är det möjligen så att en massa ekrar är lösa, dvs. nipplarna som fästskruven gentemot fälgen heter är inte spända?
haha det är ekrarna som sitter löst, visste inte vad dom hette.

Axeln som går igenom hjulet? Den kan knäckas, men det borde märkts när hjulet demonterades.. om OP inte trodde att den skulle vara knäckt. :unsure:

Dagens tips, för den som verkligen är mån om att bakhjulet sitter fast:

OnT: det låter som att du har kommit underfund med problemet. Hoppas att det löser sig för dig, att rikta hjul har sin charm. ?

Dagens tips, för den som verkligen är mån om att bakhjulet sitter fast:

OnT: det låter som att du har kommit underfund med problemet. Hoppas att det löser sig för dig, att rikta hjul har sin charm. ?

Jag blir dock lätt orolig om någon som inte ens vad delarna heter eller vad de gör för nytta skall rikta hjul. Oki att det inte är raketforskning, men det är inte heller superenkelt och kräver lite känsla/omdömme/erfarenhet för att gå enkelt.

Jag blir dock lätt orolig om någon som inte ens vad delarna heter eller vad de gör för nytta skall rikta hjul. Oki att det inte är raketforskning, men det är inte heller superenkelt och kräver lite känsla/omdömme/erfarenhet för att gå enkelt.

Meh.
Det var så jag lärde mig skruva i min ungdom.
Tänkte att det värsta som kunde hända var att jag fick bära skiten till en verkstad och fråga om de också ville försöka ?
Hittills har jag sluppit det.

dawdw, du hade vett nog att fråga här innan du började härja med cykeln. Det är en bra start på att lära dig meka ??????

Tillbaka
Topp