Baksida lår

easton

Medlem
Baksida lår
Någon som har ett tips på hur jag går vidare.

Jag har spelat fotboll, ishockey (spelar fortfarande gubbhockey) och cyklar sen tonåren.

Är 49 och har aldrig haft en muskelskada endast utvärtes ? och har nu när jag cyklar framförallt lvg jävligt ont i baksidan på låret. Detta har hållit på sen i höstas.
Har varit hos kotknackare och nästa steg blir motvilligt läkare.

Någon som sitter på bra övningar typ stretching?

Baksida lår
.A. sa:
Kontakta en sjukgymnast.

Blir en lång och utdragen historia, ska ju cykla Vättern ?

Skämt å sido, jag fick massage och laserbehandling hos en förre detta shl-spelare. Han har behandlat många idrottsrelaterade skador och hoppades mycket på detta, men får nog tänka om.

Baksida lår
emmer sa:
Du sitter inte för högt?
(Brukar väl iofs sitta baksidan ner mot knät, men man kan ju fråga :-) )

Det kan mycket väl vara så, på mtb'n känner jag inte av det så mycket och där sitter jag lägre.

Inställningarna på mina landsvägshojar är mått som jag haft i åratal, men geometrin har ju ändrats genom åren så det behövs kanske en ny bikefit.

Baksida lår
Låter självklart extremt tråkigt och enkelt, men har du testat att vila från belastning under ett par veckor? Alltså inte anstränga genom cykling eller andra övningar?

Som helt okvalificerad men i samma ålder och en mängd muskulära skador under åren pga såväl löpning, fotboll, bandy, cykling m m så kan ju en gissning vara en ren överansträngning med en inflammation bara. Kolla med någon som vet bättre om det kan vara värt att testa att knapra voltaren och vila muskeln någon vecka eller två.

Blir det bra och det kommer tillbaka så skulle jag se över position på cykeln. Såväl höjd som längd och allt som kan korrigera. Jag har själv insett baksidan med cyklingen under åren som är just upprepade exakta rörelser, och är det lite fel någonstans så säger kroppen ifrån efter några tusentals rörelserepeteitioner... :)

Baksida lår
JPL sa:
Låter självklart extremt tråkigt och enkelt, men har du testat att vila från belastning under ett par veckor? Alltså inte anstränga genom cykling eller andra övningar?

Som helt okvalificerad men i samma ålder och en mängd muskulära skador under åren pga såväl löpning, fotboll, bandy, cykling m m så kan ju en gissning vara en ren överansträngning med en inflammation bara. Kolla med någon som vet bättre om det kan vara värt att testa att knapra voltaren och vila muskeln någon vecka eller två.

Blir det bra och det kommer tillbaka så skulle jag se över position på cykeln. Såväl höjd som längd och allt som kan korrigera. Jag har själv insett baksidan med cyklingen under åren som är just upprepade exakta rörelser, och är det lite fel någonstans så säger kroppen ifrån efter några tusentals rörelserepeteitioner... :)

Tog en tvåveckors vila med bland annat en ölkur i Gdansk, och det kändes lovande. Igår tog jag en lugn tur på 3 mil och haltar fram idag.

Men i övrigt låter du exakt som min kära hustru och hon får alltid rätt i slutändan, så det får bli voltaren här och nu.

Baksida lår
easton sa:
emmer sa:
Du sitter inte för högt?
Inställningarna på mina landsvägshojar är mått som jag haft i åratal
Beror ju lite på hur man mäter men pedaler / skor / sadel / chamois (om man har det) påverkar ju höjden och jag antar att de inte varit samma under alla år?
(Jag är iofs inte anal med millimetrar och cyklar sällan över tjugo mil per dag men brukar ändå justera om när jag byter exv sadel då den gör mycket. Och på ena hojen sitter jag nog lite högt då jag tröttnar mer bak benen än fram/utsida benen.)
Är det så du inte har ont "avstigen cykeln" så prova att sänka en centimeter och ta en tur - kan ju inte göra mer än ont efter en stund.
Har du ont även "avstigen cykeln" så vila ut det...
Sträcker man sig efter pedalerna så kommer det ju bak knäna/låren och höjer men mer kommer det lätt i länden/baken.

Baksida lår
easton sa:
.A. sa:
Kontakta en sjukgymnast.

Skämt å sido, jag fick massage och laserbehandling hos en förre detta shl-spelare. Han har behandlat många idrottsrelaterade skador och hoppades mycket på detta, men får nog tänka om.

Quick fixes för kroppen brukar inte fungera så bra. Livet fortsätter efter Vättern ;-)
Smärta vid ansträngning lär inte försvinna med hjälp av massage.
Återigen - kontakta en sjukgymnast.

Baksida lår
.A. sa:
easton sa:
.A. sa:
Kontakta en sjukgymnast.

Quick fixes för kroppen brukar inte fungera så bra. Livet fortsätter efter Vättern ;-)
Smärta vid ansträngning lär inte försvinna med hjälp av massage.
Återigen - kontakta en sjukgymnast.

Åter en kompiskoppling med förflutet i Kalmar FF, han kan knappt springa med barnen förrän det hugger till i baksidan. Då har han ändå lagt ett ex antal timmar på idrottskadekliniken i Växjö.
Men jag will give it a go och du har givetvis en poäng i att det finns ett liv även efter en cykeltur.

Baksida lår
emmer sa:
easton sa:
emmer sa:
Du sitter inte för högt?
Inställningarna på mina landsvägshojar är mått som jag haft i åratal
Beror ju lite på hur man mäter men pedaler / skor / sadel / chamois (om man har det) påverkar ju höjden och jag antar att de inte varit samma under alla år?
(Jag är iofs inte anal med millimetrar och cyklar sällan över tjugo mil per dag men brukar ändå justera om när jag byter exv sadel då den gör mycket. Och på ena hojen sitter jag nog lite högt då jag tröttnar mer bak benen än fram/utsida benen.)
Är det så du inte har ont "avstigen cykeln" så prova att sänka en centimeter och ta en tur - kan ju inte göra mer än ont efter en stund.
Har du ont även "avstigen cykeln" så vila ut det...
Sträcker man sig efter pedalerna så kommer det ju bak knäna/låren och höjer men mer kommer det lätt i länden/baken.

Ska justera sadeln då det känns som om det härrör därifrån då jag gjorde lite ändringar förra sommaren.

Baksida lår
easton sa:
JPL sa:

Tog en tvåveckors vila med bland annat en ölkur i Gdansk, och det kändes lovande. Igår tog jag en lugn tur på 3 mil och haltar fram idag.

Men i övrigt låter du exakt som min kära hustru och hon får alltid rätt i slutändan, så det får bli voltaren här och nu.

Hmmm, vad drack du för öl?

Baksida lår
JPL sa:
easton sa:
JPL sa:

Hmmm, vad drack du för öl?

Bodde på Hotel Gdansk , de hade eget bryggeri i restaurangen, ölen Brovarnia var kanon.
Dock var halva hotellet besudlat med drunkna norrmän, lite lätt jobbigt. Men de hade stor plånbok och ville bjuda på både whisky och öl hela vistelsen.

Baksida lår
Sedan jag har jobbat med kadens och teknik blir jag brutalt trött i sätesmuskeln och baksida lår. Blir bättre med bättre form. Dubbdäckscyklingen under vintern höll på att knäcka mig. Då har jag ändå justerat ner och bak min position något. För mig hjälper rejäl och daglig stretching.

Jag tror på sittpisition och teknik som både orsak och lösning. Samtidigt behöver ett närmast inflammatoriskt tillstånd behandlas och vilas bort först.

Baksida lår
Fjärdebrunn sa:
Sedan jag har jobbat med kadens och teknik blir jag brutalt trött i sätesmuskeln och baksida lår. Blir bättre med bättre form. Dubbdäckscyklingen under vintern höll på att knäcka mig. Då har jag ändå justerat ner och bak min position något. För mig hjälper rejäl och daglig stretching.

Jag tror på sittpisition och teknik som både orsak och lösning. Samtidigt behöver ett närmast inflammatoriskt tillstånd behandlas och vilas bort först.

Det här med stretching är ju intressant, förr när jag var mer aktiv så sket man ju fullständigt i det. Nu stretchar jag alltid efter varje pass och känner att jag blir mer rörlig.
Att man slarvade med detta är nog en av de springande punkter som man får lida för nu några år senare. Tror att mina muskler har blivit på tok för korta.

Baksida lår
Lite uppdatering

Efter vätternrundan tog jag tag i problemet, i måndags kom svaret.

Efter att varit hos min husläkare på hösten fick jag en tid för skelettröntgen, den visade dock inget.

Två kortisonsprutor senare står man och stampar på ruta ett.

Tillbringade vintern hos sjukgymnast och fick övningar att göra hemma.

För 2,5 vecka sedan på pingstdagen var jag på magnetröntgen, denna visade på ett diskbråck....

Faan, har inte cyklat ordentligt sen augusti och gått upp 10kg ?. Nu är det bara att ta sig i kragen och ta tillbaka sin fysik.

Ha de.

Baksida lår
Prövat strecha piriformismuskeln? Kolla på tuben, finns flera sätt att göra det på men välj ut någon och kör några dagar och se vad som händer.
Jag har/haft diskbråck men piriformis har orsakat störst besvär då symptomen liknar de från diskbråck.
Sedan funkar marklyft utmärkt för mej i förebyggande... som många inom sjukvården skakar på huvet åt när jag säger det.

Tillbaka
Topp