bakterier i vattenflaskor?

Tigaz

Medlem
Tjabba! Tog en cykeltur idag och skulle byta vatten på ett fik.. slet upp korken och såg att det bildats svart smuts där själva sugploppen är.. alltså under locket på insidan och även i botten på flaskan.. hörde med en polare som sa att man ska byta flaskor 1 ggr per år.. kan det stämma? Eller finns det nåt superduper rengöring att göra? Har prövat yes plus ris och vatten och sen skaka om.. men det går inte bort.. det där i korken gör mig rättså orolig.. ser inte gott ut.. :) vad göra?

Jag kör mina i diskmaskin. Har haft dem i flera år, inga problem so far. Men oroar den svarta geggan dig så försök peta bort den och häll på lite desinfektionsmedel eller koka korkarna för den delen.

Men det kanske är jag som är snål. Det är ju inte så att en flaska är dyr.

Jag använder regelbundet en vattenflaska som är närmare fem år gammal. De enda jag haft under hela den perioden. En sprack för nån månad sen, så den kan jag inte använda längre. Men jag har då inte blivit sjuk av dem. Luktar och smakar normalt.

Om smuts sitter riktigt hardcore-fast så brukar en diskmaskins-tablett i vatten som får stå en dag lösa det mesta.

Ett snällare alternativ kan vara två matskedar bakpulver i vatten, det är vad Camelbak rekommenderar för att göra rent deras blåsor:

http://www.camelbak.com/Sports-Recr...ing/How-to-clean-your-CamelBak-reservoir.aspx

De avslutar såhär "These steps will make your reservoir safe for use. If you have spots left from the mold, they will never come all the way out because the reservoir is permanently stained, but still safe and usable.".

När det gäller vattenpåsar för ryggsäckar, så vill jag tipsa om att förvara dem i frysen mellan användningstillfällena. Tillväxttakten för mikroorganismer är minimal då.

Så här ser det ut! Ska pröva lägga ner skiten i tablettdiskmedel får vi se..

Bilagor

• 20130309_230142.jpg
    20130309_230142.jpg
    61.5 KB · Besök: 156
Jag är rätt kinkig med mina flaskor. De ska vara mjuka nog så det är enkelt att klämma ihop dem (jag har extremt dålig greppstyrka - många flaskor är för hårda för att funka bra för mig) och de ska rymma minst 0.7-0.75 liter. Såna där jävla bäbisflaskor kan landsvägsposers få leka med. Jag vill ha med mig vatten så jag klarar mig. De ska också hålla tätt (Zefals stora flaskor har lock som läcker otroligt mycket, jag har testat flera, tyvärr). Dessutom ska de funka med normala flaskställ. Jag har fått tag i flaskor som är för små, och halkar ur.

Det är alltså inte helt enkelt att köpa nya flaskor. Det är därför jag fortfarande använder en fem år gammal... Men eftersom jag inte längre har två, så måste jag försöka hitta en till nånstans innan tävlingssäsongen drar igång.

dans skrev:
-------------------------------------------------------
> Diskborste ?

+1

Ser ut som det borde gå att mekaniskt få bort en del?

geologen skrev:
> Jag är rätt kinkig med mina flaskor. De ska vara
> mjuka nog så det är enkelt att klämma ihop dem
> (jag har extremt dålig greppstyrka - många
> flaskor är för hårda för att funka bra för
> mig) och de ska rymma minst 0.7-0.75 liter. Såna
> där jävla bäbisflaskor kan landsvägsposers få
> leka med. Jag vill ha med mig vatten så jag
> klarar mig. De ska också hålla tätt (Zefals
> stora flaskor har lock som läcker otroligt
> mycket, jag har testat flera, tyvärr). Dessutom
> ska de funka med normala flaskställ. Jag har
> fått tag i flaskor som är för små, och halkar
> ur.
>
> Det är alltså inte helt enkelt att köpa nya
> flaskor. Det är därför jag fortfarande
> använder en fem år gammal... Men eftersom jag
> inte längre har två, så måste jag försöka
> hitta en till nånstans innan tävlingssäsongen
> drar igång.

Har du testat cyclecomponetsflaskan? Finns med många olika tryck (powerbar, canyon, vitargo m.fl). Jag har bara kört med 0,5L-varianten, men den finns i 0,75L också. Mjuk, billig, går att få upp korken utan att dra ur tänderna och sitter dessutom om en smäck i de flaskställ jag har kört.

Står eurobottle på undersidan.

Jag kör med Crescents stora flaskor, stora(!), mjuka, lätt att få ur ordentligt med vatten och de har funkat i flera år utan att bli ofräscha.

1. Köp en ny

2. Om du verkligen vill "rädda" flaskan: Diska bort allt snusk. Desinficera sedan med ättika eller klor (klorin).

>
>
> Har du testat cyclecomponetsflaskan? Finns med
> många olika tryck (powerbar, canyon, vitargo
> m.fl). Jag har bara kört med 0,5L-varianten, men
> den finns i 0,75L också. Mjuk, billig, går att
> få upp korken utan att dra ur tänderna och
> sitter dessutom om en smäck i de flaskställ jag
> har kört.
>
> Står eurobottle på undersidan.

+1

För mig är vattenflaskor en förbrukningsvara som jag byter ut med jämna mellanrum. Rengöring sker efter blötläggning tillsammans med lite diskmedel i diskmaskin. När flaskorna börjar bli skabbiga på utsidan med synligt slitage, repor eller funktionnedsättning i kork, lock eller form så byts flskorna ut.

Specialized har en föaska som är lite dyrare men innehåller inga farliga ämnen i plasten samt har en glasliknande beläggnibg på insidan för att inte ta smak eller färg från olika innehåll.

Annars brukar energimatsleverantörer ha bundle packs med flaska och lite energimatsprover för en blygsam summa. Zero har t.ex. Fem provportioner sportdryck samt en föaska för 29kr.

Vad du än gör! Köp alltid 500ml flaskor :D

Bor du i sthlm Tigas? Jag köpte ett par flaskor på cykloteket sist jag var där. Rymmer 0.7 l mjuka och sitter bra i flaskhållaren

geologen skrev:
> Jag är rätt kinkig med mina flaskor. De ska vara
> mjuka nog så det är enkelt att klämma ihop dem
> (jag har extremt dålig greppstyrka - många
> flaskor är för hårda för att funka bra för
> mig) och de ska rymma minst 0.7-0.75 liter. Såna
> där jävla bäbisflaskor kan landsvägsposers få
> leka med. Jag vill ha med mig vatten så jag
> klarar mig. De ska också hålla tätt (Zefals
> stora flaskor har lock som läcker otroligt
> mycket, jag har testat flera, tyvärr). Dessutom
> ska de funka med normala flaskställ. Jag har
> fått tag i flaskor som är för små, och halkar
> ur.
>
> flaskor. Det är därför jag fortfarande
> använder en fem år gammal... Men eftersom jag
> inte längre har två, så måste jag försöka
> hitta en till nånstans innan tävlingssäsongen
> drar igång.

Oj, någon har mindervärdeskomplex gentemot landsvägscyklister.

eiskall skrev:
> Oj, någon har mindervärdeskomplex gentemot
> landsvägscyklister.

Eh, nä? Mot mig själv då, menar du?

Men jag tycker det där tramseriet med "bara 500-ml-flaskor" är idiotiskt, och tar varje tillfälle i akt att påpeka det.

bigmollo skrev:
> En tråd om man ska diska en smutsig flaska
> alltså? Kämpa världen!

+1 :-)

Jag vågar nog inte skriva något om insidan på de tolv flaskor ett f*tbollslag DELAR PÅ, och som typ ingen bryr sig om mellan matcherna och säsongsuppehållen. Det som inte dödar härdar och lite skit rensar magen.

Edit: Ville ha versaler på ett ställe och råkade få med ett annat ställe också.

Senast ändrad:
geologen skrev:
> flaskor.

Ja, att köpa flaskor som sitter fast i flaskstället och som rymmer 75cl är ju jättesvårt.

Jag har fastnat för enervits flaska med lite mindre kork. Mjuk (funkar bra att klämma ihop) och passar bra att att dricka ur utan att behöva vrida på huvudet som det lätt blir med flaskor som har lite större kork. Fanns på sportson för en 20:a styck så jag köpte på mig en bunt.

Nu får jag bikta mig; jag tycker att det är lite trist att det är så knepigt att hitta flaskor som inte är så jävla fula...

Fåfängan åsido - tricket för att saker inte ska mögla är att de antingen ska vara fyllda eller knastertorra. Urdruckna men inte urtorkade flaskor är mumma för möglet.

Som ni säger är det nog bara köpa nytt.. och hädanefter ska det diskas efter varje tur! Har slarvat med det som tusan.. energidryck på botten som får stå ett tag är nog en bakteriedröm? :)

Tigaz skrev:
> Som ni säger är det nog bara köpa nytt.. och
> hädanefter ska det diskas efter varje tur! Har
> slarvat med det som tusan.. energidryck på botten
> som får stå ett tag är nog en bakteriedröm? :)

Töm och låt stå utan lock bara, det räcker. Skölja lite kanske om du haft sockerkladd i. Mer ambitiös än så behöver du inte vara.

När det växer mossa på kroppen...borde man duscha då?

Herremintiiid alltså. Jag använder mina flaskor högst två säsonger. Ifjol slängde/tappade/slarvade jag bort 7-8 flaskor och även om det är kanske lite extremt så tycker jag att man kan belöna sig själv med nya fina flaskor en gång om året.

Hasse#7 skrev:
> bigmollo skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > En tråd om man ska diska en smutsig flaska
> > alltså? Kämpa världen!
>
> +1 :-)
>
> Jag vågar nog inte skriva något om insidan på
> de tolv flaskor ett f*tbollslag DELAR PÅ, och som
> typ ingen bryr sig om mellan matcherna och
> säsongsuppehållen. Det som inte dödar härdar
> och lite skit rensar magen.

Jag har aldrig förstått mig på den där sporten. Min bild av den förbättrades inte av den här informationen.

Man behöver mögligt vatten för att kunna falla med stil ;-) Sen är det som det framgår av diverse inlägg att dricker man bara rent vatten (vilket vi gör) och häller ut och vädrar flaskorna så är påväxten minimal. Jag är ändå glad att jag kunde förgylla din helg!

Tillbaka
Topp