Bakväxel hoppar vid hög belastning. (Fulmek för växelöra?)

42Hz

Aktiv medlem
Får samma fenomen med två olika bakväxlar, både ShimaNO och SRAM.

Så fort man tar i lite mer än normaltrampkraft så smattrar och smäller det i 'bakväxeln' när kedjan hoppar.
Misstänker starkt att det är växelörat som är snett eftersom samma bakväxel fungerat perfekt på en annan ram.

Har inte tittat så noga ännu på hur växelörat ser ut men om den nu skulle vara sned hur 'tunar' man in den korrekt? Är det bara att pallra sig till LBS:en och få dem kolla på det eller finns det någon 'gör-det-själv-metod' a'la McGuyver med en ballongvisp och några gummisnoddar?

Vissa Shimano framnav har samma gänga i axeln som i växelörat. Bara skruva framhjulet i växelörat och kolla att det är helt parallel med bakhjulet. Är det inte det, använd framhjulet som hävarm och böj växelörat tills hjulen är parallela.
Det fungerar även med vissa andra framnav (typ DY Onyx) om man använder snabbspännen.

Hot Chili: Tackar! Skall testa det.

Henrik VXT: det har nog varit så ett tag, det är min Gary Fisherram som jag inte använt på ett bra tag men som jag nu flyttat över prylarna på p.g.a. ramhaveriet på fullgungarn.

Jag drabbades nämligen av just en sån där grej förut, var bombsäker på att det var växeln som inte styrde som den skulle, men då var det kedjan och kassetten som var sliten, så det märktes mest när man låg på de små klingorna. Hade du inte växel tidigare på garyn?

Jo, den hade växlar men då hade jag rätt sleten drivlina överlag och allmänt slitna prylar så jag kopplade nog inte ihop eventuella problemen med växelörat utan snarare allt annat. :)

aha, nu fattar jag... Du plockade kedja och drev från azonicen... My bad. Då är det nog växelörat som du tippade på.

God damn! Det är precis som min LX-drivlina gör ju (tror jag) Den gör det bara på mellanklingan fram. Inget som helst problem på lilla eller stora, men på mellan, jäklar vad bakväxeln "hoppar" när man tar i lite. Och tar man i jättemycket så smäller hela växelföraren upp mot kedjestaget och gör ett fult märke. hmm..

Ta en lång titt på park tools växelöreriktarverktyg. Ta sedan och tejpa fast en blompinne eller nått på en insexnyckel och sätt den i skruven som håller fast växeln och du har ett nästan lika fräckt verktyg för att mäta åt vilket håll det är snett.

Enklaste sättet att rikta örat är med samma insexa intryckt i samma skruv, medans allt är monterat.

f.ö. så är det m10x1 i bakväxelöronen, dvs samma som det är på de flesta baknav från simano.

Det låter som sliten drivlina lite här och var ändå.
Det går att se om kingorna mellan eller storan är på g. Lås eller bromsa bakhjulet och belasta pedalen med ena foten eller handen, ordentligt alltså. Om kedjan som ligger runt drevet lyfter sig och klättrar högt upp på kuggarna är det illa. De kan kugga över när man belastar ännu mer vid cykling. Då hade jag bytt både den klingan och kedja. Eller ännu bättre även kassetten för man kan ge sig f_n att byter man inte allt kommer det snart att kugga över igen någonstans. Det är svårt att fuska med att bara byta det man tror är mest slitet. Hela drivlinan slits ju tillsammans.

Ett extra bakhjul fastskruvat i växelörat bredvid det vanliga bakhjulet skulle nog kunna ersätta blompinnen om man inte har en sådan (ta inte illa upp, Harri, men något säger mig att du inte är en kille som är så entusiastisk när det gäller krukväxter). Har man hjulet i växelörat borde det vara ganska lätt att se om de båda hjulen är parallella.

Mitt bakhjul funkade fint som bändmoj, det blev klart bättre men det verkar som sagt att kassetten även den är sliten, trots att jag alternerat med tre kedjor känns det som om livslängden inte blev speciellt mycket längre. :(

mcg01.jpg

mcg02.jpg

Kupa skrev:
-------------------------------------------------------
> God damn! Det är precis som min LX-drivlina gör
> ju (tror jag) Den gör det bara på mellanklingan
> fram. Inget som helst problem på lilla eller
> stora, men på mellan, jäklar vad bakväxeln
> "hoppar" när man tar i lite. Och tar man i
> jättemycket så smäller hela växelföraren upp
> mot kedjestaget och gör ett fult märke. hmm..

Byt mellanklinga, slet ut min nyligen trodde först de var kassetten som var sliten (hoppade bak också) för mellan såg bra ut men eftersom den bara hoppade när jag var på mellan fram bytte jag den, problemet löst
XT/LX-klingorna slits fort, trodde inte min redan var slut.

HP_gbg skrev:
> Kupa skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > God damn! Det är precis som min LX-drivlina
> gör
> > ju (tror jag) Den gör det bara på
> mellanklingan
> > fram. Inget som helst problem på lilla eller
> > stora, men på mellan, jäklar vad bakväxeln
> > "hoppar" när man tar i lite. Och tar man i
> > jättemycket så smäller hela växelföraren
> upp
> > mot kedjestaget och gör ett fult märke.
> hmm..
>
>
> Byt mellanklinga, slet ut min nyligen trodde
> först de var kassetten som var sliten (hoppade
> bak också) för mellan såg bra ut men eftersom
> den bara hoppade när jag var på mellan fram
> bytte jag den, problemet löst
> XT/LX-klingorna slits fort, trodde inte min redan
> var slut.

Japp! Jag har fått det diagnostiserat så nu, och nu har jag "hajat" vad hajtänderna på mellanklingan ställer till med, så att säga. Ska bara hitta nåt som håller lite bättre än mjukost-klingan som sitter där nu.

/anders

Hot Chili skrev:
> Vissa Shimano framnav har samma gänga i axeln som
> i växelörat. Bara skruva framhjulet i
> växelörat och kolla att det är helt parallel
> med bakhjulet. Är det inte det, använd
> framhjulet som hävarm och böj växelörat tills
> hjulen är parallela.
> Det fungerar även med vissa andra framnav (typ DY
> Onyx) om man använder snabbspännen.

Genialiskt mektips. Skall provas omedelbums.

I övrigt är det, enl min erfarenhet, nästan aldrig växelförarsystemet det är fel på om kedja hoppar vid belastning. Sliten drivlina brukar alltid vara boven i slutändan.

Senast redigerad av en moderator:
Har haft exakt samma problem med att bakväxeln växlar lite hur den vill vid hög belastning. Jag fipplade lite inför gårdagens backträninspass och det verkar ha gjort skillnad. Inte en enda spökväxling där det förekommit tidigare.

Jag justerade bakväxeln och skruvade åt spännskruven som sitter på bakkant mot växelörat. Får väl utvärdera efter ett par turer till men det gick smärtfritt uppför backarna (om vi nu ens har backar värda namnet i Linköping) igår iallafall.

/booberg

Jag hade samma problem igår, vid lätt belastning inga probs men när man trampade på växlades det vilt.

Jag lade upp kedjan på bänken och såg då fem länkar som var vridna, när dessa gick på kransen bak växlades det friskt.

Så kolla även att kedjan är rak och inte har blivit sned i mekningen.

Bakväxeln belastas ju inte mer för att man tar i hårt på pedalerna, den sitter ju på den obelastadade halvan av kedjan...

Mycket bra riktningstips där Hot Chili! Jag ska kalla det Tyska metoden för att kompensera för de där röda Assos-byxorna! ;)

Skrämmer lik i en mycket gammal tråd nu. Har köpt en merida som vintercykel med 8 delat växelsystem. Den har gått 25 mil, hinner kedjan slitas in helt på den tiden? Hinner vajern slitas in på den tiden? Den spökväxlar nämligen när man pressar på upp för en backe, inte annars men när man trycker på rejält så är det som om kedjan "slinter". Eftersom allt är så nytt på den är det helt uteslutet att grejjorna är för slitna. Igår hoppade den till när jag tryckte på uppför en backe så kedjan gick av. Svårt att säga hur många växlar varje gång men uppskattningsvis 2 eller 3, växlarna är också justerade till den grad så att de växlar samtidigt som man trycker. Så tycker inte det borde vara det heller.

Det är en shimano acera växel (av den billigare typen) som sitter på just nu och funderade på om det har någon stor betydelse eller om det är växelreglaget det är fel på?

Någon som har förslag?

cykloton sa:
Skrämmer lik i en mycket gammal tråd nu. Har köpt en merida som vintercykel med 8 delat växelsystem. Den har gått 25 mil, hinner kedjan slitas in helt på den tiden? Hinner vajern slitas in på den tiden? Den spökväxlar nämligen när man pressar på upp för en backe, inte annars men när man trycker på rejält så är det som om kedjan "slinter". Eftersom allt är så nytt på den är det helt uteslutet att grejjorna är för slitna. Igår hoppade den till när jag tryckte på uppför en backe så kedjan gick av. Svårt att säga hur många växlar varje gång men uppskattningsvis 2 eller 3, växlarna är också justerade till den grad så att de växlar samtidigt som man trycker. Så tycker inte det borde vara det heller.

Det är en shimano acera växel (av den billigare typen) som sitter på just nu och funderade på om det har någon stor betydelse eller om det är växelreglaget det är fel på?

Någon som har förslag?

Nej 25 mil låter lite. Har du inspekterat trasiga kedjan? Kanske var den deformerad - lätt hänt att deformera en kedja om man tar i när man växlar och det "smaskar" till, eller om man råkar smälla i nåt. Det kan också hända om det varit lite feljusterad spänning på vajern, så att det inte märks förrän man lägger kraft på det, vilket ju kan leda till deformering på samma sätt. Var den inte deformerad så kan den kanske ha varit felmonterad på nåt sätt från början...

qma sa:
cykloton sa:

Någon som har förslag?

Nej 25 mil låter lite. Har du inspekterat trasiga kedjan? Kanske var den deformerad - lätt hänt att deformera en kedja om man tar i när man växlar och det "smaskar" till, eller om man råkar smälla i nåt. Det kan också hända om det varit lite feljusterad spänning på vajern, så att det inte märks förrän man lägger kraft på det, vilket ju kan leda till deformering på samma sätt. Var den inte deformerad så kan den kanske ha varit felmonterad på nåt sätt från början...

Det låter osannolikt eftersom den växlar superbra annars, när man inte trycker på hårdare. Då är det ingen spökväxling heller.

Vad hade du för någon växel i när det hände? Med sned kedjelinje (typ största drevet fram och bak) kan det ju gå mig snabbt. Annars lär ju wiren töjt sig en del på 25 mil och det kan vara dags att justera. Men det hade du märkt på alla växlar.

Jo, som ovan så töjer sig vajern en del i början så att spänna den lite är steg ett. Sedan kan växelörat vara snett även på en ny cykel av olika skäl. Den senaste cykeln jag köpte så hade växeln fått sig en smäll genom en skada i kartongen så örat var snett. Leverantören skickade ett nytt direkt utan kostnad å sedan växlade den som den skulle! :)

frid!

xyz-saft sa:
Vad hade du för någon växel i när det hände? Med sned kedjelinje (typ största drevet fram och bak) kan det ju gå mig snabbt. Annars lär ju wiren töjt sig en del på 25 mil och det kan vara dags att justera. Men det hade du märkt på alla växlar.

Ingen speciell växel, utan händer på alla. Eller har oftast lättare växlar i i backen än på platten eller nerför.

Och fortfarande så växlar det väldigt bra, så tror inte vajern töjer sig mer. Med tanke på hur bra det växlar tvivlar jag på att det är växelörat.

Wirens töjning är väldigt marginell. Det som egentligen händer är att grejerna sätter sig lite efter montering.

Tillbaka
Topp